یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای احتیاطی بر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۷ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) در سطح ۷۳ هزار و ۷۶۳ واحدی ایستاد. روز گذشته با تداوم فضای منفی گروه خودرویی، در شرایط متوقف بودن یکی از دو نماد بزرگ این گروه(«خودرو») فشار فروش در نماد «خساپا»، بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت. بازگشایی نماد «کچاد» پس از تعدیل مثبت پیش‌بینی سودآوری (۴۸ درصدی) در کنار رشد روزهای اخیر قیمت جهانی سنگ‌آهن (با وجود نشانه‌های ناپایداری این رشد) همراه با «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در شرایط کنونی توقف نمادهای بزرگ با نزدیک شدن به مجامع، در کنار ابهامات موجود با تغییر مدیریت‌های گسترده در بانک‌ها و پالایشگاه‌ها، همچنین انتظار برای علائم مثبت در صورت‌های مالی شرکت‌ها عامل تشدید فضای احتیاطی در بازار است. در این شرایط تداوم روند کم نوسان شاخص دور از انتظار نیست.

بازار ارز

دلار در سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی 3502 تومان معامله شد. افت نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، عامل فشار بر دلار شد. روز گذشته برای چهارمین روز متوالی دلار بالاتر از سطح 3500 تومانی قرار داشت. اما انتظارات برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها در سطح بالاتر از 3500 تومان، چشم‌انداز کاهشی را افزایش داده است. بنابراین روز گذشته افزایش معاملات آتی در جهت نزولی، بر معاملات نقدی دلار اثر گذاشت و عامل دیگر فشار بر دلار شد. همچنین با حرکت دلار تا سطح 3517 تومان در روزهای اخیر، شناسایی سود توسط معامله‌گران افزایش عرضه را به همراه داشت که این عامل نیز احتیاط را میان معامله‌گران تشدید کرد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما همچنان تردیدهایی برای پایداری دلار بالاتر از سطح 3500 تومان وجود دارد.

بازار سکه

فشار بازارهای اثرگذار بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۸ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار و کاهش اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کردند. روز سه‌شنبه تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران اونس طلای جهانی را به کمترین سطح در ۲ هفته اخیر (۱۳۲۹ دلار) رساند، با این وجود تداوم ابهامات در مورد بازارهای جهانی، حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از اونس را تقویت کرده است. روز گذشته همچنین شاهد نزدیک شدن دلار به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی بودیم، امری که تردیدهایی را برای پایداری حمایت سطح مزبور از دلار به وجود آورده است. بنابراین احتمال تداوم افت بازارهای اثرگذار، بیش‌واکنشی سکه به افت عوامل اثرگذار را رقم زده است. بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری به ارزش ذاتی) که بیش از ۶ هفته تداوم یافته است، روز گذشته مجددا بزرگ‌تر شد.

بازار طلای جهانی

کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1340 دلار معامله ‌شد. تداوم ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی روز گذشته عامل فشار بر اونس بود. بازگشت آرامش به بازارها با تعیین نخست‌وزیر جدید انگلیس (رشد پوند برای چهارمین روز متوالی) همچنین تقویت احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عامل حرکت معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک‌تر بود و اونس را روز سه‌شنبه به کمترین سطح (1329 دلار) در دو هفته اخیر رساند. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، 4 هزار میلیارد دلار از بازارهای سهام خارج شد که در روزهای اخیر بخش عمده آن به بازارها بازگشته است. اما همچنان چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی و کف‌های تکنیکال عامل حمایت سطح 1330 دلاری از اونس هستند. در روزهای آتی، نتیجه نشست بانک مرکزی انگلیس و آمارهای اقتصادی آمریکا (با ارائه تصویر روشن‌تر از روند افزایش نرخ بهره این کشور) بر اونس اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک مرز روانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا باعث حرکت «تسه»ها نزدیک به سطح ۹۰ هزار تومانی شده است. اوراق جدیدتر نیز روز گذشته بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی ایستادند. رشد تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر با تقویت خوش‌بینی به خروج تدریجی مسکن از رکود عامل حمایت از اوراق است. اما در روزهای اخیر با عبور «تسه»ها از ۹۰ هزار تومان، شاهد تشدید احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق بودیم. با افزایش قیمت اوراق، هزینه و نرخ سود وام افزایش می‌یابد. امری که نرخ سود واقعی وام اوراق را به سطح ۷/ ۲۲ درصد رسانده است. بنابراین بالاتر بودن نرخ سود اوراق، نسبت به نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) در کنار چشم‌انداز رشد غیر‌تورمی مسکن از جمله عوامل تشدید احتیاط معامله‌گران است.

بازار نفت

تقابل عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت نفت

دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 46 دلار معامله ‌شد. روز گذشته گزارش EIA (اداره اطلاعات آمریکا) از تثبیت حجم بالای ذخیره نفت و پیش‌بینی موسسه اطلاعات انرژی آمریکا (API) از افزایش ذخیره نفت تجاری عوامل فشار بر نفت بودند. اما پیش‌تر گزارش اوپک از پیش‌بینی کاهش تولیدات غیراوپک و رشد تقاضا در سال 2017 بیشترین رشد روزانه نفت (6/ 4 درصدی) در سه ماه اخیر رقم خورد. در شرایط کنونی با وجود خوش‌بینی‌ها به بازگشت نفت به تعادل در میان مدت، همچنان عوامل کوتاه مدت مانع از پایداری رشد نفت است؛ حجم بالای ذخیره ‌نفت تجاری، رشد تولیدات اوپک در ماه گذشته به بیشترین سطح در 8 سال اخیر (7/ 32 میلیون بشکه در روز)، همچنین کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا، در کنار چشم‌انداز مبهم رشد اقتصاد جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل فشار بر نفت در کوتاه‌مدت هستند.