قرعه، بدون غرولند!

گروه ورزش: سه‌شنبه‌شب سرانجام قرعه‌کشی شانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شد و ۱۶تیم حاضر در این رقابت‌ها پی بردند به چه ترتیبی باید در برابر رقبا قرار بگیرند. شاید یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این قرعه‌کشی آن بود که عمده تیم‌ها از نتایج رقم خورده نسبتا راضی بودند و مسوولان خیلی از آنها این رضایت را به زبان هم آوردند. قرعه لیگ شانزدهم به شکل عجیبی بی‌آزار است و دست تیم‌ها را باز می‌گذارد که تا حد زیادی با کیفیت و توانایی‌های خودشان محک بخورند و سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

63 روز تا دربی83

معمولا مراسم قرعه‌کشی لیگ که آغاز می‌شود، عمده هواداران تنها یک سوال دارند: «دربی هفته چندم است؟» چند سال پیش فدراسیون فوتبال در اتفاقی عجیب و تاریخی اعتراف کرد برای مدت‌ها خبری از سپردن دربی به دست بخت و اقبال نبوده و تاریخ این بازی قبل از قرعه‌کشی در برنامه لیگ گنجانده می‌شده! حالا می‌گویند این مشکل رفع شده و برنامه دربی را هم بازی گوی و گلدان‌ها مشخص می‌کند. بر این اساس استقلالی‌ها خیلی نگران بودند که دربی در طول دو هفته اول برگزار شود و آنها مجبور شوند بدون حضور رحمتی محروم به مصاف پرسپولیس بروند. این اتفاق اما رخ نداد. براساس قرعه‌کشی به عمل آمده، دربی تهران قرار است هفته ششم و در تاریخ ۲۶شهریور برگزار شود. از همین امروز، ۶۳روز دیگر طول خواهد کشید تا پرهوادارترین تیم‌های ایران برای هشتادوسومین بار به مصاف هم بروند؛ مسابقه‌ای که قطعا نتیجه‌اش برای کادرفنی دو تیم و به خصوص مربیان جدید استقلال تعیین‌کننده خواهد بود.

مقایسه برنامه سرخابی‌ها

هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا حدود زیادی از برنامه شکل گرفته برای لیگ شانزدهم رضایت دارند. این برنامه برای سرخابی‌ها متوازن و متعادل به نظر می‌رسد. اتفاق ناگوار برای پرسپولیس این است که این تیم پیش از دربی باید به مصاف تراکتورسازی برود. اصولا هر تیمی که با تراکتور بازی دارد، هفته بعدش باید با استقلال مصاف بدهد که طبعا این مساله برای استقلالی‌ها خوشایند است. آنها می‌توانند روی تخلیه شدن و آسیب دیدن رقبای‌شان حساب کنند و این شامل پرسپولیس هم می‌شود. از سوی دیگر هر تیمی که با پرسپولیس بازی دارد، هفته قبلش باید به مصاف استقلال برود. اما اتفاق خوب برای پرسپولیس، چینش مطلوب مسابقات سرخپوشان است. پرسپولیس بازی‌ها را نسبتا آسان شروع می‌کند و نسبتا آسان هم به پایان می‌برد. آنها تنها بین هفته‌های پنجم تا هشتم چهار بازی دشوار برابر تراکتورسازی، استقلال، سپاهان و نفت تهران خواهند داشت که سربلند بیرون آمدن از این مقطع، کمک بزرگی به تیم برانکو خواهد کرد. در عوض استقلال در هفته‌های پایانی کار دشواری دارد. آنها دو حریف بزرگ‌شان یعنی تراکتورسازی و سپاهان را ظرف سه هفته آخر ملاقات می‌کنند که این موضوع به ویژه در نیم‌فصل دوم می‌تواند دردسرساز باشد.

تعیین‌کننده مثل تراکتور

تراکتورسازی امسال یکی از مدعیان جدی لیگ به حساب می‌آید. شاگردان قلعه‌نویی که در نیم‌فصل دوم لیگ گذشته عالی عمل کردند، چیزی نمانده بود که حتی سهمیه آسیایی را هم به دست بیاورند. تراکتوری‌ها عقیده داشتند اگر مسابقات چند هفته دیگر دنبال می‌شد، آنها حتی به مقام قهرمانی دست پیدا می‌کردند. حالا فصل جدید از نو شروع شده و تیم تبریزی هم در یارگیری، عملکرد نسبتا مطلوبی داشته است. به این ترتیب باید آنها را از جمله مهم‌ترین مدعیان فصل پیش‌رو به حساب بیاوریم. از این گذشته قرعه تراکتورسازی هم طوری است که آنها را برای رقبا «تعیین‌کننده» می‌کند. شاگردان قلعه‌نویی هفته اول باید با استقلال خوزستان که قهرمان لیگ گذشته بود مسابقه بدهند، آنها پیش از دربی تهران رودرروی پرسپولیس می‌ایستند و دو هفته به پایان فصل هم به مصاف استقلال می‌روند. باید دید این تیم در بزنگاه‌های مهم که با بازی قرعه اهمیت بیشتری هم پیدا کرده، چه کاری از پیش خواهد برد؟

نیم‌سهمیه به سقوط اضافه شد

قرعه‌کشی مسابقات لیگ شانزدهم اما برای تیم‌های فانوس به دست هم یک سورپرایز منفی داشت. در شرایطی که پیش از این قرار شده بود امسال فقط دو تیم از لیگ برتر به دسته اول سقوط کنند، در آغاز مراسم سه‌شنبه‌شب اعلام شد غیر از دو تیم انتهای جدول، تیم چهاردهم نیز راهی پلی‌آف می‌شود و ممکن است سقوط کند. این موضوع قطعا تنور رقابت در پایین جدول را هم داغ خواهد کرد.

برنامه هفته اول

هفته اول- 4مرداد

* صبای قم ............................................. نفت آبادان

* سیاه‌جامگان.......................... ذوب آهن اصفهان

* فولاد خوزستان................... ماشین‌سازی تبریز

* تراکتورسازی تبریز ............ استقلال خوزستان

* استقلال ............................................... نفت تهران

* سایپا ....................................................پرسپولیس

* گسترش فولاد تبریز ................................. پیکان

* سپاهان ......................................................... پدیده