شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • مجمع جهانی اقتصاد چشم‌انداز آتی مشاغل تا سال 2025 را ترسیم کرد. این گزارش تاکید دارد که طی پنج سال آینده بیش از 97 میلیون شغل جدید به‌دنبال ظهور انقلاب روباتیک در جهان ایجاد خواهد شد؛ اما در عین حال برای کشورهایی که خود را با مسیر تازه تولید و صنعت همگام نسازند، 85 میلیون شغل نیز از دست خواهد رفت. این گزارش تصریح می‌کند که دولت‌ها باید به شکلی برای این موضوع سیاست‌گذاری کنند که بتوانند از پنجره فرصت پیش‌آمده حداکثر استفاده را ببرند.
  • محمدتقی فیاضی کارشناس اقتصادی
    بودجه سال 1400 کل کشور در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده که دولت به استقبال انتخابات ریاست جمهوری در این سال خواهد رفت. از قضا مجلس شورای اسلامی نیز تازه کار خود را آغاز کرده و این اولین بودجه سالانه‌ای است که بررسی و تصویب خواهد کرد. بنابراین نقطه تلاقی این دو وضعیت بودجه کشور را در موقعیت خطیری قرار داده است.
  • افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم از محل صرف سهام، یکی از مناسب‌ترین روش‌های تا‌مین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه است که می‌تواند سرمایه‌های بورسی را به سمت تولید رهنمون کند. این روش اما به تا‌زگی در بورس تهران استارت خورده و انتظار می‌رود با رفع موانع، تا‌کتیکی برای مولدسازی این بازار باشد. سرعت بالاتر جذب منابع، نیاز به درصد پایین‌تر افزایش سرمایه، امکان جذب سرمایه‌گذاران جدید، افزایش سهام شناور و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت از جمله مزایای افزایش سرمایه به روش صرف سهام است.
  • استاد دانشگاه کمبریج معتقد است سیاست‌گذاران باید تمام راه‌ها را برای خرید واکسن کرونا امتحان و به هر شکلی، این واکسن را تهیه کنند؛ زیرا از یکسو جلوی تلفات انسانی و روانی گرفته می‌شود و از سوی دیگر، هزینه‌های اقتصادی ادامه‌دار شدن‌تعطیلی‌ها به‌واسطه ماندگاری ویروس کرونا به مراتب بیشتر از هزینه خرید واکسن خواهد بود. کامیار محدث احتمال می‌دهد که خرید واکسن از چین و هند برای ایران به‌دلیل روابط اقتصادی و سیاسی راحت‌تر باشد و در نهایت امیدوار است که این واکسن در سال 2021 به ایران برسد.
  • مرکز پژوهش‌های مجلس با تحلیل روند تورم تابستان، 9 راهکار برای کنترل تورم سال 99 ارائه کرده است. در بخش پولی سه سیاست از جمله «کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها» و «منع حمایت پولی از بورس» توصیه شده است. در بخش مالی نیز سیاست‌هایی همچون «تداوم فروش اوراق دولتی» و «تامین منابع مالی واقعی و غیرتورمی» مورد توجه قرار گرفته است. در بخش ارزی نیز «محدودسازی نوسانات»، «عدم تقابل با روندهای بنیادین اقتصاد» و «توقف تخصیص ارز ترجیحی» به سیاست‌گذار پیشنهاد شده است.
  • موتور رشد سرمایه‌گذاری در کشور در دهه 90 خاموش بوده است. طبق ارزیابی‌ها تشکیل سرمایه ثابت در این دهه با افت محسوس روبه‌رو شده است و شباهتی به روند سرمایه‌گذاری در دهه 80 ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم روند مثبت تشکیل سرمایه در دهه 80، این روند پس از سال 90 نزولی شده و رشد اقتصادی ایران از همین ناحیه آسیب دیده است. طبق ارزیابی‌ها در سال 1398 کمترین رقم سرمایه‌گذاری طی 15 سال اخیر به ثبت رسیده و سال 1390 طلایی‌ترین سال برای‌ تشکیل سرمایه ثابت در 15 سال اخیر بود.
  • بورس تهران در ادامه روند صعودی خود، دیروز نیز شاهد رشد 5/ 0 درصدی شاخص‌کل بود تا این نماگر به محدوده یک میلیون و 473 هزار واحدی صعود کند. در این میان رونق بازار موجب افزایش خوش‌بینی معامله‌گران شده است. این وضعیت اما می‌تواند در ادامه نگاه تحلیلی را از بازار دور کند. جایی که در برابر دیدگاه بنیادمحور حرفه‌ای‌‌ها، همچنان معاملات توده‌وار در دستور کار سهامداران تازه‌وارد‌ قرار دارد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، رشد قیمتی که ناشی از تغییر در عوامل بنیادین نباشد، محکوم به شکست است.
  • عدنان مزارعی، اقتصاددان ایرانی موسسه اقتصادی پیترسون در یک مقاله با عنوان «هدف‌گذاری تورم تحت تحریم و پاندمی» به تشریح راهکارهای کنترل تورم پرداخته است. به اعتقاد او، در حال حاضر شرایط برای هدف‌گذاری تورمی مهیا نیست؛ اما اجرای آن می‌تواند عاملی برای حرکت در جهت اصلاحات اساسی باشد. با توجه به این وضعیت از نگاه مزارعی، «کاهش هزینه‌های غیرمولد»، «انعطاف‌پذیری بیشتر در مدیریت بازار ارز و حذف نرخ‌های غیرواقعی» و «استفاده فعال‌تر از نرخ بهره» سه اولویت و راهکار خلاصی از تورم است.
  • موضوع گیج‌کننده انتخابات 2020این بود که چرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با وجود سلب مسوولیت از خود در مدیریت بیماری کرونا و تحویل یک اقتصاد ویران‌زده ناشی از پاندمی، پس از بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا رای مردمی به‌دست آورد. سه عامل قطب‌بندی حزبی که با نظرسنجی‌های نادرست در حقیقت پنهان ماند، قدرت اقتصادی فراوان پیش از فراگیری کووید-19 و در نهایت شیوه موفقیت‌آمیز انکار همه‌چیز از سوی ترامپ در پاسخ به مدیریت پاندمی، به این ابهام به خوبی پاسخ می‌دهند.
  • بازوی پژوهشی مجلس، نخستین روایت تحلیلی سیاستی-اقتصادی از طرح افزایش قیمت بنزین سال گذشته را ارائه کرد. از بعد اقتصادی، این گزارش نشان می‌دهد افزایش نرخ تورم این طرح حدود 2/ 5 درصد بوده است. از بعد رفاهی نیز منفعت اقتصادی این طرح بیشتر از ضرر آن بوده است؛ به‌نحوی‌که به جز سه دهک بالای درآمدی، تنها 11درصد خانوارها (7/ 6 میلیون نفر) متضرر شدند. اما پاشنه آشیل این سیاست‌گذاری عواملی همچون فقدان شفافیت در اجرا، تاخیر در اعلام سیاست‌های حمایتی و عدم‌اطمینان از بازتوزیع منابع آن عنوان شده است.