شماره روزنامه ۶۰۳۶
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • جاده‌ها شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل هستند. مسیرهای جاده‌ای و امکانات آنها نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی ایفا می‌کنند و منافع اجتماعی مهمی را با خود به همراه می‌آورند. از سوی دیگر، جاده‌هایی که رسیدگی به آنها ضعیف است، موجب اخلال در حمل‌ونقل می‌شوند و به‌ویژه بر هزینه‌های خودروها می‌افزایند، نرخ تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های جانی و مالی مرتبط با آن را افزایش می‌دهد، و انزوا، فقر، فقدان بهداشت و بی‌سوادی را در جوامع روستایی شدت می‌بخشد. به همین دلیل حفظ و نگهداری و تعمیرات مرتب مسیرهای جاده‌ای روزبه‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.
  • بخش حمل‌ونقل کشور مبتلا به بیماری‌های متعددی است و آغاز درمان آن در هر دو بخش جاده‌ای و ریلی در گرو افزایش بهره‌وری است و این شروع نیز به‌طور عمده در اختیار دولت است.
  • یکی از مشکلات اساسی حوزه ریلی کشور، ضعف شدید در حوزه بهره‌وری بوده و در نتیجه جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی توسط بخش‌خصوصی ایجاد نمی‌شود.
  • برنامه معامله قرن از ابتدای استقرار ترامپ در کاخ سفید مطرح بوده و اکنون که بیش از دو سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز این برنامه کامل نیست و تنها پیش‌نویس آن تهیه شده است. قرار است اواخر ماه جاری میلادی نشستی در بحرین برگزار شود و در آن مدیران برخی شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بین‌المللی که روابط تجاری با دولت آمریکا دارند، حضور پیدا کنند. محتوای برنامه معامله قرن هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده؛ اما برخی منابع عرب و فلسطینی از برخی بخش‌های آن مطلع شده‌اند.
  • یاکوب ویرتشافتر /یو اس‌ای تودی
    در هفته‌های اخیر همزمان با ادامه تلاش‌های کاخ سفید برای فراهم کردن زمینه برگزاری نشست بحرین و رونمایی از برنامه معامله قرن برای خاورمیانه، نشانه‌های بیشتری از کاهش تمایل اعراب به همراهی با این برنامه نمایان شده است.
  • برایان شوارتس /سی ان بی سی
    کاخ سفید تعدادی از دوستان تجاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به نشست بحرین که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، دعوت کرده است. هدف از این نشست، زمینه‌سازی برای انعقاد پیمان‌سازش خاورمیانه است که به «معامله قرن» شهرت پیدا کرده است. این نشست بخشی از تلاش‌های ترامپ برای برقراری سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است و آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، نشست ماه جاری بحرین بر بخش اقتصادی معامله قرن تمرکز خواهد داشت.
  • سامیا نخول /رویترز
    برنامه آمریکا برای پایان دادن به اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها که پس از ۲ سال هنوز نهایی نشده و به شکل پیش‌نویس است، از دید فلسطینی‌ها، اعراب و سیاستمداران، پایان آرمان فلسطین محسوب می‌شود. این برنامه که از سوی جرد کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید تدوین شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا معامله قرن نام گرفته است. با آنکه محتوای این برنامه هنوز رسما اعلام نشده، اما فلسطینی‌ها و برخی منابع که از بخش‌های اصلی آن مطلع شده‌اند، می‌گویند در برنامه یاد شده کوشنر راه‌حل دو کشور را حذف کرده و این در حالی است که این راه‌حل سال‌های متمادی فرمول مورد نظر آمریکا و جامعه بین‌المللی برای رفع اختلافات بین دو طرف بوده است.
  • جاشوا میتنیک/ فارن پالیسی
    در هفته‌های اخیر، همزمان با افزایش تلاش‌های آمریکا برای همراه کردن کشورهای عرب و شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بین‌المللی برای حضور در نشست بحرین، دیدگاه‌های متنوع درباره میزان موفقیت برنامه معامله قرن مطرح شده است و اکثر این دیدگاه‌ها منفی است؛ به این معنا که کارشناسان معتقدند به علل مختلف این برنامه شانسی برای موفقیت ندارد. یکسویه بودن پیشنهادها و نادیده گرفته شدن خواست تمام طرف‌ها به ویژه طرف فلسطینی جزو علل این بدبینی هستند؛ اما در داخل اسرائیل نیز موانعی در برابر پیشرفت این برنامه به وجود آمده است. دو ماه پیش رای دهندگان اسرائیلی پای صندوق‌های رای حاضر شدند و حزب نتانیاهو آرای بیشتری کسب کرد و او مامور تشکیل کابینه شد؛ اما در این کار ناکام ماند و قرار است چند ماه دیگر انتخابات بار دیگر برگزار شود.
  • نویسنده: Rebecca Knight مترجم: مریم مرادخانی
    فرض کنید کارمندتان درخواست ارتقای شغلی داده و با درخواستش موافقت نشده است. دادن این خبر به او، اصلا کار راحتی نیست، به خصوص اگر برای او و کارش ارزش قائل باشید. بهترین راه برای مطرح کردن این خبر بد چیست؟ خبر را چطور مطرح کنید که علاقه اش را نسبت به شغلش از دست ندهد یا نسبت به شما یا کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند، جبهه نگیرد؟ آیا باید به جای ارتقا، چیز دیگری به او پیشنهاد دهید؟