غریب‌ آبادی: در سوئیس هیچ نشستی با گروسی برگزار نشد/ برنامه‌ای برای دسترسی به تأسیسات هسته ای آسیب‌ دیده در جنگ نداریم

 در پی ادعای مقامات آمریکایی درباره موافقت ایران با پذیرش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آسیب دیده ایران در جریان جنگ‌های ۱۲ روزه و ۴۰ روزه کاظم غریب‌آبادی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۳ تیرماه با اشاره به نشست سوئیس عنوان کرد: در سوئیس هیچ نشستی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیرغم درخواست وی، برگزار نشد.

وی افزود: هیچ برنامه‌ای نیز برای دسترسی به تاسیساتِ مورد حمله واقع شده و مواد هسته‌ای وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: این مباحث صرفا در چارچوب توافق نهایی و در نتیجه اقدام عملی طرف مقابل در خاتمه تمامی تحریم ها و... بررسی و تعیین تکلیف خواهند شد. 

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: نمی‌توانید با هیاهوی رسانه‌ای، سیاست «راه بینداز و جا بینداز» را پیش ببرید.

رافائل گروسی هم در اظهاراتی ادعا کرده است که بازرسان آژانس براساس توافق صورت گرفته ایران و آمریکا از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید خواهند کرد. ولی البته زمانی را برای این بازدید اعلام نکرد.: وی گفت: «بدیهی است که برای انجام این کار، ما باید بازرسی کنیم. چه این اتفاق پس‌فردا بیفتد، چه یک هفته یا ده روز دیگر، مهم است، اما ضروری نیست. این اتفاق خواهد افتاد.»

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز (سه‌شنبه) دوم تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: نه دیداری با مدیرکل آژانس داشتیم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل داریم. در این خصوص هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد. ما به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و کشوری که متعهد به موافقتنامه‌های پادمان هستیم، روال جاری را ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنم روال جاری هم بسیار روشن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.