شماره روزنامه ۶۱۱۴
|

  • اکسپرس نصف جهان تا پایتخت

    نسیم زمانی :بدون شک،عمر صدساله راه‌آهن و افزایش مسافران مسیری که از آن به‌عنوان شلوغ‌ترین کریدور مسافری کشور نام‌برده می‌شود ضرورت توجه بیشتر به پروژه‌هایی نظیر قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان را پررنگ‌تر می‌کند. پروژه‌ای با قدمتی بالاتر از یک دهه که بارها وعده اتمام آن را در آینده‌ای نزدیک شنیده‌ایم. اما هر بار بنا به دلایلی ادامه آن با موانعی روبرو شد. تا زمان دولت سیزدهم که اعلام شد این پروژه از اولویت‌های مهم دولت و در صدر پروژه‌های عمرانی قرار دارد .حال‌آنکه در آغاز دولت چهاردهم همچنان، این پروژه ناتمام و مطالبه‌ای مهم از این دولت و البته استانداری است که قرار است سکان‌داری اصفهان را به دست بگیرد.
  • جای اصفهان خالی

    گروه گزارش- اصفهان بخشی از پازل ایران است که هیچگاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این پازل آنقدر قوی و با پشتوانه و تاریخی است که هیچکس در هیچ دوره زمانی نتوانسته از آن عبور کند. فارغ از دولت‌ها، اصفهان همواره در ادبیات و فرهنگ و هنر کشور نیز نقش خود را به ثبت رسانده است. از کتاب‌های مفصلی که درباره تاریخ اصفهان نوشته شده تا رمان‌هایی که در آن به اصفهان به خوبی اشاره شده است.
  • انتصاب استانداراصفهان؛ تکرار تاریخ؟

    مهدی محمدی / روزنامه‌نگار
    امروز که باهم صحبت می‌کنیم در آسمان استانداری اصفهان هنوز وقت سحر است، مرتضوی می‌داند که باید برود اما نمی‌داند صندلی را به چه کسی تحویل می‌دهد، اگرچه جریان متبوع او امیدوار به تشتت اصلاح‌طلبان و لابی‌گری نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی منتظر تایید گزینه‌ای مانند مهدی جمالی نژاد نشسته اما گویا وزارت کشور برخلاف برخی گمانه‌زنی‌های بدبینانه قرار نیست دست‌فرمانی شبیه دوستان دولت یازدهم و دوازدهم داشته باشد اما فارغ از نامی که بالاخره در هیات دولت مطرح و درباره‌اش تصمیم‌گیری می‌شود، نکاتی چند را می توانیم باهم مرور کنیم تا اگر در آینده‌ای نزدیک تاریخ تکرار شد و حامیان دولت چهاردهم مثل سال ۱۳۹۲ دوباره به گوشه رینگ رانده شدند، بازار مقصریابی گرم نشود!
  • شهر در عطش ارتفاع

    لیلی زواره‌ای- در سال‌های اخیر، با تشدید مداوم مشکل کمبود مسکن در کشور، طرح‌هایی برای رفع این مشکل از سوی دولت ارائه شد. ازجمله مهم‌ترین سیاست‌ کشور که باهدف تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه اتخاذ شد، طرح نهضت ملی مسکن بود که تحت قانون جهش تولید مسکن در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. طرح‌های نهضت ملی مسکن جدیدترین سیاست دولت برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه است که در گستره حدود ۱۴۰۰ شهر و هزاران روستا انجام می‌شود. مسکن مهر در دولت‌های پیشین با سیاست ساخت عمودی در زمین‌های غیرمسکونی تحت عنوان ایجاد شهرهای جدید، قدم به عرصه گذاشت و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه همان طرح در حال اجراست با این تفاوت که برای تامین زمین طرح جهش ملی مسکن، سیاست توسعه افقی و الحاق زمین‌های حاشیه به شهرها در دستور کار قرارگرفته است. تجارب شهرسازی نشان می‌دهد که پیچیدن نسخه‌ای واحد برای همه استان‌ها، شهرها و کلان‌شهرها تجربه مناسب و خوشایندی نیست. از سوی دیگر وضعیت زیست‌محیطی و زیرساختی کلان‌شهر و سایر شهرستان‌های اصفهان نیز با توسعه افقی همخوانی نداشته و پس از اجرای طرح، کمبودها و نواقص خود را نشان می‌دهد.
  • ۹۰۳ هزار تُن کالا از طریق گمرک اصفهان صادر شد

    مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: نزدیک به ۹۰۳ هزار تُن کالا به ارزش ۶۰۹ میلیون و ۲۳۹ هزار دلار در ۶ ماه نخست سال جاری از طریق گمرک استان صادر شد.
  • مادر سردار شهید «حسین خرازی» به فرزند شهیدش پیوست

    حاجیه خانم طیبه تابش مادر شهید خرازی و بانوی مجاهد و صبور یک‌شنبه هفته جاری در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن به سوی معبود شتافت.
  • دستگیری یک فروشنده داروهای مخدر در اصفهان

    رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی اصفهان از شناسایی و دستگیری متصدی یک واحد صنفی که اقدام به فروش داروهای اعتیادآور می‌کرد، خبر داد.
  • ۲۶۰۰ فوت زیرزمین!

    نفیسه زمانی نژاد: قناری‌ها از بخت بدشان برای سال‌ها در نقش زنگ هشدار معدن، درون قفس به عمق معادن زغال سنگ می‌رفتند و چون آواز مرگ سر می‌دادند و خود را به دیواره‌های قفس می‌کوبیدند، منجی معدن چیان می‌شدند، نقل است کارگران معدن آنقدر پرندگان را عزیز می‌داشتند که وقتی هم نجات پیدا می‌کردند به سوگ قناری می‌نشستند، فناوری قرار بود کاری کند تا معادن زغال سنگ که روزی سوخت انقلاب صنعتی به حساب می‌آمدند به جایی امن‌تر مبدل شود اما حالا در قرن بیست و یکم هنوز ۳ ماه از حادثه معدن شازند نگذشته است که خبر حادثه معدن طبس، کشور را با یک واقعه تلخ دیگر روبرو کرد. اتفاقی که زنگ خطر فقدان ایمنی در معادن کشور را دوباره به صدا درآورد و نگرانی‌ها را چند برابر کرد. حال این نگرانی به‌خصوص در استان‌های معدن خیزی مانند اصفهان که ازلحاظ تعداد معادن از استان‌های مطرح بشمار می‌آید شدیدتر و قطعا قابل‌تامل تر هم هست. هرچند کارگران معادن در هر نقطه‌ای از دنیا از ایران تا چین، از افغانستان تا شیلی در معرض چنین تهدیدهایی قرار دارند.
  • بخشی از ناترازی برق به رمزارزها برمی‌گردد

    عضو هیات‌علمی پژوهشگاه نیرو و مشاور عالی وزیر نیرو گفت: بخشی از ناترازی برق به دلیل مصارف جدید ازجمله رمزارزها به‌عنوان یک اقتصاد زیرزمینی برمی‌گردد.
  • مجوز جذب ۶۳۵ آتش‌نشان در استان اصفهان اخذ شد

    مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: بمنظور تقویت بدنه آتش‌نشانی شهرداری‌های استان، مجوز جذب ۵۹۹ نیروی متخصص در ۵۴ شهر استان از سه مجرای مختلف اخذ شده است.
  • تولید ۵ نمونه تجهیزات نوآورانه در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

    رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از تولید ۵ نمونه تجهیزات نوآورانه در این سازمان خبر داد و گفت: یکی از این تجهیزات، سنسور چاه است که از قابلیت‌هایی نظیر انتقال تصویر و صوت، دوربین ۳۶۰ درجه، تأمین نور مناسب و سنسورهای مختلف برای تشخیص گازهای طبیعی و قابل انفجار برخوردار است.
  • آموزش طبقاتی

    باران مدرس- طی یک دهۀ اخیر نسبت بودجه آموزش‌وپرورش به بودجۀ عمومی دولت روند کاهشی داشته است تاجایی‌که در سال‌های اخیر و بنا به اظهار مدیران عالی آموزش‌وپرورش بیش از ۹۸ درصد بودجۀ این وزارتخانه به حقوق و مزایای معلمان و کارکنان اختصاص دارد و عملا هزینه‌های ادارۀ مدارس از سوی خانواده‌ها تأمین می‌شود. امروزه ایران جزو کشورهایی است که در مقایسه با میانگین جهانی، دولت مشارکت بسیار پایینی در تامین مخارج آموزش‌وپرورش دارد و یکی از ریشه‌های افت نتایج تحصیلی دانش‌آموزان هم به کاهش سرانه بودجه و معلم طی دهه گذشته برمی‌گردد. پشت پرده این موضوع هم تا حد زیادی رشد اقتصادی ناچیز کشور و افت درآمدهای نفتی دولت تحت اثر تحریم‌ها است که دست دولت را برای تامین بودجه کافی بسته است. البته همچنان درباره کیفیت تامین آموزش توسط دولت و همچنین سهم مناسب آموزش عمومی از بودجه می‌توان تردیدهایی مطرح کرد. ضمن این‌که شرایط نابسامان اقتصادی از طریق افت توان خانوارها در سرمایه‌گذاری روی تحصیلات فرزندان هم بر نتایج تحصیلی اثر منفی گذاشته است. حالا در سال‌تحویل دوباره مدارس، جیب خالی والدین باید تورم چندباره سیستم آموزش‌وپرورش را به جان بخرد.
  • راه یابی بیش از ۴۰۰ اثر به مرحله نهایی دومین جشنواره «صنایع دستی خلاق»

    رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان از راه یابی بیش از ۴۰۰ اثر به مرحله نهایی دومین «جشنواره صنایع دستی خلاق ویژه دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش خبر» داد و گفت: در دو مرحله اول این جشنواره بیش از هزار اثر معرفی شده و بیش از ۴۰۰ اثر به ارزیابی نهایی راه یافته است.
  • تحول دیجیتال، کانال عبور از کسب و کارهای گذشته است

    مدیرعامل همکاران سیستم اصفهان گفت: تحول دیجیتال ما را برای آینده مجهزتر می‌کند و به نوعی کانال عبور از کسب و کارهای گذشته به نوین است.
  • چهارمین دوره مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود

    چهارمین دوره مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان یکی از رویدادهای نمایشگاه ملی فن‌نما ۱۴۰۳ و با هدف حل مشکلات و چالش‌های روز دنیا، در تاریخ ۱۰ مهرماه جاری، با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان علاقمند سراسر کشور برگزار می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر