اتهام تکراری فراستی این بار به علی حاتمی
برنامه سینمایی «هفت» در حالی روی آنتن رفت که این هفته نیز اجازه نقد فیلم اصلی مورد بررسی در این برنامه به مسعود فراستی -منتقد ثابت هفت- داده نشد. در انتهای این برنامه، آثار مرحوم علی حاتمی با حضور مسعود فراستی و جواد طوسی نقد و بررسی شد. جواد طوسی در ابتدای این بخش تاکید کرد: علی حاتمی اولین فیلمسازی بود که جلوتر از عنوان «سینمای ملی» خود به این ارزشهای خانواده، ملیت و. . . وفادار بود و به سراغشان رفت. جامعهای که مدرنیسم را به شکل غلط میخواست تجربه کند بدش نمیآمد که سنت را معنای متفاوتی ببخشد؛ اما در کلیت آثار علی حاتمی سنتی را میبینیم که متفاوت از این است.
برنامه سینمایی «هفت» در حالی روی آنتن رفت که این هفته نیز اجازه نقد فیلم اصلی مورد بررسی در این برنامه به مسعود فراستی -منتقد ثابت هفت- داده نشد.در انتهای این برنامه، آثار مرحوم علی حاتمی با حضور مسعود فراستی و جواد طوسی نقد و بررسی شد. جواد طوسی در ابتدای این بخش تاکید کرد: علی حاتمی اولین فیلمسازی بود که جلوتر از عنوان «سینمای ملی» خود به این ارزشهای خانواده، ملیت و... وفادار بود و به سراغشان رفت. جامعهای که مدرنیسم را به شکل غلط میخواست تجربه کند بدش نمیآمد که سنت را معنای متفاوتی ببخشد؛ اما در کلیت آثار علی حاتمی سنتی را میبینیم که متفاوت از این است. مسعود فراستی نیز گفت: مصداق سینمای ملی اساسا علی حاتمی است. منتها این بحث تقلیلگرایانهای برای این مصداق است. آیا وقتی از سینمای ملی حرف میزنیم یعنی اینکه اگر فیلمی سینمای ملی نباشد، ابدا سینما نیست؟ اصلا اینطور نیست. ایرانی بودن فیلمساز و فیلم را در دوره معینی ساختن کافی است که بگوییم سینمای ملی است؟او در نهایت علی حاتمی را به «فتیشیسم اشیاء» متهم کرد که به نوعی اختلال روانی جنسی محسوب میشود.
ارسال نظر