شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • فولاد خوزستان به عنوان تنها نماینده باقیمانده فوتبال باشگاهی ایران در دوازدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا امروز و از ساعت 19:30 در آخرین بازی دور رفت از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا میهمان تیم السدقطر است. شاگردان فرکی اگر بتوانند بر حاشیه کارت‌های جعلی پایان خدمت نفرات خود غلبه کنند و در زمین حریف قطری بازنده نباشند، گامی بلند برای صعود به مرحله دوم این جام برمی‌دارند. شاگردان حسین فرکی به عنوان قهرمان لیگ ایران، در این بازی باید به مصاف تیمی بروند که در مرحله گروهی در خانه سپاهان را شکست داد، اما در بازی برگشت سنگین‌ترین باخت دور نخست را از نماینده اصفهانی ایران متحمل شد.

  • محمدحسین بابالو: قیمت مولیبدن در غالب بازارهای جهانی نزدیک به 40 روز است که در مسیر صعودی قرار گرفته تا جایی که هم‌اکنون قیمت‌ها در بالاترین سطح در دو ماه گذشته ایستاده است. در اواخر فوریه شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بودیم ولی مجددا در مسیر افزایش قرار گرفت. به نظر می‌رسد قیمت مولیبدن باز هم افزایش یابد و این فلز بتواند رکوردهای قبلی خود را به‌دست آورد. در بازارهای مختلف قیمت‌های مختلفی ثبت شد ولی نهایتا در پایان آوریل قیمت فرومولیبدن 40/30 تا 40/31 دلار بود که به 50/31 تا 32 دلار بر هر کیلوگرم افزایش یافت.

  • مرتضی کاظمی چالش مدیریت انرژی و آثار اقتصادی و غیراقتصادی یارانه‌هایی که طی دهه‌های گذشته به مصرف‌کنندگان انرژی به خصوص اسراف‌کنندگان داده شده، بدون شک از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران است، اما چاره چیست؟

    بساری از سیاست‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که چاره را باید در قیمت جست‌وجو کرد. بر این اساس، سیاست‌های قیمتی در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفته است. طیف وسیعی از اقتصاددانان معتقدند مشکل مدیریت انرژی در ایران از تفکر قیمت‌گذاری دولتی ناشی می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت انرژی با همان مکانیسمی (مکانیسم بازار) تعیین می‌شود که قیمت سیب‌زمینی، میوه و اجاره‌خانه و.

  • رحمت‌الله علی‌رحیمی به نظر می‌رسد که ثبت‌نام دریافت یارانه از همه ابعاد آن مورد بحث و جدل قرار گرفته است و باید یک بار از زاویه دیگری و از نگاه اخلاقی آن را مورد مطالعه قرار داد که سخت جامعه ما به این اندیشه نیازمند است، جامعه‌ای که در چند سال اخیر بداخلاقی‌های اقتصادی و سیاسی آن در حد نهایت رسیده است. البته در نبود آمار و اطلاعات دقیق، عدم شفافیت داده‌ها و نیز در جامعه‌ای که فرهنگ آن تمایل مردم را به «داشتن و اظهار نکردن» علاقه‌مند کرده است و آن را فخر به حساب می‌آورد مشکل بتوان تحلیل دقیق اخلاقی داد.

  • هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
  • مهدیه زمردی پژوهشگر اقتصادی مقدمه در این یادداشت به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا در حال حاضر با توجه به هدفگذاری کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی باید کاهش یابد یا خیر. این مساله در هفته‌های اخیر در محافل اقتصادی با هدف خروج از رکود و حمایت از بورس مطرح شده است. برای پاسخ به این سوال سه نکته مورد بررسی قرار گرفته است: پیش‌بینی روند نرخ تورم و وضعیت اقتصاد کشور که قاعدتا تورم باید تابع آن باشد، پیش‌بینی جهت‌گیری و سیاست بانک مرکزی و عوامل خارج از کنترل مانند نتیجه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها که گاه نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

  • ترجمه: مهندس توفیق وحیدی آذر مدیرفنی داروسازی شهید قاضی منبع: Pharmaceutical Manufacturing استفاده از اُزن اکنون در بخش‌های عظیمی از صنعت دارو در جهان متداول شده است و متخصصان جهانی نیز براین امر صحه گذارده‌اند؛ دکتر «ایلایت ولیز لورنزو» رئیس دپارتمان تکنولوژی‌های اُزن از مرکزتحقیقات علمی کشور کوبا، در نامه‌ای برتزریق اُزن در آب خام ورودی به سیستم به‌عنوان اکسیدانت قوی و ضدباکتری و در برج‌های خنک‌کن برای حذف جلبک و آلاینده‌ها، همچنین کاهنده اثرات سوء جانبی کلر به وسیله اُزن تاکید می‌کند. او همچنین تمیزکاری توام با استریل را به وسیله اُزن دردمای محیط، شست‌وشوی بطری قبل از پرکردن با آب اُزن دار و حتی شست‌وشوی لباس‌ها با آن به جای استریل کردن را تاکید می‌کند.

  • در حالی‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، نمایشگاهی هم در خیابان انقلاب تهران و غالبا در مقابل دانشگاه تهران همواره برقرار است؛ نمایشگاهی که البته داستانش متفاوت است و قانون خاصی ندارد. در بساط دستفروشان خیابان انقلاب همه جور کتابی پیدا می‌شود؛ بی مجوز و با مجوز، قدیمی و چاپ جدید، کهنه و نو، نایاب و در دسترس، رمان‌های پلیسی و عاشقانه عامه‌پسند، رمان‌ها و نقدهای جدی، شعر و داستان، تاریخ و سرگذشت چهره‌های مشهور، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و حتی حقوق.

    یکی از سر اجبار و فقط برای داشتن یک شغل به این کار روی آورده، دیگری آنقدر به کارش علاقه‌ دارد که به خاطر آن درس و دانشگاهش را نیمه‌کاره رها کرده، یکی دیگر هم به شوق اینکه روزی بتواند یک کتابفروشی برای خودش داشته باشد، وارد…

  • مریم صادقی: در 1296ق/ 1879م هنگامی که ناصرالدین شاه قاجار از دومین سفر خود به فرنگ بازمی‌گشت، در سن پترزبورگ روسیه، بنابر تقاضای سفیر کبیر وقت ژاپن در آنجا، بویو انوموتو (Buyo Enomoto) او را به حضور پذیرفت و بعد از صحبت‌های سفیر ژاپن، شاه قاجار علاقه خود را به گشایش مناسبات سیاسی - بازرگانی با ژاپن ابراز کرد. به دنبال این دیدار، مذاکرات دیگری نیز میان مقامات دو کشور صورت گرفت و آنها درباره ایجاد پیمانی احتمالا در مورد امور تجاری و به‌خصوص صدور چای از ژاپن به ایران، مذاکره کردند و کاردار ایران در روسیه طرح چنین پیمانی را تسلیم مقامات ژاپنی در روسیه کرد.

  • نرخ سود عامل خروج سرمایه از بورس نبود