گروسی در مذاکرات سوئیس دیداری با مقامات ایران و آمریکا نداشت/ مدیرکل آژانس به کدام تفاهم‌نامه یا توافقنامه اشاره می‌کند؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز در نشستی خبری در ژاپن، ادعاهایی خلاف واقع را در مورد تفاهم‌نامه اسلام‌آباد برای پایان جنگ میان ایران و آمریکا بیان کرد.

گروسی در این نشست خبری ادعا کرد: « در این یادداشت تفاهم به صراحت آمده است که بخش هسته‌ای این توافق تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «واقعیت این است که توافقی وجود دارد و برای اجرای آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به تأسیسات و مواد هسته‌ای دسترسی داشته باشد و بازرسی‌های خود را انجام دهد. من آمادگی دارم این فعالیت‌های فنی را ادامه دهم و در سریع‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شوم.»

خبر مرتبط
غریب‌ آبادی: در سوئیس هیچ نشستی با گروسی برگزار نشد/ برنامه‌ای برای دسترسی به تأسیسات هسته ای آسیب‌ دیده در جنگ نداریم

کاظم غریب آبادی با بیان اینکه در سوئیس هیچ نشستی با گروسی، علیرغم درخواست وی، برگزار نشد، گفت: هیچ برنامه‌ای نیز برای دسترسی به تاسیسات مورد حمله واقع شده و مواد هسته‌ای وجود ندارد.

این اظهارات گروسی در هیچ جای متن تفاهم‌نامه ایران و آمریکا مورد اشاره قرار نگرفته‌است و معلوم نیست مدیرکل آژانس به کدام تفاهم‌نامه یا توافقنامه اشاره می‌کند.

این نخستین بار نیست که مدیرکل فعلی آژانس، که نامزد دبیر کلی سازمان ملل متحد در پایان سال جاری میلادی است، اظهارات بی‌پایه‌ای در مورد نقش خودش در مذاکرات ایران و آمریکا بیان می‌کند.

بر خلاف اظهارات گروسی در متن فارسی و انگلیسی تفاهم‌نامه اسلام‌آباد (که دقیقاً مشابه یکدیگر هستند) هیچ اشاره‌ای به نقش آژانس برای راستی‌آزمایی، نظارت یا بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران نشده‌است.

در متن تفاهم‌نامه تنها دو بار به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده‌است. در بند ۷ آمریکا متعهد به مذاکره برای رفع تحریم‌ها، از جمله قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌است و در بند ۸ نیز ایران و آمریکا متعهد به رسیدن به ساز و کاری برای رسیدگی به مواد غنی‌شده ایران در مذاکرات ۶۰ روزه شده‌اند. در این بند اشاره شده‌است که یکی از راهکارهای ممکن رقیق‌سازی این مواد تحت نظارت آژانس است.

در بند ۹ آمریکا پذیرفته‌است که برنامه هسته‌ای ایران تا زمان توافق نهایی کاملاً به شکل فعلی حفظ شود.

همانطور که هر فرد فارسی زبان یا آشنا به زبان انگلیسی می‌تواند در متن فارسی یا انگلیسی تفاهم‌نامه اسلام‌آباد ملاحظه کند، در هیچ جای این تفاهم‌نامه ذکر نشده‌است که رافائل گروسی و نهاد تحت مدیریتش اجازه دسترسی به تأسیسات و مواد هسته‌ای ایران دارند.

این اظهارات گروسی پس از آن بیان می‌شود که او بدون دعوت برای حضور در مذاکرات ایران و آمریکا به سوئیس سفر کرد؛ هر چند در این سفر نه از طرف مقام‌های ایرانی و نه از طرف مقام‌های آمریکایی و نه حتی مقام‌های دولت‌های میانجی دیداری با او انجام نشد.

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات آسیب دیده ایران توضیح داد: «ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد. ما به عنوان عضو معاهده منع اشاعه، به عنوان کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان است، روال جاری را ادامه خواهیم داد وروال جاری هم خیلی روشن است.»

پیش از این خبرآنلاین گزارش داده‌بود که اساسا منعی برای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در چارچوب قانون مجلس و مصوبه‌های شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد. اما بازرسی از تاسیسات آسیب‌دیده در تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل و همچنین رسیدگی به مواد غنی‌شده، فعلا در دستور کار قرار ندارد و مطابق تفاهم‌نامه اسلام‌آباد مقرر است دو طرف در چارچوب مذاکرات ۶۰ روزه میان ایران و آمریکا به ساز و کارهایی در مورد آن دست یابند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.