شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • فرهاد نوع‌پرست
    پژوهشگر اقتصاد سیاسی

    کتاب «اصول علم اقتصاد»‌کارل منگر، از بسیاری جهات نماینده و جوهره مکتب اتریش به شمار می‏آید. در واقع مکتب اتریش با انتشار این‌کتاب در سال 1871 میلادی در وین شکل‌گرفت. هر چند این‌کتاب در ابتدای انتشارش با استقبال مواجه نشد، اما امروزه از آن به‌عنوان یک اثر جاویدان از مکتب اتریش یاد می‌شود. این کتاب پایه بسیاری از مفاهیم مهم در علم اقتصاد مثل نیازها، مطلوبیت نهایی، مختصات‌کالایی، ارزش، مبادله، قیمت و پول است. باید اذعان نمود مطالعه این نوع آثار به آگاهی از روند شکل‏گیری تفکرات و مفاهیم رایج در علم اقتصاد متعارف کمک می‏کند.

  • آناهیتا جمشیدنژاد

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    منبع: in novation management

    نیاز و عمل برای چرخش (Pivoting) یک کسب‌وکار طبیعی است. Pivoting کلمه‌ای آشنا در جهان استارت‌آپ‌هاست. زمانی که مدل اولیه کسب‌وکار شما کارگر نمی‌افتد (که اغلب هم این طور است) مدیر اجرایی و تیم به برنامه B چرخش می‌کنند. این امر می‌تواند به عنوان شکلی از تحول شرکتی دیده شود. طی سال‌ها بزرگ‌ترین کسب‌وکارها مواضع بالای خود را با تنها تعقیب و پیگیری بازارهای تازه و ترک بازارهای کهنه حفظ کرده‌اند. شرکت اینتل از تولید کارت‌های حافظه به ریزپردازنده‌ها تغییر جهت داشته است.

  • گروه ورزش: سه‌شنبه‌شب سرانجام قرعه‌کشی شانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شد و 16تیم حاضر در این رقابت‌ها پی بردند به چه ترتیبی باید در برابر رقبا قرار بگیرند. شاید یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این قرعه‌کشی آن بود که عمده تیم‌ها از نتایج رقم خورده نسبتا راضی بودند و مسوولان خیلی از آنها این رضایت را به زبان هم آوردند. قرعه لیگ شانزدهم به شکل عجیبی بی‌آزار است و دست تیم‌ها را باز می‌گذارد که تا حد زیادی با کیفیت و توانایی‌های خودشان محک بخورند و سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

  • دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: نماینده زنجان و طارم علیا در مجلس با تاکید بر اینکه منابع طبیعی یک سرمایه ملی است، گفت: همه باید در کنار هم برای حفظ و صیانت از این سرمایه همگانی قدم برداریم تا از گزند آسیب‌ها در امان بماند. علی وقف‌چی در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به کاشت گندم در اراضی شیبدار افزود: تداوم این شیوه کاشت بزرگ‌ترین ضربه را به اراضی وارد می‌کند. وی کاشت پسته را نشان از ظرفیت‌های نهفته استان دانست و ادامه داد: با اصلاح الگوهای کشت می‌توان برای کاشت گونه‌های با ارزش اقتصادی بالاتر برنامه‌ریزی کرد.

  • گروه فرهنگ و هنر، شایان ربیعی: شایعه به کما رفتن استاد محمدرضا شجریان تنها یک ساعت و 12 دقیقه در شبکه‏های اجتماعی دوام آورد. روز سه‌شنبه در حالی از ساعت 15 و 26 دقیقه شایعاتی درباره به کما رفتن شجریان فراگیر شد که سیل تکذیب این شایعات از سوی نزدیکان استاد و مسوولان رسمی فرهنگ و هنر کشور، تنها کم‏تر از یک و نیم ساعت، فضای رسانه‏های رسمی و شبکه‏های اجتماعی را به کلی در برگرفت. تکذیبیه‏ها از همان روز انتشار شایعه تا همین امروز به صورت مداوم و مکرر ادامه دارد و هر بار کسی از نزدیکان استاد خبری از سلامتی و روحیه بالای ایشان در مقابل بیماری سرطان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

  • گروه بورس- شروین شهریاری: بورس تهران در ادامه روند فرسایشی خود هفته جاری را با افت 4/ 0 درصدی به پایان رساند تا زیان سرمایه گذاران از ابتدای سال بار دیگر از مرز 8 درصد فراتر رود. به این ترتیب می‌توان گفت بازار همچنان گرفتار رکود کمابیش عمیقی است که از ابتدای سال 95 آغاز شده و به جز واکنشی خفیف و ناقص در اوایل تیر ماه، هیچ نشانه متقنی از تغییر وضعیت و بازگشت به فاز رونق را نشان نداده است.

    در این میان، مهمترین خبر بنیادی هفته‌های اخیر یعنی کاهش نرخ سود سپرده بانکی هم هنوز باعث یکسان‌سازی نرخ سود در بازار سرمایه نشده و کسب سود 18 تا 20 درصدی روزشمار در قالب ابزارهای موسوم به بدون ریسک کماکان امکان‌‌پذیر است.

  • گروه نفت و پتروشیمی: رشد تولید نفت ایران ادامه دارد و این بار به بیشترین مقدار ظرف 5 سال اخیر رسیده است. آمار منتشرشده از سوی دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که متوسط تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) با رشد 77 هزار بشکه‌ای به 65/ 3 میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین مقدار از ژوئن سال 2011 یعنی پیش از اعمال تحریم‌های غرب است. اوپک همچنین در گزارش خود از افزایش تقاضا برای نفت این سازمان در سال جاری و سال 2017 خبر داده به‌طوری‌که سال آینده جهان با کمبود عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد شد.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازار سهام

    غلبه فضای احتیاطی بر بازار

    دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک 27 واحدی (04/ 0 درصدی) در سطح 73 هزار و 763 واحدی ایستاد. روز گذشته با تداوم فضای منفی گروه خودرویی، در شرایط متوقف بودن یکی از دو نماد بزرگ این گروه(«خودرو») فشار فروش در نماد «خساپا»، بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت.

  • خبرگزاری صدا و سیما: مدیرعامل توانیر اعلام کرد امسال تلفات برق تک رقمی می‌شود و از 11 تا 2/ 11 درصد به 9 تا 5/ 9 درصد کاهش خواهد یافت.

    آرش کردی با اشاره به اینکه به ازای هر درصد کاهش تلفات می‌توانیم 700 تا 800 میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور کمک کنیم، افزود: با کاهش تلفات می‌توانیم از میزان سرمایه‌گذاری‌ها در تولید، توسعه، شبکه انتقال و فوق توزیع بکاهیم.

    وی اضافه کرد: برای هر نیروگاه هزار مگاواتی و توسعه شبکه سالانه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.