استراتژی‌های «فرهنگیان» برای سودآوری پایدار

گروه بنگاه‌های اقتصادی- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق در بازدید از روزنامه «دنیای اقتصاد» اقدامات صورت گرفته در این گروه و نیز برنامه ها و اهداف آتی این مجموعه بزرگ را تشریح کردند. در ابتدای این بازدید شهاب‌الدین غندالی با تشریح وضعیت موجود صندوق، از تلاش مدیران برای افزایش توان مالی صندوق و کسب سود مناسب برای فرهنگیان کشور خبر داد.

به گفته وی، با توجه به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در کشور و نیز پتانسیل های فراوان موجود در اقتصاد کشور تلاش مدیران این گروه بر افزایش جلب حمایت فرهنگیان و دولت برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های این صندوق متمرکز شده است. او با توجه به جایگاه و منزلت فرهنگیان گفت: یکی از مهمترین و مطلوب‌ترین راه‌های کمک به ارتقای سطح معیشتی و اقتصادی فرهنگیان عزیز، عمل به قانون حمایت از صندوق ذخیره فرهنگیان و افزایش کمک دولت به این صندوق است که بر این اساس بتوان این منابع را به سمت سرمایه‌گذاری‌های سودآور و پایدار هدایت نمود تا بازدهی مناسبی نصیب فرهنگیان شود. به گفته غندالی، در حال حاضر بخشی از سرمایه‌گذاری های صورت گرفته در این صندوق به صنعت نفت ، گاز و پتروشیمـی اختصاص یافتــه است و طبق برنامه ریزی، این سرمایه‌گذاری تا پنج هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین وی به تخصیص بخشی از سرمایه‌ها به شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و سایر شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بازوی این گروه در بازار سرمایه است و استفاده از فرصت‌های بازار در اولویت این شرکت است. در ادامه دکتر ضیایی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان به اقدامات صورت گرفته در این شرکت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، نه تنها اعتبار مناسبی برای این شرکت در بازار ایجاد شده، بلکه قیمت سهام مدیریتی این شرکت در شرکت‌های زیرمجموعه با رشد متوسط ۲۵ درصدی همراه بوده است، این در حالی است که بازار سرمایه طی این دوره روندی خنثی داشته است.

این مقام مسوول به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای شرکت‌های گروه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شرکت‌های گروه به لحاظ عملکردی، وضعیت مناسبی دارند و برنامه ما ورود شرکت‌های غیربورسی به بازار سرمایه، در زمان مناسب بازار است.

او به عنوان نمونه به سودآور شدن فعالیت شرکت پلورسبز اشاره کرد و گفت: طی سال‌های آتی برای فرهنگیان عزیز خبرهای خوبی خواهیم داشت.

همچنین وی از انتقال بخش قابل توجهی از سهام شرکت ایران ارقام به بانک سرمایه خبر داد و گفت: با این انتقال فعالیت‌های حوزه IT بانک سرمایه به این شرکت منتقل شده و می‌تواند حوزه فعالیت‌ها و سودآوری این شرکت را ارتقا دهد.

به گفته دکتر ضیایی، به واسطه جایگاه صندوق ذخیره فرهنگیان، پتانسیل‌هایی در این صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری نهفته است که این مجموعه را نسبت به سایر مجموعه‌ها متمایز کرده است. با توجه به نگاه دولت به جامعه فرهنگیان و اولویت‌ ارتقای توان اقتصادی این قشر فرهیخته، با تعریف فعالیت‌های اقتصادی مطلوب می‌توان روی کمک دولت برای به نتیجه رسیدن این فعالیت‌‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد علاوه بر چشم‌انداز بازده مطلوب سرمایه‌گذاری برای منابع در اختیار این گروه، مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان و به صورت مشخص شرکت سرمایه‌گذاری صندوق، می‌توانند به عنوان بستری باشند برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی.

وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، جلب اعتماد آنها امری حیاتی است که با توجه به جایگاه صندوق در کشور و اعتبار آن، می‌توان اعتماد این سرمایه‌گذاران را با تعریف فعالیت‌های مشترک با آنها جلب و سرمایــه‌های آنها را برای فعالیت‌های اقتصادی داخلی به کار گرفت. برهمین اساس با توجه به بهبود روابط ایران با جامعه جهانی، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان، یکی از مهمترین استراتژی‌های آتی خود را تعریف سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از توان تامین مالی آنها قرار داده است که در این میان سرمایه‌گذاری درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته در اولویت قرار دارد. همچنین دکتر غندالی از اقدام صورت گرفته برای ماشین‌سازی اراک برای ورود یک شریک خارجی به این شرکت سخن گفت.بنا به گفته وی، با یک شرکت آلمانی برای بازسازی خط ماشین‌آلات و دریافت لیسانس از این شرکت معتبر توافقاتی صورت گرفته و قرار است

ماشین سازی اراک تجهیزات نفتی و پتروشیمی با برند این شریک معتبر تولید و در بازار منطقه عرضه نماید.

او به برنامه‌های مختلف برای ارتقای جایگاه شرکت ماشین سازی اراک اشاره کرد و گفت:با رفع تحریم های بین‌المللی، این شرکت به جایگاه معتبری در سطح کشور و منطقه دست یافته و سودآوری خوبی را می‌تواند نصیب سهامداران خود کند. همچنین در خصوص برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان برای ارتقای بانک سرمایه نیز مطالبی عنوان و اظهار امیدواری شد که با رفع مشکل سهامداری بانک سرمایه و تمرکز مدیریت این بانک در صندوق ذخیره فرهنگیان، این بانک به جایگاه واقعی خود دست یابد.

غندالی با برشمردن قابلیت‌های مجموعه فرهنگیان برای بانک سرمایه گفت:ما اگر تنها بتوانیم با گسترش شعب بانک سرمایه، حساب‌های فرهنگیان عزیز را در این بانک متمرکز کنیم، گردش مالی و توان اعطای تسهیلات این بانک متحول خواهد شد. از سوی دیگر با امکان نوسازی مدارس، می‌توان مدارسی که در خیابان‌های اصلی شهر واقع شده‌اند را طی تفاهمی با بانک سرمایه و مجموعه ساختمانی معلم و آموزش و پرورش، به مناطق فرعی انتقال داد و ضمن نوسازی و تجهیز مدارس، از موقعیت فعلی مدارس مذکور برای شعب بانک و فعالیت‌های اقتصادی دیگر استفاده کرد.

در پایان این بازدید غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از انتشار نشریه تجارت فردا و فایننشال تریبیون توسط مجموعه «دنیای اقتصاد» قدردانی کرد و گفت: حرفه ای عمل کردن «دنیای اقتصاد» موجب رغبت عمومی به این رسانه پرمخاطب شده است.