ضرورت تزریق اعتبار  برای سد سفیدرود

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: نماینده زنجان و طارم علیا در مجلس با تاکید بر اینکه منابع طبیعی یک سرمایه ملی است، گفت: همه باید در کنار هم برای حفظ و صیانت از این سرمایه همگانی قدم برداریم تا از گزند آسیب‌ها در امان بماند.علی وقف‌چی در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به کاشت گندم در اراضی شیبدار افزود: تداوم این شیوه کاشت بزرگ‌ترین ضربه را به اراضی وارد می‌کند. وی کاشت پسته را نشان از ظرفیت‌های نهفته استان دانست و ادامه داد: با اصلاح الگوهای کشت می‌توان برای کاشت گونه‌های با ارزش اقتصادی بالاتر برنامه‌ریزی کرد. وقف‌چی فراهم شدن بسترهای کاشت گونه‌های مختلف با ارزش اقتصادی بالاتر را با هدف افزایش سطح درآمدی عرصه‌نشینان یادآور شد و ادامه داد: می‌توان با جایگزین کردن محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر زمینه را برای درآمد بیشتر و واردات برخی محصولات فراهم کرد. وی از نامه‌نگاری با وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف حوضه آبخیز سفیدرود به‌منظور جذب اعتبارات بیشتر خبر داد و گفت: با استان‌های مرتبط در این بخش رایزنی‌های مربوطه انجام می‌گیرد. به گفته وی مطرح کردن موضوع جذب اعتبار ویژه برای خرید تجهیزات و امکانات لازم برای مهار حریق‌ها در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی از دیگر برنامه‌ها است.

تاکید بر فرهنگ منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه فرهنگ منابع طبیعی چندان در کشور رعایت نمی‌شود، گفت: با وجود بهره‌برداری در عرصه‌ها از قبیل برداشت محصول و دامداری هنوز برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی چاره‌اندیشی جدی نشده است. بهمن اسکندری با تاکید بر ورود به موضوع اعتمادسازی روستاییان و عرصه‌نشینان و انجام فعالیت‌های ترویجی اعلام کرد: با همکاری علمای دینی به موضوع تبلیغ برای صیانت از منابع طبیعی ورود پیدا کردیم و با اجرای طرح سفیران انفال، موضوع را در بین عرصه نشینان نهادینه کرده‌ایم. وی اجرای مدیریت جامع آبخیز در قزل تپه با مشارکت مردم منطقه را گامی به‌منظور فاصله گرفتن از وابستگی به مراتع و ایجاد درآمد اعلام کرد و گفت: مطالعات اقتصادی و اجتماعی این طرح از سال‌ها پیش از سوی دانشگاه زنجان انجام گرفته و دستگاه‌های ذی‌ربط در این موضوع با منابع طبیعی استان همکاری می‌کنند. وی سنددار کردن اراضی ملی را از دیگر اقدامات منابع طبیعی استان دانست و گفت: اکنون ۹۰ درصد اراضی استان سنددار شده و تنها اختلاف باقی‌مانده با اوقاف استان در شرف حل و فصل است. اسکندری اجرای طرح کاداستر اراضی ملی را گامی به‌منظور فاصله گرفتن از اختلافات حد و حدود دانست و ادامه داد: این طرح در۱۲۰هزار هکتار از اراضی ملی استان اجرا شده که در کاهش اختلافات تاثیرگذار است.

به گفته وی نقشه راه سرمایه‌گذاری در اراضی استان در حال آماده شدن است تا با مشخص شدن محدودیت‌های قانونی زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از آماده شدن ۲۵۰ هزار هکتار اراضی استان برای ورود سرمایه‌گذاران خبر داد. اسکندری، زنجان را جزو استان‌های کشور معرفی کرد که کمترین اختلافات را با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخش صدور مجوزهای معدنی دارد و ادامه داد: در ۵/ ۴ سال اخیر تنها چند مورد پرونده در زمینه واگذاری زمین به معدنکاران در کمیسیون ماده ۲۴ مطرح شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تزریق اعتبار قابل توجه برای توسعه فعالیت‌های آبخیزداری در حوضه سد سفیدرود را جزو خواسته‌ها از نماینده زنجان و طارم علیا در مجلس دانست و گفت: در۲ سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای این بخش کمترین اعتبار را تزریق کرده است. اسکندری درخواست نامه‌نگاری در این زمینه از سوی نمایندگان استان‌های مستقر در حوضه سد سفیدرود با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را مهم دانست.

طرح سفیران انفال

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در منابع طبیعی استان نیز اجرای طرح سفیران انفال را گامی به‌منظور حفظ منابع طبیعی دانست و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور در استان زنجان اجرا شد و سایر استان‌ها نیز با الگوبرداری از این طرح از ظرفیت علمای دینی برای ورود به موضوع فرهنگی منابع طبیعی استفاده می‌کنند. حجت‌الاسلام حاج علی رحیمی‌نیا با اشاره به آمار بالای حریق‌های احتمالی در طارم افزود: با رایزنی‌های انجام گرفته اکنون ۲۰ روحانی در این باره با منابع طبیعی شهرستان طارم همکاری نزدیک دارند.

تزریق اعتبارات آبخیزداری

معاون آبخیزداری استان نیز در این دیدار تزریق اعتبارات کلان و به موقع برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری را مهم دانست و گفت: ۸۰ درصد مساحت حوضه‌های آبخیز استان حوضه سد سفیدرود است و بقیه متعلق به نقاط مختلف استان است. سیدجمال موسوی گفت: سال گذشته ۲/ ۱ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه مشخص شد که در نهایت از این رقم ۱۰۰ میلیون تومان تحقق یافت. وی تکمیل طرح‌های سد گاوازنگ، سلمانلو، ماهنشان، آببر و قیدار را مستلزم تزریق اعتبارات دانست و ادامه داد: استفاده بهینه از روان‌آب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع سیلاب‌ها در نتیجه توجه به موضوع آبخیزداری است. موسوی با اشاره به مطالعات انجام شده برای اجرای سدهای زیرزمینی در شهرستان‌های زنجان و طارم علیا اعلام کرد: با این شیوه می‌توان آب را برای استفاده در مسیر اراضی کشاورزی سمت و سو داد. به گفته وی در برخی مناطق زنجان و طارم علیا اجرای سدهای زیرزمینی ضروری است. معاون فنی منابع طبیعی استان نیز در این نشست منابع طبیعی را بستر حیات معرفی کرد و گفت: محدودیت منابع آبی، آلودگی هوا، بروز آفت‌ها و بیماری‌های مختلف و سایر موارد به منابع طبیعی وابسته است. بهروز گنج خانلو از نگرانی‌های مختلف در عرصه‌های منابع طبیعی با تزریق کودها و سموم شیمیایی خبر داد و افزود: این نگرانی‌های دامنه‌دار در سایه بی‌تفاوتی زندگی بشر کنونی را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد. وی با اعلام اینکه فضای سبز استان در مقایسه با فضای سبز کشور بسیار پایین است، گفت: متوسط فضای سبز در کشور۲ هزار مترمربع است که این میزان در استان ۱۲۰۰ مترمربع است.