شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دنیای اقتصاد: شاید بتوان شفافیت را مهم‌ترین رکن بازار سهام دانست. با ارائه دقیق و به موقع اطلاعات است که اعتماد افراد به سرمایه‌گذاری در سهام جلب می‌شود. در این شرایط با تحلیل‌های منطقی و صحیح امکان ورود نقدینگی جدید به بازار و همچنین گسترش هر چه بیشتر بورس به وجود می‌آید. روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون شرکت بورس، در گزارشی مبسوط به بررسی معیارهای موجود برای رتبه‌بندی شرکت‌ها در بورس تهران پرداخته است. در این گزارش ابتدا به معیارهای رتبه‌بندی شرکت‌ها اشاره شده است. پس از مقایسه روند رعایت اصول تعریف‌شده در 5 سال گذشته نیز، پیشنهادهایی از سوی این مقام مسوول بورسی ارائه شده است.

  • ایرنا: مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اعلام اینکه بیش از یک هزار و 500 واحد صنعتی تحت تملک سیستم بانکی کشور است، گفت: از این تعداد، یک هزار و 99 واحد در داخل شهرک‌ها قرار دارد. علی یزدانی افزود: از این مجموعه، 147 طرح صنعتی رها شده و کاملا تعطیل است و بقیه با ظرفیتی کمتر از 75 درصد فعالیت می‌کنند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره برنامه‌های انجام شده برای رفع مشکلات این واحدها گفت: در این زمینه استان به استان با مدیران بانک‌ها، روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت،‌ مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران، جلسه‌هایی برگزار شده است تا اگر سرمایه‌گذار تمایل به ادامه کار داشته باشد، زمینه را برای فعال شدن واحد صنعتی فراهم کنیم؛ در این باره در چند…

  • دنیای اقتصاد: نیروهای عراقی پس از دو سال سرانجام از شرق موصل وارد این شهر شده و نبرد تن به تن با نیروهای داعش را شروع کردند. فارغ از دستاوردهای ارتش عراق و اینکه سرانجام داعش چه خواهد شد، اما می‌توان تحولات موصل را از زاویه‌ای دیگر نگریست. به گزارش سی‌ان‌ان، گروه‌های امدادگر ماه‌ها است هشدار می‌دهند که عملیات موصل منجر به فاجعه‌ای انسانی خواهد شد. پنج‌شنبه‌ای که گذشت نقطه عطفی در این فاجعه بود. «سازمان بین‌المللی مهاجرت» می‌گوید از 18 اکتبر که عملیات موصل شروع شده حدود 18 هزار نفر آواره شده‌اند.

  • برنامه سینمایی «هفت» در حالی روی آنتن رفت که این هفته نیز اجازه نقد فیلم اصلی مورد بررسی در این برنامه به مسعود فراستی -منتقد ثابت هفت- داده نشد. در انتهای این برنامه، آثار مرحوم علی حاتمی با حضور مسعود فراستی و جواد طوسی نقد و بررسی شد. جواد طوسی در ابتدای این بخش تاکید کرد: علی حاتمی اولین فیلم‌سازی بود که جلوتر از عنوان «سینمای ملی» خود به این ارزش‌های خانواده، ملیت و. . . وفادار بود و به سراغشان رفت. جامعه‌ای که مدرنیسم را به شکل غلط می‌خواست تجربه کند بدش نمی‌آمد که سنت را معنای متفاوتی ببخشد؛ اما در کلیت آثار علی حاتمی سنتی را می‌بینیم که متفاوت از این است.

  • رویا مرسلی

    مترجم: رویا مرسلی

    بسیاری از مدیران و کارمندان همچنان در تکاپوی رسیدن به تعادل میان کار و زندگی خود هستند. پیدا کردن زمان کافی در طول هفته برای آنکه هم در خانه تجربه‌های بامعنایی داشته باشیم و هم در سر کار بتوانیم وظایف دارای اولویت خود را انجام دهیم باعث می‌شود در نهایت نوعی احساس تهی بودن به ما دست دهد و اغلب آنچه برای ما باقی می‌ماند، کشمکش با خود و استرس است. برای کنترل این استرس، بیشترمان سعی می‌کنیم مرزهای بهتری میان خود و زمانی که در اختیار داریم قائل شویم: مثلا قوانین سفت و سختی برای خود می‌گذاریم که چه زمانی دیگر ایمیل‌های خود را چک کنیم، چه وقت از موبایل خود استفاده کنیم و چه زمان‌هایی نباید کار را به خانه بیاوریم.

  • خبر ابلاغ حکم زهرا احمدی‌پور به‌عنوان رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حالی روز گذشته در فضای رسانه‌ای کشور پیچید که تا زمان تنظیم این خبر هیچ یک از مقامات این سازمان خبر مذکور را به‌صورت قطعی تایید نکرده و در خبرگزاری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز مطلبی دال بر رسمی بودن این خبر منتشر نشد.

    در همین باره،‌ مدیر روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عصر دیروز به خبرنگار ما گفت: «هنوز این خبر به‌صورت رسمی اعلام و حکمی هم در این رابطه ابلاغ نشده است.

  • مراسم بدرقه منصور پورحیدری به خانه ابدی امروز انجام می‌شود. به‌ گزارش «ایسنا» با هماهنگی‌های صورت گرفته، مراسم تشییع پیکر منصور پورحیدری، پیشکسوت باشگاه استقلال و تیم‌ ‌ملی فوتبال قرار بود ساعت ۹:۳۰ امروز از ورزشگاه آزادی برگزار ‌شود اما خانواده پورحیدری با برگزاری مراسم تشییع در استادیوم آزادی مخالفت کردند. علی پورحیدری فرزند آن مرحوم در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره تغییر مکان تشییع پیکر مرحوم پورحیدری گفت: «باید بگویم که ما نمی‌خواهیم مراسم پدرم در ورزشگاه آزادی برگزار شود. پدرم علاقه‌ای نداشت مردم به زحمت بیفتند و به همین دلیل ما خواهان برگزاری مراسم در همان شیرودی هستیم.

  • دنیای اقتصاد: دستگاه‌های دیجیتال شخصی و کوچک این روزها حسابی کارگشا و کاربردی هستند. در واقع این گجت‌ها زندگی روزمره و مدرن امروزی را راحت‌تر و ساده‌تر کرده‌اند. به عنوان مثال دستبندهای تناسب اندام که این روزها طرفداران زیادی هم دارند، می‌توانند به شما برای پیگیری و بررسی دقیق میزان فعالیت بدنی‌تان کمک کنند. یک پهپاد ممکن است امکان عکاسی از مناطق صعب‌العبور را فراهم کند و البته موبایل‌های هوشمند که این روزها ارتباطات را ساده‌تر کرده‌اند. با این اوصاف مجله آنلاین بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی کاربردی‌ترین گجت‌ها برای زندگی روزمره پرداخته است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم.

  • دکترعلی ابراهیم نژاد
    فارغ‌التحصیل فاینانس از دانشگاه Boston College آمریکا

    با توسعه تدریجی بازار بدهی در ایران و معرفی ابزارهایی همچون اسناد خزانه، زمینه مناسبی برای تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق فراهم شده است. در چنین شرایطی، لازم است به این سوال پرداخته شود که اولا آیا نهادهای وابسته به دولت نیز اجازه انتشار اوراق را داشته باشند و ثانیا اگر این‌طور است، این اوراق را به چه شیوه‌ای منتشر کنند. به‌عنوان مثال، آیا نهادها و سازمان‌های وابسته به دولت همچون وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت یا سازمان محیط زیست اجازه انتشار اوراق داشته باشند و اگر آری، شیوه انتشار این اوراق چه باشد.

  • گام‌های نخست برای تنظیم امور پست و تاسیس چاپارخانه‌های مرتب را میرزا تقی‌خان امیرکبیر برداشت و اساس و پایه‌ای که او در این‌باره برقرار کرد، به مرور زمان استحکام و توسعه یافت؛ به‌طوری‌که تا سال 1271 هجری شمسی تعداد چاپارخانه‌ها در سراسر کشور به 172 رسید.

    میرزاعلی‌خان امین‌الملک که به امر ناصرالدین شاه به وزارت رسایل و پست منصوب شده بود، در سال 1291 هجری، پس از بازگشت شاه از اروپا یک هیات اتریشی را به ریاست ریدرد برای اداره امور پست ایران استخدام کرد و هیات مزبور از سال 1292 زمام امور پست را در دست گرفت و به تدریج قاصدها و پیک‌های پیاده به پیک‌های سواره مبدل و حمل‌ونقل پستی نسبت به سابق سریع‌تر شد.