شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • حدود سه دهه پیش یعنی زمان برچیده شدن دیوار برلین، به ظاهر کاپیتالیسم بر کمونیسم پیروز شد و سوسیالیسم به تاریخ پیوست. در این سال‌ها احزاب چپگرا دیگر سخنی از اصول سوسیالیستی به زبان نمی‌آوردند و از آزادی اقتصادی، بازار آزاد و رقابت ستایش می‌کردند. اما اخیرا تحولاتی در برخی کشورها رخ داده که نشان‌دهنده توجه دوباره مردم به سوسیالیسم است. درباره علل این تحول دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده، اما این باور وجود دارد که نقایص کاپیتالیسم سبب شده، سیستم سوسیالیسم که منتقد آن است جذابیت پیدا کند.
  • لری الیوت گاردین
    تحقق نیافتن وعده‌های جذاب کاپیتالیسم سبب شده مردم در اروپا و آمریکا کم‌کم از این سیستم دور شوند و برخی سیستم‌های دیگر از جمله پوپولیسم یا سوسیالیسم مورد توجه قرار گیرد. ترامپ با چین وارد نزاع تجاری شده و بر سر سوریه با روسیه اختلاف دارد. روابط روسیه و چین در حال نزدیک‌تر شدن است، زیرا هر دو ابرقدرت کمونیستی پیشین با دشمن قدیمی یعنی آمریکا رودررو قرار گرفته‌اند.
  • استیون پرلشتاین واشنگتن پست
    30 سال پیش، ایالات متحده در مواجهه با چالش بزرگی از سوی ژاپن و اروپا، شکلی از سرمایه‌داری مبتنی بر بازار آزاد را پذیرفت که قوانین و مقررات کمتری بر آن حاکم بود، برابری در آن کمتر دنبال می‌شد و چرخه‌های رکود و رونق در آن بیشتر مشاهده می‌شد. یک مجموعه از باورهای اشتباه اما مفید درباره انگیزه، انصاف و رشد اقتصادی که زمینه افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد آمریکا را فراهم کرد مبنای آن تحول بود. اما با گذشت زمان، نسخه‌های رادیکال این ایده‌ها تحولات منفی در ساختار سیاسی آمریکا پدید آورد و رفاه جامعه این کشور را تهدید کرد. همچنین مشروعیت سیستم کاپیتالیستی آمریکا تضعیف شده است. در ادامه به ۵ باور اشتباه درباره کاپیتالیسم اشاره می‌کنیم که سبب نارضایتی از این سیستم شده است.
  • جان مولدین فوربس
    با فروپاشی بلوک شرق، منازعه بین کاپیتالیسم و سوسیالیسم به پایان رسید، بازارهای نیمه‌آزاد در شرق اروپا شکل گرفتند و اقتصادهای سوسیالیستی تقریبا در سرتاسر جهان به سمت آزاد شدن حرکت کردند و به نظر می‌رسید کاپیتالیسم پیروز شده است؛ حتی چین کمونیست شکلی از کاپیتالیسم مبتنی بر بازار آزاد را پذیرفته است، اگرچه رهبران این کشور می‌گویند این شکل کاپیتالیسم دارای خصوصیت چینی است.
  • اویگنی جوزف گاردین
    بدون تردید کاپیتالیسم دچار بحران هویت است و الگوهای اقتصادی و اجتماعی آن در چند دهه اخیر بحران‌هایی را در کشورهای مختلف پدید آورده است اما طی همین دوران، از طریق دنباله‌روی از اصول کاپیتالیسم یعنی رقابت، کاهش دخالت دولت در امور اقتصادی و...، سیستم‌های اقتصادی کاپیتالیستی به کاهش قابل ملاحظه فقر در جهان کمک کرده‌اند و نیز سطح استاندارد زندگی در اغلب کشورها بالا رفته است.
  • نظام بانکی کشور طی سال‌های گذشته به واسطه عدم مدیریت صحیح منابع و رکود حاکم بر اقتصاد، با مشکل نقدینگی و سوددهی مواجه شده‌است. ضمن اینکه به دلیل عدم نظارت دقیق طی این سال‌ها، برخی افراد امکان دریافت وام‌هایی بدون وثیقه مناسب را داشته‌اند که البته رکود فعلی، امکان نقدشوندگی آنها را نیز کاهش داده است.
  • علی نادری‌شاهی دانشجوی دکترای اقتصاد پولی تهران
    هدف نهایی اقتصاد هر کشور ارتقای بخش حقیقی است که خود را در رشد اقتصادی، اشتغال بالا و نهایتا افزایش رفاه مردم جامعه نشان می‌دهد؛ در این بین نهادهای مالی ابزارهایی هستند که رسیدن به هدف مذکور را تسهیل می‌کنند. با این حال بررسی اقتصاد ایران نشان می‌دهد ارتباط این دو بخش به خوبی شکل نگرفته است و کارکرد نهادهای مالی در خدمت بخش واقعی نبوده‌است. نمونه‌ این موضوع پرداخت بهره‌ بالا به سپرده‌های بانکی در چند سال گذشته به‌رغم رکود فراگیر تولید است که نتیجه‌ آن تعمیق رکود و تعطیلی بنگا‌ه‌هاست. یکی از مهم‌ترین علل تداوم چرخه‌های رکود و تورم در کشور هم همین موضوع است. پرواضح است که این روند قابل ادامه نیست و هر چه زودتر باید اصلاحات ساختاری در نهادهای مالی صورت پذیرد. در این بین اصلاح نظام بانکی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد…
  • علی پهلوانی کارشناس بانکی
    در چند هفته اخیر مجددا موج روانی بحث ورشکستگی بانک‌ها و ایجاد نگرانی بین مردم به ویژه در فضای مجازی شدت گرفته است. فارغ از تکذیبیه‌های مقامات بانک مرکزی و بانک‌های مورد هجمه قرار گرفته، در این یادداشت درخصوص ورشکستگی بانک‌ها، ابعاد و احتمال وقوع آن در کشور بحث می‌کنیم.
  • سحر خلیل‌نژاد کارشناس بانکی
    بازگشت به پیشنهادها و تاکیدات هیات مشاوره ماده 4 صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های کشوری ایران در سال‌های اخیر درخصوص اصلاح ساختار نظام بانکی کشور، ریشه‌یابی، شناسایی عوامل و ارائه راهکارهای اصلاحی جهت عبور از معضل نظام بانکی همواره از مباحث حائز اهمیت محافل اقتصادی در سال‌های اخیر بوده است. صندوق بین‌المللی پول در سال 1945 با مقاصد تشریک مساعی مالی، تسهیل، توسعه و ازدیاد تجارت میزان‌یافته بین‌المللی، تثبیت قیمت ارزها و حفظ ترتیبات منظم برای معاملات ارزی بین اعضا و اجتناب از بحران کلان ارزی و با هدف جلوگیری از وقوع بحران فراگیر مالی و تنظیم روابط مالی در سطح جهانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد شروع به فعالیت کرد.
  • پایان جام ملت‌های آسیا و حذف ناامیدکننده تیم ملی کشورمان از این مسابقات، موج عظیمی از انتقادات را به سمت فدراسیون فوتبال و مدیریت آن هدایت کرد.