مسوول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران با اعلام اتمام مطالعات خطوط چهارگانه اکسپرس تهران برای اتصال ریلی شهرهای اقماری به پایتخت از سال ۸۵ گفت: با این حال به دلیل عدم تخصیص بودجه توسط دولت، احداث هیچ‌یک از این خطوط تاکنون آغاز نشده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ملکی با اشاره به اینکه میلیاردها تومان برای مطالعات این خطوط هزینه شده است، از عدم تخصیص بودجه اجرا گلایه کرد و گفت: روزانه ۵/ ۳ میلیون از ۱۰ میلیون سفر با خودروی شخصی در تهران، مربوط به ساکنان شهرهای اقماری است و تقویت خطوط ریلی اقماری موجب کاهش چشمگیر ترافیک خواهد شد.

وی درباره طراحی خطوط اکسپرس شهرهای اقماری توضیح داد: کارشناسان با شناسایی مراکز جمعیت، حجم مسافرانی را که هر روز به تهران تردد می‌کنند با طراحی چهار خط سریع‌السیر ساماندهی کردند. مطالعات این پروژه بین سال‌های ۸۲ تا ۸۵ انجام شد و خطوط مذکور کاملا جانمایی شده است، اما به دلیل عدم پرداخت اعتبارات اجرایی، احداث آنها هنوز آغاز نشده است. وی با تاکید بر اینکه مترو یک سامانه حمل‌ونقلی مدرن است که می‌تواند ترافیک را دور بزند، از تعلل در اجرای خطوط اکسپرس اقماری انتقاد کرد و گفت: اجرای این خطوط به تصمیم مسوولان بستگی دارد. به گفته وی، هزینه احداث هر کیلومتر تونل با قطر ۹ متر، ۳۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که تونل‌های قطار اکسپرس ۱۲ متری هستند. از این رو عده‌ای تصور می‌کنند تونل‌های مذکور که ویژه قطار دوطبقه اکسپرس است، خطوط لوکس و گران‌قیمتی است که ساخت آن اولویت ندارد. مسوول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران اولویت نخست اجرا را خط اسلامشهر عنوان کرد و گفت: در صورت احداث این خط، شهروندان واوان و نسیم‌شهر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، اما فعلا همچنان نقشه به دست، منتظر مجوز آغاز احداث آن هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم اهتمام شهرداری تهران برای احداث این خطوط با توجه به تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: این خطوط یک پروژه ملی است و مسوولیت اجرای آن با دولت است. شهرداری توان ساخت سالانه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر مترو درون‌شهری را دارد، اما نباید انتظار داشته باشیم که شبکه داخلی مترو را به هشتگرد متصل کند و از سه راه افسریه تا گرمسار ادامه دهد. توان مالی این کار در شهرداری وجود ندارد و خطوط اکسپرس برای اتصال سریع ‌السیر ریلی به شهرهای اقماری پیش بینی شده است. ملکی با اشاره به بازنگری در طرح خطوط اکسپرس در سال گذشته اظهار کرد: برابر مصوبه هیات وزیران، کار اجرایی و بهره‌برداری از خطوط مترو شهرهای اقماری به شهر مادر سپرده شده است، اما در همین مقررات تامین مالی و تجهیزات بر عهده دولت قرار گرفته است.

به اعتقاد ملکی، خطوط مترو حومه مکمل دیگر سامانه‌های حمل‌ونقلی است، نه جایگزین آنها. مترو، قطار حومه‌ای،‌ معابر بزرگراهی و آزادراهی هر کدام کارکرد متفاوتی دارند و به بخشی از نیازهای شهروندان ساکن شهرهای اقماری پاسخ می‌دهند.مسوول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از ترافیک پایتخت را حومه‌نشینان به تهران تحمیل می‌کنند،‌گفت:‌ با این حال مدیریت شهری در سال‌های اخیر از این موضوع غفلت کرده و انتظار این بود که قدری زودتر سراغ حل این مشکل برود. در واقع سهم جابه‌جایی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ۵۰ تا ۵۵ درصد کنونی به ۷۵ درصد است که تنها در صورت توسعه شبکه ریلی پرسرعت شهرهای حومه تهران میسر خواهد شد.