سفر به سبلان سمانه یادگاری

برنامه سفری که ما به شما پیشنهاد می‌‌‌کنیم از تهران و مسیر آستارا و گردنه حیران شروع می‌شود‌‌‌، ابتدا به مشکین‌شهر می‌‌‌روید و در ادامه به سمت اردبیل رفته و از‌‌‌ آنجا یا از مسیر گردنه حیران یا از مسیر جاده سرچم به تهران بازمی‌‌‌گردید. می‌توانید در مسیر رفت در حوالی گردنه و در دهکده گردشگری حیران دو تفریح را امتحان کنید، سورتمه و کارتینگ! پیست حدود ۵۰ ماشین کارتینگ دارد و طول آن هم به ۱۰۰۰ سال می‌‌‌رسد. البته اگر کودک زیر ۱۱ سال دارید باید توجه داشته باشید که استفاده از این ماشین‌‌‌ها برای آنها محدودیت دارد‌‌‌. به علاوه زمان مجاز استفاده از پیست هم شش دقیقه است بنابراین پس از سوار شدن به ماشین‌‌‌، زمان خود را مدیریت کنید. در همین منطقه سورتمه حیران را هم داریم که با ۱۵۰۰ متر طول مرتفع‌‌‌ترین و طولانی‌‌‌ترین سورتمه ریلی ایران است. سورتمه گرچه برخلاف کارتینگ برای کودکان مجاز است اما همزمان پدر و مادر و فرزند نمی‌توانند از آن استفاده کنند. تنها یکی از والدین می‌تواند همراه با فرزندش از سورتمه استفاده کند‌‌‌، موضوعی که پیش از ورود به دهکده باید خانواده‌‌‌‌‌‌ها از آن مطلع باشند و تصمیم‌‌‌شان را در این زمینه بگیرند.

اقامت در دامنه سبلان

با گذر از گردنه و وارد شدن به استان اردبیل می‌توانید یکسره به سمت مشکین‌شهر برانید. البته اگر بعد مسافت ۸ ساعته را در نظر بگیریم باید صبح خیلی زود یعنی حوالی ۴ و ۵ صبح حرکت کنید تا با در نظرگرفتن تفریحات گردنه حیران و چند توقف بین‌راهی به مشکین‌شهر برسید. البته مشکین‌شهر مقصد اول شما نیست و باز هم نیاز دارید مسافتی را با ماشین برانید تا به محل اقامت برسید. برای اقامت در مشکین‌‌‌شهر دو گزینه پیشنهاد ما به شماست، ‌‌‌ اکوکمپ‌‌‌‌‌‌ و آب گرم در دامنه سبلان یا سوئیت‌‌‌ها و مجموعه‌‌‌هایی که آنها هم در دامنه این کوهستان قرار دارد و آب‌گرم هم در کنار آن قرار گرفته است. اکوکمپ‌‌‌ نسبت به سوئیت‌‌‌ها و مجموعه‌‌‌ها هزینه بیشتری دارد و به ازای دو نفر اقامت هزینه آن به دو و نیم تا سه میلیون تومان می‌رسد در حالی که هزینه یک شب اقامت در سوئیت این مجموعه‌‌‌ها برای ۵ نفر، دو میلیون تومان است.

با گذراندن یک روز در دامنه سبلان می‌توان به مشکین‌‌‌شهر رفت و راه رفتن روی پل معلق و زیپ‌‌‌لاین را تجربه کرد، در ادامه این سفر می‌توانید به سمت سرعین بروید. سرعین تنها ۱۰۰ کیلومتر با مشکین‌شهر فاصله دارد و از آنجا تا اردبیل هم ۳۰ کیلومتر است. بنابراین اقامت دوم شما می‌تواند در اردبیل باشد. در اردبیل برای اقامت گزینه‌‌‌هایی مانند انواع هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌‌‌ها وجود دارد که می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

روز بعد می‌توانید به جاذبه‌‌‌ها و بازار این شهر سری بزنید. مجموعه شیخ صفی‌‌‌الدین اردبیلی یکی از جذاب‌‌‌ترین این جاذبه‌هاست. به علاوه در اردبیل دریاچه شورابیل و بازار قدیمی این شهر را داریم که هر کدام از آنها برای گردشگران بسیار جذاب است. در این شهر خانه‌‌‌های قدیمی را هم داریم که گردشگران را به سمت بافت قدیم می‌‌‌کشاند، ‌‌‌ در کنار جاذبه‌‌‌های تاریخی و فرهنگی جنگل‌‌‌های فندقلو یکی از جاذبه‌‌‌های طبیعی اطراف اردبیل به شمار می‌‌‌آید. برای رفتن به سمت این جنگل‌ها، ‌‌‌ باید از سه‌راهی جاده اردبیل به آستار‌ا قبل از شهر نمین وارد جاده فرعی روستای «دودران» شوید و از آنجا به سمت روستای آرپاتاپه برانید. چهارکیلومتر بعد از این روستا پارکینگ فندقلو قرار دارد.

پنج استان در یک سفر

روز بعد می‌توانید از مسیر متفاوتی به تهران بازگردید‌‌‌، مسیری که از زنجان و قزوین گذشته و پس از کرج به تهران می‌رسد. در این مسیر اگر زمان داشته باشید می‌توانید از گنبد سلطانیه در زنجان‌‌‌، بازار این شهر و موزه‌‌‌های آن دیدن کنید. همچنین اگر قزوین را ندیده و تا به حال به این شهر سفر نکرده‌‌‌اید‌‌‌، لااقل یک روز را هم به این شهر اختصاص دهید.

در اردبیل انواع و اقسام سوغات را می‌توانید تهیه کنید. از انواع و اقسام حلواها و شیرینی‌ها و عسل گرفته تا صنایع دستی مختلفی مانند گلیم و ظروف مسی و...، برای غذا نیز جدا از آش دوغ، غذاهایی مانند باسترما پلو، پیچاق قیمه، ‌‌‌ ساج کباب، ‌آش میوه‌‌‌، خورش ترشی قورمه و‌ آش یارما (آش بلغور) را امتحان کنید. جالب اینکه در ترکیب خورش ترشی قورمه تنها از گوشت، آلو خورشتی، لوبیا چشم بلبلی، زعفران و ادویه‌جات استفاده شده و نباید آن را با خورش قورمه سبزی اشتباه گرفت. در تهیه پیچاق قیمه هم از گوشت گوسفندی‌‌‌، پیاز‌‌‌، تخم‌مرغ، خلال بادام، زعفران، برگ بو، ‌‌‌ آب، ‌‌‌ کره محلی، آبغوره یا آبلیمو و ادویه خورشی (کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده‌شده و نمک) استفاده شده است.