محمدحسین بابالو: قیمت مولیبدن در غالب بازارهای جهانی نزدیک به ۴۰ روز است که در مسیر صعودی قرار گرفته تا جایی که هم‌اکنون قیمت‌ها در بالاترین سطح در دو ماه گذشته ایستاده است. در اواخر فوریه شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بودیم ولی مجددا در مسیر افزایش قرار گرفت. به نظر می‌رسد قیمت مولیبدن باز هم افزایش یابد و این فلز بتواند رکوردهای قبلی خود را به‌دست آورد. در بازارهای مختلف قیمت‌های مختلفی ثبت شد ولی نهایتا در پایان آوریل قیمت فرومولیبدن ۴۰/۳۰ تا ۴۰/۳۱ دلار بود که به ۵۰/۳۱ تا ۳۲ دلار بر هر کیلوگرم افزایش یافت. قیمت‌های اکسید هم ۹۵/۱۲ تا ۴۰/۱۳ دلار در هر کیلوگرم متغیر بود. این در حالی است که در همین زمان در برخی بازارها همچون بازارهای اروپایی با تعدیل قیمت‌ها روبه‌رو شدیم که مجددا به مسیر صعودی بازگشت. دلیل اصلی تثبیت اوضاع ، تعدیل قیمت‌ها و عدم رشد اواسط آوریل و بهبود قیمت‌ها در روزهای قبل از آن بود که بسیاری برای کسب سود اقدام به فروش نمودند که پس از یک دوره استراحت، بازار مولیبدن مجددا به روند صعودی خود ادامه داد. تعطیلات ابتدای ماه مه‌، کاهش سودآوری تولیدکنندگان مولیبدن، تقاضای قوی و دورنمای قدرتمند تقاضا از دلایل اصلی این رشد بود. در هر صورت بازار مولیبدن در انواع مختلف آن از جمله اکسید، فرو و مولیبدن خالص در سطوح خوبی قرار دارد و این روند صعودی ادامه‌دار است.

شرایط تقاضا

تقاضای انواع مختلف مولیبدن در شرایط مطلوبی قرار دارد. حرکت اصلی در تولید مولیبدن به سمت مولیبدن خالص و بالاخص فرومولیبدن است. با توجه به حرکت رو به رشد بازار فولاد و افزایش محسوس حجم تولید فولادهای خاص، ضدزنگ و فولادهایی با سختی و مقاومت بالا، تقاضا برای مولیبدن به‌صورت ممتدی در مسیر صعود است. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۱۵ این شرایط رو به رشد تقاضا ادامه دار باشد و تقاضای فیزیکی باز هم قوی‌تر شود. با توجه به حجم کم مولیبدن در تولید و بالاخص اهمیت آن در تغییر خواص فولاد، خریداران از پرداخت پول برای خرید این فروآلیاژ مهم و در هر قیمتی هیچ‌گاه دلزده نمی‌شوند. در روزهای گذشته و قیمت‌های رو به رشد کنونی، خریداران برای تامین مواد مورد نیاز خود مولیبدن را به هر قیمتی خریداری می‌کنند. دورنمای تقاضای فیزیکی بالاخص برای بازارهای اروپایی مثبت و افزایش تقاضا ادامه دار به نظر می‌رسد.

در‌خصوص تقاضای سفته‌بازی مولیبدن بالاخص در بورس فلزات لندن شرایط اندکی متغیر است. پس از افزایش قیمت‌ها از اوایل تا اواسط آوریل بسیاری از فعالان خرد و سفته بازها برای کسب سود اقدام به فروش کردند که با توجه به کوچکی بازار مولیبدن، این رویکرد باعث عدم رشد و کاهش نسبی قیمت‌ها گردید. پس از این دوره و در پایان آوریل و اوایل ماه مه ‌با توجه به بهبود بازار، تقاضای سفته‌بازی مجددا فعال شده است.

شرایط عرضه

مولیبدن هم به‌صورت ماده‌ای مجزا و همچنین همراه با دیگر فلزات استخراج می‌شود. این در حالی است که مولیبدن در جهان اغلب در کنار دیگر فلزات بالاخص مس استخراج شده و در مراحل فرآوری آن، جداسازی و جمع‌آوری می‌شود. هم‌اکنون با توجه به قیمت‌های پایین و برخی مشکلات خاص، حجم تولید مس کاهش یافته که نشانه آن کاهش شدید موجودی انبارها است. به تبع کاهش تولید مس، حجم تولید مولیبدن نیز کاهش محسوسی داشت. با توجه به کاهش نسبی حجم تولید، هزینه تولید نیز در مسیر صعودی قرار گرفته که در کنار کاهش عرضه به افزایش محسوس قیمت تمام شده مولیبدن انجامیده است. به عنوان مثال حجم تولید مولیبدن در معادن شرکت آنتوفاگاستا در سه ماه ابتدایی سال جاری ۱/۲۶ درصد کاهش داشت. با توجه به فرآیند سخت و زمان بر تولید مولیبدن به سرعت نمی‌توان شاهد افزایش تولید باشیم پس این روند ضعیف عرضه در برابر تقاضا ادامه دار خواهد بود.

دورنمای کلی بازار مولیبدن

بازار مولیبدن جهانی به نسبت دیگر بازارهای مشابه در مسیر تقویت قرار دارد. تولیدکنندگان فولاد بالاخص فولادهای آلیاژی بیشتر به سمت تولید فولادهای آلیاژی و با کاربردهای خاص حرکت می‌کنند. با توجه به افزایش سطح تکنولوژی، در بازارهای جهانی هم این قبیل فولادها از رشد تقاضا و افزایش جذابیت بیشتری برخوردار هستند. این موارد باعث می‌شود تقاضای فرومولیبدن به طرز فزاینده‌ای در حال رشد باشد. از طرفی هم حجم تولید کاهش داشته و هم قیمت تمام شده انواع مختلف مولیبدن در مسیر رشد است. از طرفی قیمت‌ها در روزهای قبل یک مسیر آرام داشته که می‌توان از آن به عنوان یک فاز استراحت یاد کرد. این شرایط مولیبدن را برای یک جهش و افزایش قیمت آماده می‌کند. موجودی انبارها نیز در مسیر نزولی قرار دارد که جذابیت سفته‌بازی را افزایش داده است. به نظر می‌رسد مولیبدن آماده افزایش بیشتر قیمت‌ها است.

دورنمای بازار مولیبدن دورنمایی مثبت است و به نظر می‌رسد این روند افزایشی در کوتاه‌مدت تا میان مدت ادامه داشته باشد.

چشم‌انداز افزایش قیمت مولیبدن

سحر نمایشی: هفته‌ها است که قیمت مولیبدن در بازارهای داخلی در مسیر صعودی قرار دارد. روند افزایش قیمت جهانی این فلز و احتساب نرخ ارز که به‌صورت نسبی فزاینده است، باعث شد قیمت فرومولیبدن در بازار آزاد افزایش یابد، به طوری که قیمت فرومولیبدن برای عیار ۶۰ تا ۶۱ درصد از ۴۴ هزار تومان در هفته‌های گذشته به ۶۸ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. البته نا گفته نماند که قیمت‌ها در بازار داخلی متفاوت است و هر فروشنده با توجه به نوع و عیار این فلز یا شیوه محاسبه فرمول قیمت‌گذاری فروش‌، روش متفاوتی دارد ولی برآیند نوسانات نهایتا صعودی است.

علاوه بر تغییرات بازار داخلی، قیمت مولیبدن در بورس جهانی لندن نیز افزایشی شده که علت اصلی آن به مشکلات عرضه مولیبدن باز‌می‌گردد. زلزله شیلی، کاهش حجم تولید و... از دلایل اصلی کاهش عرضه عنوان شده‌اند. به این ترتیب قیمت این فلز از ابتدای ماه آوریل تا کنون رشد قیمتی را تجربه کرد. البته این در حالی است که این روند صعودی برای سایر فلزات پایه نیز تا حدودی صدق می‌کند.

همچنین به عقیده فعالان آگاه از آنجا که پیش‌بینی برای قیمت جهانی این فلز رو به بالا است به همین دلیل بازار داخلی این کالا با کاهش عرضه مواجه شده و به دلیل شرایط بهتر بازارهای جهانی، صادرات این فلز سودآوری بیشتری دارد. همچنین ظرفیت تولید تولید‌کنندگان داخلی مولیبدن نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته که این موضوع شرایط را برای افزایش قیمت مولیبدن آماده می‌کند. دورنمای قیمت مولیبدن هنوز صعودی است.

روزهای خوب بازار جهانی مولیبدن