Untitled-1 copy

همچنین علاوه بر برنامه‌ریزی بلندمدت برای بهبود سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت‌های صنعت نیروگاهی، در حال حاضر تعدیل قیمت فروشی صورت گرفته است که انتظار می‌رود اندکی شرایط شرکت‌های فعال در این صنعت را بهبود بخشد. قابل ذکر است که یکی از روش‌های معمول تولید برق، استفاده از حرارت است که طی فرآیندی سوخت‌هایی مانند گاز طبیعی به برق تبدیل می‌شوند. با افزایش تنش‌های بین‌المللی و جنگ میان روسیه و اوکراین اختلالات عرضه نفت و گاز مانند دومینویی تمام بخش‌های اقتصادی جهان به‌خصوص اروپا را به هم ریخت. ایجاد اختلال در عرضه گاز از سوی روسیه به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ گاز، کمبود برق اروپا را از یک‌مساله به بحران تبدیل کرده است. درنتیجه با افزایش بهای تمام‌شده تولید، قیمت نهایی با رشد همراه شده است و در فصول سرد مردم اروپا را آزرده می‌کند. این بحران تنها محدود به اروپا نخواهد بود و به بخش‌های دیگر نیز گسترش خواهد یافت، به طوری که بر قیمت‌گذاری برق در کشورهای مختلف و تلاش برای صادرات بیشتر کشورهای تولیدکننده اثر می‌‌‌گذارد. در راستای اهمیت صنعت نیروگاهی در اقتصاد کشور، میزان تغییرات نرخ و ظرفیت تولید برق، عملکرد و سود‌سازی بزرگ‌ترین شرکت نیروگاهی فعال در بورس مورد توجه این گزارش است.

انواع روش‌های تولید برق در ایران و جهان

روش‌های مختلفی برای تولید برق وجود دارد که از جمله آنها می‌‌‌توان به استفاده از سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت)، انرژی هسته‌ای و منابع انرژی تجدید‌پذیر (زیست‌توده، برق‌آبی، باد و خورشید و...) اشاره کرد. ایران با برخورداری از منابع عظیم و غنی انرژی، با اندکی بهبود در سیاستگذاری‌های مربوط به حوزه تولید برق توان زیادی برای تبدیل سوخت‌های فسیلی به برق دارد. سوخت‌‌‌های فسیلی به‌عنوان یکی از شیوه‌‌‌های تولید انرژی الکتریکی، بزرگ‌ترین منبع انرژی برای تولید برق در ایران هستند. در توربین‌‌‌های بخار و توربین‌‌‌های گاز برای تولید برق از گاز طبیعی استفاده می‌شود. انرژی حرارتی حاصل از سوخت (گاز) در زیر دیگ‌‌‌های بخار باعث تبخیر آب می‌شود، بخار آب با فشار به پره‌‌‌های توربین برخورد می‌کند و توربین را به حرکت درمی‌‌‌آورد، این حرکت به محور مولد منتقل می‌شود و مولد، انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

معرفی نماد

شرکت تولیدی نیروی برق دماوند به‌عنوان مالک بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور با ظرفیت نامی 2هزار و 868مگاوات و میانگین قدرت عملی 2هزار و 214مگاوات، در سال 1387 تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهرستان پاکدشت به ثبت رسید. این شرکت در سال 1387 شروع به فعالیت در زمینه تولید و فروش انرژی برق کرد. شرکت توانیر مالک اولیه و سهامدار اصلی این شرکت بود که سهام خود را به دیگر سهامدارانی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل کرده است.  سرمایه شرکت نیروی برق دماوند در بدو تاسیس 46میلیارد تومان بود که طی یک‌مرحله افزایش در سال 1395 به 276میلیارد تومان رسید. در سال 1400 مجمع عمومی فوق‌العاده به‌منظور افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته برگزار شد که در آن با افزایش سرمایه موافقت شد و سرمایه شرکت به 552میلیارد تومان افزایش یافت.

ترکیب سهامداران شرکت برق دماوند و میزان سهام هریک در فصل بهار سال‌جاری به این شرح بوده است: بانک‌دی با 70درصد سهام، سازمان اقتصادی کوثر با 60/ 4درصد سهام، گروه مالی و اقتصادی دی با 60/ 3درصد سهام، آتیه‌سازان دی با 07/ 2درصد سهام، سرمایه‌گذاری بوعلی با 54/ 1‌درصد سهام و دیگر سهامداران خرد با 17‌درصد سهام.

سهم «دماوند» در تولید برق کشور

 سهم نیروگاه برق دماوند از قدرت نامی تولید نیروگاه‌های کشور حدود 3/ 3درصد، از تولید ویژه کل نیروگاه‌های کشور حدود 6/ 4درصد، از تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 8/ 8‌درصد و از مصرف انرژی استان تهران 4/ 41‌درصد است. همچنین سهم تولید ناویژه انواع نیروگاه‌های وزارت نیرو و بخش خصوصی در سال‌های 1399 و 1400 به‌ترتیب 336‌هزار میلیون کیلووات ساعت و 352‌هزار میلیون کیلووات ساعت بوده که به میزان 50‌درصد مربوط به چرخه ترکیبی، 21‌درصد گازی و تولید پراکنده، 22‌درصد برق‌آبی، اتمی و تجدید‌پذیر و 5‌درصد دیزلی بوده است.

قابل ذکر است که 2‌هزار و 868مگاوات ظرفیت کل شرکت به دوبخش واحد گازی و بخار قابل تقسیم است. به بیان دیگر شرکت دارای 12واحد گازی است که ظرفیت هر یک 159مگاوات است و جمعا 1908مگاوات ظرفیت دارد. همچنین 6واحد بخار به ظرفیت 160مگاوات و جمعا 960مگاوات ظرفیت دارد.

میزان تولید

میزان تولید نیروگاه دماوند در سال‌های اخیر نسبتا باثبات بوده و در مواقعی نیز افزایش داشته است. به‌طور میانگین میزان تولید انرژی در محدوده 12میلیون مگاوات ساعت و همچنین میزان آمادگی بیش از 16میلیون تا 18میلیون مگاوات ساعت به ثبت رسیده است.

در 6ماه سال‌جاری میزان تولید این نیروگاه تقریبا به اندازه سال 1400 بوده است؛ با این تفاوت که در 6ماه دوم احتمال افزایش نرخ فروش وجود دارد و با فرض ثبات در میزان تولید و فروش، مبلغ فروش و میزان سود احتمالا افزایش خواهد یافت. تولید انرژی در سال گذشته به میزان 12میلیون و 431‌هزار مگاوات ساعت و تولید آمادگی 14میلیون و 784 مگاوات ساعت بوده است.

در سال‌جاری نیز میزان تولید انرژی و آمادگی به‌ترتیب 12میلیون و 965‌هزار مگاوات ساعت و 14میلیون و 596‌هزار مگاوات ساعت پیش‌بینی می‌شود.

نرخ فروش

در روزهای آخر فصل تابستان نامه‌ای در خصوص افشای تغییر نرخ سقف بازار عمده‌فروشی برق منتشر شد که تغییرات آن به این شرح است: نرخ سقف بازار برق از 642ریال به‌ازای هرکیلووات ساعت به 803ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش داشته که معادل رشد 25درصدی سقف نرخ فروش انرژی به شرکت مدیریت شبکه نسبت به قبل است. همچنین نرخ پایه آمادگی کماکان 185ریال به ازای هر کیلووات ساعت ثابت مانده است. قابل ذکر است که افزایش نرخ بازار برق به افزایش درآمد انرژی نیروگاه در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم به صنایع در قالب قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی منجر خواهد شد. البته میزان نهایی افزایش درآمد انرژی متناسب با شرایط عرضه و تقاضا در بازار برق محقق می‌شود.

تغییر در میزان سود

همان‌طور که اشاره شد، با فرض ثبات در میزان تولید سالانه، همسو با افزایش نرخ فروش، مبلغ فروش نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ این امر ممکن است به رشد سود هر سهم نیز منجر شود. میزان فروش در سال گذشته یک‌هزار و 200میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود در پایان سال‌جاری به بیش از یک‌هزار و 360میلیارد تومان برسد. همچنین در سال گذشته سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص به ترتیب  714میلیارد تومان، 699میلیارد تومان و 611میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال‌جاری این اقلام با اندکی افزایش به‌ترتیب به محدوده 885میلیارد تومان، 873میلیارد تومان و 758میلیارد تومان برسند. علاوه بر این تغییرات در میزان سود هر سهم صعودی بوده است، به‌طوری که در سال 1399 به میزان 41تومان به ثبت رسید و در سال گذشته به 110تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین با توجه به ثبات عملکرد 6ماه اول سال 1401 در نیمه دوم سال سود هر سهم تا محدوده 140تومان پیش‌بینی می‌شود.

بهای تمام‌شده

از مهم‌ترین اقلام بهای تمام‌شده نیروگاه دماوند می‌توان به هزینه استهلاک دارایی ثابت، هزینه تولید انرژی، سوخت مصرفی، هزینه تعمیرات، آب مصرفی و... اشاره کرد. اقلام یادشده در سال گذشته جمعا به میزان 492میلیارد تومان بود که بیش از 230میلیارد تومان آن مربوط به هزینه تولید انرژی و 180میلیارد تومان نیز مربوط به استهلاک بوده است. در سال مالی منتهی به اسفند سال 1401 میزان بهای تمام‌شده در محدوده سال گذشته در نظر گرفته شده است، به طوری که انتظار می‌رود همچنان نزدیک به 500میلیارد تومان باقی بماند.

بررسی سوخت مصرفی

میزان مصرف گاز و گازوئیل واحدهای نیروگاهی در سه‌ماه اول سال 1401 و مقایسه آن با دوره‌های مشابه به این شرح است: حجم گاز مصرفی (مترمکعب) در سال 1399 به میزان 725میلیون، در سال 1400 به میزان 874میلیون و در سال‌جاری نیز 751میلیون مترمکعب بوده است. حجم گازوئیل مصرفی در سه‌ماه اول سال 1399 به میزان 41میلیون لیتر، در سه‌ماه سال گذشته 30میلیون لیتر و در سال‌جاری نیز 169میلیون لیتر بوده است. قابل ذکر است که نرخ سوخت در دوسال اخیر 10تومان بوده است.