پیشتازان اجرای کنسرت در ایران

گروه فرهنگ و هنر: در دو، سه سال اخیر که برگزاری کنسرت‌های موسیقی با حاشیه‌های عجیب و غریبی همراه شده و مخالفت‌های سرسختانه‌ای در برابر برگزارکنندگان این برنامه‌های هنری شکل گرفته است، اما به‌رغم شدت گرفتن مخالفت‌ها از سوی چهره‌های مخالف دولت، برخی از گروه‌ها و خوانندگان توانسته‌اند با کمک استقبال کم‌نظیر مردم از کنسرت‌هایشان، رکوردزنی کنند. در سه هفته اخیر برگزاری کنسرت‌های ناگفته در تهران جمعیتی نزدیک به سی هزار نفر را در ۶ شب اجرا به محوطه باز برج میلاد کشاند تا پرمخاطب‌ترین برنامه موسیقی کشور لقب بگیرد. این در حالی است که این کنسرت برای هشتمین بار در یک‌سال اخیر تمدید شده و قرار است در روزهای ۱۴ و ۱۵ شهریور ماه دوباره روی صحنه برود.

این رکوردهای عجیب و غریب در دنیای موسیقی در حالی ثبت و ضبط می‌شود که در همین چند مدت اخیر بیبشترین حجم مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در برخی از شهرها و از سوی برخی چهره‌های مخالف دولت ابراز شده است. در گزارش حاضر سعی می‌کنیم تا آمارهایی قریب به واقع از برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سوی گروه‌های محبوب و معروف ایرانی منتشر کنیم که توانسته‌اند در میان دیگر گروه‌ها، رکورد اجرا بیشتری به دست بیاورند. البته بدیهی است که برگزاری کنسرت را از دو جنبه می‌توان بررسی و مقایسه کرد. یکی تعداد اجراها است و دیگری تعداد مخاطبان. محمد علیزاده خواننده جوان پاپ در مجموع ۴۶ اجرای خود در تهران و شهرستان‌ها بیش از ۳۵ هزار نفر را پای اجرا برنامه‌هایش نشانده و این در حالی است که گروه موسیقی ناگفته با آهنگسازی حافظ ناظری و خوانندگی شهرام ناظری تقریبا همین مقدار مخاطب را در ۱۳ اجرا روی صندلی‌های سالن‌های موسیقی نشانده است. بدیهی است که ارزش واقعی هر کنسرت موسیقی را باید در تعداد مخاطبان آن و میزان فروش بررسی کرد. از این نظر محبوب‌ترین کنسرت‌های موسیقی را می‌توان فهرست‌بندی کرد؛ اما با توجه به اینکه از یکسو آمار دقیق از تعداد مخاطبان هر کنسرت وجود ندارد و از سوی دیگر به این دلیل که در چند هفته اخیر موضوع برگزاری کنسرت‌ها، ‌بحث داغ رسانه‌ها است، بد نیست که برگزاری کنسرت را مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا هر یک بار برگزاری کنسرت در شرایط امروز، یک موفقیت برای هنرمندان به شمار می‌آید.

رکوردداران برگزاری کنسرت‌ها در ایران

پرسش اصلی این است: کدام خوانندگان در یک‌سال اخیر اجرای بیشتری داشته‌اند؟ این سوالی است که پاسخ آن کمی دشوار به دست می‌آید؛ زیرا منبع مشخصی برای آن وجود ندارد و تحقیق درباره آن نیازمند جست‌وجو در سایت‌های مختلف است. اما به هر حال پاسخ این پرسش می‌تواند دلایل افزایش تعداد کنسرت‌های یک خواننده را هم نمایان کند: به این ترتیب که در مورد اغلب خوانندگان حضور آنها در برنامه‌های تلویزیونی یا خواندن تیتراژ یک برنامه نقش پررنگی در رونق گرفتن بازار کنسرت‌های آنان داشته است. از نیمه شهریور ماه ۹۴ تا نیمه شهریور ماه ۹۵، ۱۹ هنرمند و گروه بیش از چهار اجرا در سال داشته‌اند. محمد علیزاده رکورددار اجرای کنسرت است و طی یک‌سال گذشته به مدت ۲۳ روز در شهرهای مختلف از تنکابن تا بوشهر اجرای کنسرت داشته است. این خواننده ۱۱ روز اجرا در تهران و ۱۲ روز اجرا در شهرستان داشته که تنها یک اجرای او تک سانسی بوده و بقیه اجراها دو سانسی بودند. او در مجموع طی یک‌سال گذشته ۴۵ بار روی صحنه رفته است.

چارتار جزو گروه‌های موسیقی تلفیقی پرطرفدار است که سال ۹۲ با انتشار آلبوم «باران تویی» مطرح شد و همچنان پرطرفدار به‌کار خود ادامه می‌دهد. این گروه با ۲۰ روز اجرا در ۳۷سانس موفق شده جایگاه دوم جدول هنرمندان پرکار یک‌سال اخیر را به خود اختصاص دهد. نکته جالب توجه تاثیر حضور در برنامه‌های صداوسیما در شهرت بیشتر خواننده و افزایش تعداد کنسرت‌ها است. فریدون آسرایی با حضور در شبکه نسیم به عنوان داور برنامه «شب‌کوک» موفق به جذب مخاطبان بیشتر و برگزاری اجراهای بیشتری شد. این خواننده در طول یک‌سال ۱۰ سانس اجرای کنسرت داشته است.خوانندگان تیتراژهای تلویزیونی هم اقبال بیشتری در جذب مخاطب دارند. مهدی یراحی و احسان خواجه‌امیری که سابقه خواندن تیتراژهای تلویزیونی را دارند در این جدول در ردیف‌های پنج و ۱۳ قرار گرفته‌اند. نگاهی به این جدول نشان می‌دهد کنسرت‌های سنتی هم جایگاه خوبی میان مخاطبان دارد. شهرام ناظری، کیهان کلهر، علیرضا قربانی و علی زند وکیلی چهار خواننده‌ای هستند که در طول یک سال گذشته کنسرت‌های بسیاری برگزار کرده‌اند و هر بار اجراهایشان تمدید شده است.

پیشتازان اجرای کنسرت در ایران