یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

صدرنشینی کوچک‌ترین صنایع

دیروز شاخص کل بورس با رشد 13 واحدی (02/ 0 درصدی) در سطح 77 هزار و 359 واحدی ایستاد. پس از افت یک درصدی در دو روز ابتدایی هفته، روزهای اخیر شاهد درجا زدن شاخص در سطح 77 هزار واحدی بودیم. همچنان حمایت حقوقی‌ها، مانع از افت شاخص است؛ اما غلبه فضای رکودی در روزهای اخیر افت بیش از 30 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین مرداد را رقم زده است. نبود محرک جدی و ناامیدی از رشد بیشتر قیمت سهام و عدم تطابق رشد قیمت سهام با عوامل بنیادین فشار فروش را تشدید کرده است. موضوعی که معامله‌گران را برای کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت نمادهای کوچک سوق داده است. به این ترتیب روز گذشته گروه‌های زغال‌سنگ، محصولات کاغذی، سایر معادن و زراعت، همه با سهم بازار کمتر از 1/ 0 درصد بیشترین رشد را در میان گروه‌های صنایع داشتند.

احتیاط در کانال 3550 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۵۳ تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دلار برای چهارمین روز متوالی بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی ایستاد. از ابتدای مرداد دلار در محدوده ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ نوسان داشت. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما احتیاط میان معامله‌گران با تقویت چشم‌انداز تک نرخی شدن دلار (با اقدامات بانک مرکزی برای امکان خرید و فروش آزاد ارز بانک‌ها و تشدید شتاب رشد نرخ مبادله‌ای از ابتدای مرداد) مانع از رشد دلار بود، اما از شنبه هفته جاری با ورود معامله‌گران سکه (برای حمایت از سکه در شرایط افت طلا) دلار به بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی رسید. در شرایط کنونی با وجود تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اما سطح مزبور از دلار حمایت می‌کند، اما تردیدها برای پایداری این سطح کاهش حجم معاملات و نوسانات بازار ارز را روز گذشته به همراه داشت.

تعمیق حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی همراه شد. مقاومت نرخ دلار بالاتر از سطح 3550 تومانی و چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی عامل حمایت از قیمت سکه شد. با نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر شاهد رشد قیمت سکه هستیم. این عامل روز گذشته باعث تعمیق حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. عدم افت شدید اونس طلای جهانی و رشد دلار بالاتر از سطح 3550 تومانی از روز شنبه باعث تغییر علامت حباب سکه برای اولین بار از میانه خرداد شد. در بازار طلای جهانی در روزهای اخیر شرایط احتیاطی برای چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا نوسانات اندک طلای جهانی را نزدیک سطح 1321 دلاری رقم زده است. در بازار ارز نیز شاهد حمایت کف 3550 تومانی برای چهارمین روز متوالی بودیم. اما همچنان تردیدهایی برای پایداری سطح مزبور وجود دارد.

نوسانات اندک طلای جهانی نزدیک کف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۰ دلار معامله ‌شد. روزگذشته تداوم رشد شاخص دلار، در میانه معاملات طلا را به کمترین سطح در ۵ هفته اخیر (۱۳۱۹ دلار) نزدیک کرد، اما نوسانات طلا همچنان در انتظار سیگنال‌های آمریکا محدود شده است. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (رشد هزینه مصرف‌کننده برای چهارمین ماه متوالی) با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره از شاخص دلار حمایت کرد. همچنین رشد اکثر بازارهای سهام آسیا و اروپا نیز عامل فشار بر طلای جهانی بود. روز گذشته استنلی فیشر اعلام کرد که همچنان نیاز به آمارهای اقتصادی بیشتری برای تعیین روند افزایش نرخ بهره وجود دارد. وی همچنین اظهار کرد که اشتغال نزدیک به اشتغال کامل است. بنابراین آمار اشتغال و شاخص اعتماد مصرف‌کننده می‌تواند بر طلای جهانی اثرگذار باشد. همچنان ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا نیز عامل حمایت از اونس طلا است.

ادامه روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با افت 9/ 0‌درصدی به قیمت 89 هزار و 31 تومانی معامله شدند. روز گذشته خبر کاهش نرخ سود وام رقیب عامل فشار بر اوراق شد. پیش‌تر نیز نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان) و تقویت سمت عرضه روند نزولی «تسه»ها را از ابتدای شهریور رقم زده بود. روز گذشته مدیر عامل بانک مسکن بر کاهش نرخ سود وام مسکن صندوق‌های سپرده بانک مسکن به 8 درصد در بافت فرسوده و 5/ 9 درصد در سایر بخش‌ها اشاره کرد. این امر عامل فشار بر «تسه»ها است که هم اکنون (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود) نرخ سود واقعی معادل 7/ 22 درصد دارند. همچنین در نشست خبری روز گذشته، محمدهاشم بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن، کاهش بیشتر نرخ سود اسمی اوراق را نیز محتمل دانست؛ بنابراین چشم‌انداز افت بیشتر اوراق نیز تقویت شده است.

نوسان اندک نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. روز گذشته نگرانی از احتمال توفان حدود ۱۶۳ هزار بشکه در روز از تولیدات آمریکا که در خلیج مکزیک فعالیت می‌کنند را کاهش داد، اما رشد شاخص دلار، رشد نفت را محدود کرد. کاهش اختلالات عرضه از سوی نیجریه نیز با کاهش یافتن درگیری‌های داخلی این کشور (عامل کاهش ۷۰۰ هزار بشکه در روز) عامل فشار بر نفت است. همچنان در مورد توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی و اثر آن بر بازار نفت (به دلیل حجم بالای تولیدات کنونی تولیدکنندگان اوپک) تردیدهایی وجود دارد. در شرایط کنونی حجم بالای ذخیره نفت تجاری و چشم‌انداز رشد شاخص دلار نیز عامل فشار بر نفت است. با این وجود، موسسه وود مکنزی اعلام کرد حجم اکتشافات سال گذشته به کمترین سطح در ۶۰ سال رسیده است که می‌تواند کمبود عرضه را در سال‌های آتی رقم بزند.