شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • تسنیم: واردات نفت ژاپن از ایران در سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با شهریور امسال با رشد ۷۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۳۴هزار بشکه در روز رسید. وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افزایش 79 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در سپتامبر 2016 خبر داد. واردات نفت ژاپن از ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی 829 هزار کیلو‌لیتر برابر با 185هزار بشکه در روز اعلام شده بود. واردات نفت این کشور جنوب‌شرق آسیا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز با رشد 28درصدی روبه‌رو‌ شده است.

  • دنیای اقتصاد: شاخص بورس تهران در هفته‌ای که گذشت با رشد 370 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) روبه‌رو‌ شد و به عدد 79 هزار و 671 واحد رسید. این در حالی بود که از میان صنایع 37 گانه بورسی، در هفته‌ای که گذشت شاخص 20 صنعت با افت مواجه شد و در طرف دیگر صاحبان سهام 15 صنعت با بازدهی مثبت هفته را به پایان بردند. طی هفته گذشته شاخص کل دو بار با محدوده 80 هزار و 500 واحدی برخورد کرد و هر دو بار با افت مواجه شد. سر انجام دماسنج بازار نه تنها موفق به عبور از کانال 80 هزار واحدی نشد، بلکه نتوانست این کانال را حفظ کند وبه کانال 79 هزار واحدی سقوط کرد.

  • سارا جنگروی: پرونده هفته گذشته بازار سکه آتی با افزایش در حجم معاملات بسته شد. در این راستا حجم معاملات هفتگی با افزایش 4 هزار و 500 واحدی به رقم 23 هزار و 300 معامله رسید که این افزایش در حجم معاملات را باید زیر سایه شیب صعودی نمودار طلای جهانی تفسیر کرد. این در حالی است که روند معاملاتی بازار آتی سکه در حجم طی هفته منتهی به 6 آبان با کاهش نسبت به مدت مشابه خود مواجه شده بود، به‌طور کل حجم در بازار آتی سکه طی چند هفته اخیر را روندی الاکلنگی می‌توان تفسیر کرد.

    در این میان تحلیل رفتار بازار آتی سکه طی هفته گذشته، فارغ از روند قیمتی و حجم معاملات را در ابتدا باید با تفسیر بازار جهانی طلا به‌عنوان مهم‌ترین شاخص تاثیر‌گذاری در این بازار شروع کرد.

  • دنیای اقتصاد: ترکیه در مسیر اقتدارگرایی پا گذاشته است. کشوری که روزگاری می‌رفت به نماد دموکراسی در جهان اسلام تبدیل شود اکنون به نماد اقتدارگرایی جهان سومی تبدیل شده است. دولت رجب طیب اردوغان در ادامه سیاست‌های مقابله با گروه‌هایی که آنها را تروریستی می‌شناسد در نهایت «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب کردی «دموکراتیک خلق کردها» (HDP) و 10 نماینده دیگر این حزب در پارلمان را دستگیر کرد. گویی او مترصد فرصت بود تا با این طیف تسویه‌حساب سیاسی کند. به گزارش الجزیره، دلیل دستگیری این افراد همکاری با گروه «پ‌ک‌ک» بوده که در نظر دولت ترکیه گروهی غیرقانونی و تروریست محسوب می‌شود.

  • مسوول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران با اعلام اتمام مطالعات خطوط چهارگانه اکسپرس تهران برای اتصال ریلی شهرهای اقماری به پایتخت از سال 85 گفت: با این حال به دلیل عدم تخصیص بودجه توسط دولت، احداث هیچ‌یک از این خطوط تاکنون آغاز نشده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ملکی با اشاره به اینکه میلیاردها تومان برای مطالعات این خطوط هزینه شده است، از عدم تخصیص بودجه اجرا گلایه کرد و گفت: روزانه ۵/ ۳ میلیون از ۱۰ میلیون سفر با خودروی شخصی در تهران، مربوط به ساکنان شهرهای اقماری است و تقویت خطوط ریلی اقماری موجب کاهش چشمگیر ترافیک خواهد شد.

  • هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما در یک یادداشت اینستاگرامی از تخریب خانه فروغ فرخزاد خبر داد. در متن گلمکانی که نسبت به تخریب خانه فروغ در خیابان دروس و ساخت یک مجتمع پنج‌طبقه به جای آن انتقاد کرده، آمده است: «صبح امروز را این جوری آغاز کردم. با این منظره. این جور مناظر که در شهر تازگی و غرابتی ندارد. پس نکته‌اش در چیست؟ اینجا خانه فروغ فرخزاد در محله دروس، در آخرین سال‌های عمرش است که پس از او کاوه گلستان در آن مستقر شد. پس از مرگ کاوه و نیمه‌متروک ماندن این خانه به‌دلیل سکونت خانواده‌اش در خارج از کشور، احتمالی که این عکس جلوه بارز آن است مدام قوی‌تر می‌شد و شد.

  • دکتر سید حسین سجادی‌فر/ اقتصاددان
    شاهین پاکروح / معاون پشتیبانی و هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

    در گذشته سیاست‌گذاران آب کشور بر ماهیت عمومی کالای آب تاکید زیادی داشته‌اند. این موضوع منجر به دخالت زیاد دولت در بخش آب شده است. این مسیری است که در بیشتر کشورها در سراسر دنیا، دنبال شده است. با این حال، بانک جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی مرتبط با بخش آب و به ویژه کنفرانس جهانی ریودوژانیرو (اجلاس زمین) در سال 1992 بر اصول اساسی مدیریت اقتصادی آب تاکید زیادی داشته‌اند.

  • آناهیتا جمشیدنژاد

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    شروع یک کسب‌وکار جذاب و در عین حال سخت است. شما ایده‌ای دارید که زندگی مخاطبان هدف‌تان را بسیار غنی‌تر خواهد ساخت. اما وظایفی که برای رسیدن به پیروزی باید انجام دهید، بی‌پایان است. ممکن است به‌خاطر شروع یک کار مهم و یک استارت‌آپ موفق احساس ناتوانی کنید، اما با ایجاد مراحل مهم قابل حصول می‌توانید گام‌هایی کوچک، اما قابل دستیابی به سوی هدف بزرگ خود بردارید. گرچه بسیاری از مراحل مهمی که خلق خواهید کرد منحصر به استارت‌آپ شماست، اما چندین هدف کلیدی وجود دارند که هر کسب‌وکاری باید در مسیر پیش‌رو با آنها روبه‌رو شود.

  • داگلاس نورث، اقتصاد‌دان و پژوهشگر حوزه تاریخ اقتصاد، پنجم اکتبر 1920 در ماساچوست به دنیا آمد. پدر او مدیر یک شرکت بیمه عمر بود و مکررا به ماموریت فرستاده می‌شد، به‌همین دلیل نورث دوران مدرسه خود را در شهرهای مختلف سپری کرد. او در دانشگاه کالیفرنیا درس خواند. سپس تحصیلات خود را در دانشگاه برکلی و در سه رشته علوم سیاسی، اقتصاد و فلسفه ادامه داد. او قصد جدی داشت که پس از فراغت از تحصیل به دانشکده حقوق برود؛ اما شروع جنگ جهانی دوم این کار را به تعویق انداخت. نورث ادعا می‌کند که «این حس قوی در من وجود داشت که هرگز نمی‌خواهم آدم بکشم؛ بنابراین به ناوگان دریایی بازرگانی پیوستم.

  • دنیای اقتصاد: بازار کامپیوتر در هفته گذشته و در اوایل دومین ماه پاییز نیز همچون هفته‌های اخیر تبعات رکود را با ثبات نسبی قیمت پشت سر گذاشت. اما ثبات قیمت در چند ماه گذشته موجب خوش‌بینی فعالان بازار شده است تا آنجا که سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری برای حضور در بازار ایران برنامه‌ریزی می‌کنند. تسهیلات دولتی برای واردکنندگان سخت‌افزار نیز باعث شده تا امیدواری نسبت به تحرک بیشتر در بازار قوت بگیرد. به این ترتیب کنترل خرید و فروش، گشایش فروشگاه‌های خدمات پس از فروش و صدور گارانتی‌های معتبر باعث شده تا آرامش بار دیگر به بازار فروش محصولات سخت افزاری و به ویژه کامپیوتر باز گردد.