اوضاع تایرسازان بعد از افزایش نرخ 50 درصدی

 فروش‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه در سال ۹۵، برابر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷، به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با تداوم اخذ افزایش نرخ‌های فروش مناسب در سال ۹۸ به ۴ هزار میلیارد تومان رسید و در چهارفصل منتهی به شهریور ۹۹ به عدد عالی ۶ هزار میلیارد رسیده است.  در سال‌های ۹۲ تا ۹۵، حاشیه سود شرکت‌ها در بازه ۲۰ تا ۲۵ درصدی قرار داشته است. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و عدم افزایش نرخ‌های فروش داخلی، حاشیه سود ۱۹ درصدی ثبت شد. در سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد از ماده اولیه مصرفی محصولات شرکت‌ها از طریق واردات تامین شده است که ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن تخصیص داده شد. با صعود دلار نیما در سال ۹۸ و به تبع افزایش ماده اولیه مصرفی داخلی و از طرفی با دریافت مجوز افزایش نرخ‌های فروش، حاشیه سود به ۱۹ درصد افزایش یافته است. در چهار فصل اخیر  به کمک افزایش نرخ‌های پیاپی دریافتی در نیمه ابتدایی ۹۹ و همچنین عدم تخصیص ارز ۴ هزار و  ۲۰۰ تومانی در فصل تابستان و داشتن موجودی‌های ارزان‌قیمت، عدد حاشیه سود افزایش داشته و به ۲۶ درصد رسیده است.

  کارشناسی سودآوری شرکت‌های صنعت

از ابتدای تابستان سال جاری پیرو ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت ارزی مواد اولیه لاستیک از گروه یک به گروه دو منتقل شده است و تخصیص ارز آن بر اساس گروه کالایی نیمایی تبدیل شد. شرکت‌ها نیز  مجوز افزایش نرخ ۳۰ درصدی را دریافت کردند، بعد از آن در تاریخ ۱۵ مرداد افزایش نرخ ۲۱ درصدی دیگری نیز دریافت شد. در روزهای انتهایی آبان ۹۹ نیز اعلام شد در پی افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، قیمت تایر‌های سواری با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

علت افزایش قیمت‌های محصولات در آبان ۹۹ به دو دلیل عمده است. دلیل ابتدایی متوسط نرخ دلار نیما در فصل تابستان ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که در روزهای اخیر در بازه ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است. دلیل دوم صعود قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمیایی است.  به عنوان مثال کائوچو مصنوعی به طور متوسط در شش ماهه سال ۹۹، ۸۵۸ دلار برای هر تن بوده است که در آبان به طور متوسط به ۱۲۸۰ دلار رسیده و در حال حاضر ۱۴۵۰ دلار است. کائوچو طبیعی به طور متوسط از ۱۸۰۰ دلار نیمه ابتدایی در حدود ۲۷۰۰ دلار در برخی گریدها معامله می‌شود. نرخ دوده از ۵۹۰ دلار به حدود ۶۳۰ دلار رسیده است و عمده مواد اولیه روند نسبتا مشابهی طی کرده‌اند. بر همین اساس بهای تمام‌شده دلاری محصولات شرکت‌ها که در نیمه ابتدایی حدود ۱/ ۱ دلار برای هر کیلو بوده است به ۴۱/ ۱ دلار رسیده است.

در ادامه سود شرکت‌های تایر‌سازی را با توجه به مفروضات حال حاضر برای سال مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ برآورد کرده‌ایم. برای ادامه سال جاری متوسط نرخ دلار نیما ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ سال آتی ۲۶ هزار و  ۵۰۰ تومان لحاظ شده است. همچنین نرخ خرید ماده اولیه شرکت‌ها در حدود یک‌ماه گذشته و با توجه به استعلام از شرکت‌ها در محاسبات لحاظ شده است. عمدتا در این برآوردها نرخ کائوچو مصنوعی ۱۴۰۰ دلار، کائوچو طبیعی ۲۳۵۰ دلار، استیل کورد ۱۹۰۰ دلار، نخ و پلی استر ۳۶۵۰ دلار و  دوده ۶۲۰ دلار لحاظ شده است. نرخ‌های مذکور بدون هزینه حمل و دور زدن تحریم‌ها لحاظ شده است و برای شرکت‌های مختلف می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. نرخ‌های فروش تایر رادیال برای ادامه سال در بازه ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان لحاظ شده و برای سال آینده این نرخ در بازه ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برآورد شده است. نتایج این برآورد در جداول به صورت مشروح ارائه شده است. با توجه به سود پیش‌بینی شده و قیمت‌های تابلوی معاملات در روز چهارشنبه ۲۸ آبان نسبت قیمت به درآمد فوروراد صنعت به شرح جدول گزارش است.

با توجه به جدول، کمترین نسبت قیمت به درآمد مربوط به گروه پکرمان است که البته باید اندازه شرکت و زیان تسعیر ارز بارز کردستان نیز لحاظ شود. بعد از آن پاسا با نسبت قیمت به درآمد ۷ واحدی قرار گرفته است که البته با توجه به ماهیت محصول تولیدی و مشکلات فروش در آینده، این کمتر بودن P/ E قابل توجیه است. پارتا، پیزد و پتایر طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه‌های سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند و می‌توان بالا بودن نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها را به این موضوعات مربوط دانست.

Untitled-3