شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، اعضا در بیانیه‌ای موسوم به «بیانیه تبریز»، در مورد دستورالعمل توسعه گردشگری در قالب این مجمع به توافق رسیدند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این اجلاس، رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا را که دارای اشتراکات و قرابت فرهنگی، تاریخی و زبانی فراوان و اشتراک و همسویی منافع هستند، موجب تقویت ثبات منطقه‌ای دانست.

    گروه گردشگری: نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD)، درحالی روز گذشته در تبریز پایان یافت که در بیانیه موسوم به «بیانیه تبریز»، حاضران در 8بند اصلی به توافق رسیدند که 7مورد آن دستورالعمل برای توسعه گردشگری در کشورهای ACD به حساب می‌‌آید.

  • lora cecere آناهیتا جمشیدنژاد

    نویسنده : lora cecere

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    منبع: forbes

    در دهه گذشته من به‌عنوان یک تحلیلگر صنعتی در کسب‌وکار نرم‌افزار کار کرده‌ام. تمرکز من در بخش کوچکی بود که به اصطلاح به آن نرم‌افزار مدیریت زنجیره تامین گفته می‌شد. (Supply Chain Management عبارت است از فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تامین در بهینه‌ترین حالت ممکن. مدیریت زنجیره تامین دربرگیرنده تمامی جابه‌جایی‌ها و ذخیره مواد اولیه، موجودی در حین کار و محصول تمام شده از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف می‌شود.

  • خبرگزاری فارس: اپراتور مخابراتی وریزون وایرلس در آمریکا از ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم با سرعت بی‌سابقه 300 مگابیت در ثانیه خبر داده است. البته رسیدن به چنین سرعتی با استفاده از هر نوع گوشی تلفن همراهی ممکن نیست و کاربران باید از گوشی‌های جدید و پیشرفته‌ای استفاده کنند.

    وریزون می‌گوید برای ثبت این رکورد از فناوری تازه‌ای استفاده کرده که پهنای خطوط انتقال داده را افزایش می‌دهد. این فناوری که 3xCA نام دارد ترکیب و استفاده بهینه از سه طیف فرکانسی را ممکن می‌کند. اما رقبای وریزون یعنی اسپرینت و AT&T تنها از توان تجمیع دو پهنای باند فرکانسی برخوردارند.

  • گروه فرهنگ و هنر: در دو، سه سال اخیر که برگزاری کنسرت‌های موسیقی با حاشیه‌های عجیب و غریبی همراه شده و مخالفت‌های سرسختانه‌ای در برابر برگزارکنندگان این برنامه‌های هنری شکل گرفته است، اما به‌رغم شدت گرفتن مخالفت‌ها از سوی چهره‌های مخالف دولت، برخی از گروه‌ها و خوانندگان توانسته‌اند با کمک استقبال کم‌نظیر مردم از کنسرت‌هایشان، رکوردزنی کنند. در سه هفته اخیر برگزاری کنسرت‌های ناگفته در تهران جمعیتی نزدیک به سی هزار نفر را در 6 شب اجرا به محوطه باز برج میلاد کشاند تا پرمخاطب‌ترین برنامه موسیقی کشور لقب بگیرد.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    صدرنشینی کوچک‌ترین صنایع

    دیروز شاخص کل بورس با رشد 13 واحدی (02/ 0 درصدی) در سطح 77 هزار و 359 واحدی ایستاد. پس از افت یک درصدی در دو روز ابتدایی هفته، روزهای اخیر شاهد درجا زدن شاخص در سطح 77 هزار واحدی بودیم.

  • «بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری» غریبه‌ای در بازار ساخت وساز کلانشهرهای کشور هستند که خارج از حوزه تخصصی فعالیت خود یعنی «گردآوری سپرده‌های مردم و پرداخت تسهیلات به صاحبان صنایع و کشاورزان و بخش‌های تولیدی» برای «دسترسی به سود» حاصل از ساخت‌وساز به شکل گسترده به این بخش وارد شده‌اند. دارایی‌های بانک‌ها که هم‌اکنون از سوی صاحب‌نظران به‌عنوان دارایی‌های سمی نظام بانکی شناخته می‌شوند اولین بار در خردادماه سال 93، به‌صورت جامع توسط وزیر راه و شهرسازی، شناسایی و معرفی شد که نشان می‌داد، مجموعه قابل‌توجهی ملک و ساختمان در اختیار بانک‌ها، باعث «مسمومیت اعتبارات» به‌دلیل تضعیف سریالی قدرت وام‌دهی به بخش‌های مولد شده است.

  • در ایران، به وجود آمدن شهرها و زندگی شهری به‌طور عمده، ناشی از دو عامل اصلی بوده است: نخست، با تشکیل حکومت متمرکز در ایران، ‌شهر به‌عنوان اردوگاه نظامی و مراکز دیوانی حکومت تاسیس شد. با تاسیس حکومت هخامنشیان و سپس فرمانروایی بر قلمروی بسیار وسیع، ایرانیان برای نخستین‌بار در جهان حکومتی را تاسیس کردند که خصلت امپراتوری داشت. بالطبع، چه اداره یک امپراتوری وسیع و چه جمع‌آوری مازاد تولید و خراج به دستگاه دیوانسالاری عظیمی نیازمند بود که باید مراکز متعددی داشته باشد. همچنان که حفظ سلطه بر قلمروهایی که تسخیر می‌شدند یا جلوگیری از تهاجمات دشمنان به قلمرو امپراتوری ایجاب می‌کرد که اردوگاه‌های نظامی متعددی در سراسر قلمرو حکومت تاسیس شود.

  • گروه بازرگانی: دومین هیات تجاری از ایالت باواریا هفته آینده به ایران می‌آید. این هیات اتاق بازرگانی تهران هفته آینده میزبان وزیر امور اقتصادی، انرژی و تکنولوژی این ایالت آلمانی و هیات صنعتی-تجاری همراه وی خواهد بود.

    بنابراین فعالان اقتصادی ایالت باواریا برای سومین بار با فعالان بخش خصوصی تهران دیدار خواهند کرد. پیش از این در آبان ماه نخستین هیات از این ایالت آلمان میهمان اتاق بازرگانی تهران بود. پس از آن در اسفندماه، هیاتی از ایران عازم باواریا شد و مذاکرات اقتصادی دو طرف در این کشور اروپایی دنبال شد.

  • گروه مسکن: سه اثر مثبت پیش‌رونق تابستانی معاملات مسکن برای دو طیف فعال در بازار ملک شامل «خریداران مصرفی آپارتمان» و «سرمایه‌گذاران ساختمانی» شناسایی شد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون امور مسکن وزارت راه وشهرسازی به همراه یک اقتصاددان مطرح، روز گذشته سه فاکتور پیش‌بینی‌کننده وضعیت بازار ملک طی ماه‌های آتی را با تکیه بر جهش اخیر معاملات خرید آپارتمان بدون رشد شدید قیمت» تشریح کردند. در شرایطی که قیمت مسکن طی 5 ماه اول سال، از سکون یکساله خارج شد، اما با نوسان ملایم در سطحی پایین‌تر از تورم عمومی شرایط را برای معاملات مصرفی کماکان هموار گذاشت و در عین حال اکنون زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران ساختمانی از بابت «پالس بازدهی مثبت» مساعد کرده است.

  • گروه خبر: معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت کاری ریشه‌ای و اساسی را از ابتدای تصدیگری خود در مبارزه با فساد شروع کرد، از لغو مجوزهای غیرقانونی که با امضاهای طلایی برخی مدیران صادر می‌شد، خبر داد. مجید انصاری در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: به‌عنوان یک فرد مطلع از اقدامات ستاد مبارزه با مفاسد و معاون اول رئیس‌جمهور آگاهی دارم که اقدامات خوبی در زمینه روان‌سازی و اصلاح روش‌ها در نظام مالیاتی، نظام گمرکی و حذف قوانین زائد انجام شده و به‌خصوص مجوزهای غیرضروری که طی سال‌ها با امضای طلایی برخی اشخاص صادر می‌شد و از گلوگاه‌های فساد بود، لغو شده است.