میراث رییس‌جمهور فقید برای اصفهان

 ورزنه‌ای‌ها و هرندی‌ها که جمع شدند، او همان‌جا ایستاد، ماسک را کنار زد و گفت:" به من گفتند زمانی به اصفهان برو که زاینده‌رود باز باشد، اما گفتم من باید بروم مشکلات را از نزدیک ببینم وهمان روزهایی که مشکل وجود دارد باید به جمع کشاورزان پرتلاش بروم." مردم که هنوز نفس‌نفس می‌زدند، چشم در چشمش دوختند:"رئیسی، رئیسی، تو آخرین امیدی!"

از آن روز دو سال می‌گذرد و حالا خبر رسیده که فاز نخست انتقال آب دریای عمان به اصفهان۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اولین دیدار

بیست و ششم خرداد۱۴۰۱آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در بیست و پنجمین سفر استانی خود وارد اصفهان شدند.

تعدادی از معاونان وزیران به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها در ۳۰ نقطه از استان حضور یافتند و با برپایی میزهای ارتباطات مردمی علاوه بر دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی شکایات و پیشنهاد‌ها، خواسته‌ها و نامه‌های مکتوب مردمی را نیز دریافت کردند.در جریان این سفر به موضوعات مختلفی ازجمله تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، اعتبارات موردنیاز، کمبود آب، فرونشست زمین، آلودگی هوا، شرکت‌های دانش‌بنیان، مسائل و مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دام و طیور، کشاورزان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و مسائل اجتماعی و خانواده رسیدگی شد.

در بیست و پنجمین سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت۲۱۷مصوبه عمرانی با حدود ۳۰همت اعتبار و تسهیلات بانکی برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای استان به تصویب رسید. تا مرداد سال قبل به گواه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ۶۳ درصد از تخصیص ملی و ۷۴.۵ درصد از تخصیص استانی برای انجام این مصوبه‌ها به‌صورت نقد انجام‌شده بود.

۲۱۷ مصوبه عمرانی که تقریبا به ۳۰ دستگاه مربوط می‌شد. در حوزه  زیربنایی ۴۵ مصوبه، در حوزه بهداشت و درمان ۳۳ مصوبه، در حوزه آب‌وخاک، در حوزه کشاورزی

۴۲ مصوبه،  در حوزه رفاهی ۲۶ مصوبه، در حوزه کار و اشتغال

۸ مصوبه، در حوزه آموزشی، فرهنگی و ورزشی ۵۳ مصوبه و در سایر حوزه‌ها ۹ مصوبه انجام و برای علاج بخشی از مشکل آب اصفهان هم یک‌سوم کل اعتبارات تخصیص یافت که البته  تاکنون از چگونگی روند اجرای آن‌ها خبر کاملی در دست نیست.

 رئیس‌جمهور فقید در پایان این سفر در پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی بازهم از آب گفت: «در بازدید از روستاها و مناطق شرق اصفهان، مردم نگران آب آشامیدنی و کشاورزی بودند و ما حل این مشکل را دنبال می‌کنیم؛ درباره موضوع فرونشست زمین نیز مقرر شد با تشکیل کارگروهی علت‌های فرونشست مشخص و راهکارها برای حل این مشکل ارائه شود." او درنهایت تحقق مصوبه‌های سفرش را منوط به تلاش مدیران استانی دانست:" البته مدیران استان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور باید پیگیر مصوبات این سفر باشند و از بخشی نگری و منطقه‌ای‌نگری باید پرهیز شود." رفع چالش اراضی علی‌آباد کلنگان، از مصوبات بیست و پنجمین سفر استانی سید ابراهیم رئیسی به اصفهان بود که پس از پنج دهه بلاتکلیفی ۳۵۰۰ خانوار، حل‌وفصل شد.

شهید جمهور در پایان اولین سفرش به اصفهان از مردم استان این‌گونه عذرخواهی می‌کند:" از مردم استان اصفهان به دلیل اینکه شرایط به نحوی فراهم نشد که بتوانم به همه شهرستان‌های این استان سفر کنم و از نزدیک پای درد و دل همه مردم بنشینم، عذرخواهی می‌کنم. "

رویداد بین‌المللی و آب اصفهان!

مهر ۱۴۰۲آیت‌الله رئیسی برای حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) باید به استان اصفهان سفر می‌کرد. او اما از صبح روز هفت مهر، دومین سفر استانی خود به اصفهان را کلید زد. شهید جمهور با همان بالگرد معروف به همراه سر تیم حفاظتش و خلبان و کمک‌خلبان‌های شهید چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرکز اصفهان می‌رود تا از خط انتقال آب دریای عمان به این استان بازدید کند:"آزاد کردن منابع آبی که بتواند به استان اصفهان کمک کند اهمیت بسیاری دارد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که زمان اجرای این طرح به یک‌سوم کاهش پیداکرده است و این کار آب‌رسانی مسئله بسیار مهمی است.به سامان رسیدن ۵۰ درصد کار و شروع فاز دوم، خبرهای خیلی خوبی است که نشان می‌دهد مشکل مالی و موانع دیگر و تملک‌ها هیچ‌کدام مانع نشده و تصمیمی که دولت گرفته باقوت دنبال می‌شود و ان‌شاءالله زودتر هم به سامان خواهد رسید."او در این بازدید دستور اجرای فاز دوم عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.

بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم۴۰۰نفر و بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان ۱۶ ماه زودتر از موعد مقرر، از دیگر دستاوردهای دومین سفر شهید جمهور به اصفهان بود.

میراث شهید جمهور برای اصفهان

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری و افت تورم اصفهان همگام با کشور، ازجمله دستاوردهای دولت سیزدهم برای اصفهان است. این استان اما همچنان از نرخ تورم و بیکاری بیش از متوسط کشور رنج می‌برد که  نماینده دولت و مسوولان ذی‌ربط در اصفهان باید برای بهبود وضعیت فعلی تلاش بیشتری انجام دهند.

به گفته حقیقت سرشت، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، سال گذشته اصفهان بالاترین رتبه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و راکد را در کشور داشت. سال گذشته در کشور بیش از یک هزار طرح به بهره‌برداری رسید که سهم استان اصفهان از این طرح‌ها بالای ۱۰۰ طرح بود.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اعلام می‌کند که با حمایت‌های رئیس‌جمهور، طرح تأمین آب اصفهان از دریای عمان که در دولت سیزدهم آغاز شد در مرحله نخست بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد. همچنین در دولت سیزدهم خروج منابع آلاینده غیرمتحرک با بسته‌های تشویقی نیز پس از سال‌ها محقق شده، به طوری که پایان سال گذشته ۴۷ کوره آجرپزی از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان خارج شد، برای بقیه صنایع کوچک آلاینده نیز بسته محیط زیستی تعریف‌شده است تا آلایندگی خود را به حداقل کاهش دهند.تولید و توزیع سوخت استاندارد، تسهیل در اجرای خطوط قطار شهری اصفهان، اختصاص بیش از ۳۱۲ دستگاه اتوبوس درون‌شهری به شهرداری‌های استان و الزام به نوسازی دستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی نیز ازجمله مواردی است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد. در دولت سیزدهم، دفع پسماند‌های پزشکی با زباله سوز‌های صنعتی پیگیری شده است. مناطق نمونه گردشگری در استان اصفهان ازجمله در شهرستان‌های خوانسار، ورزنه، نطنز و سمیرم پس از سال‌ها بلاتکلیفی در دولت سیزدهم گره‌گشایی و در مدار خدمت قرار گرفتند. تعیین تکلیف کارخانه ریس باف و احداث موزه منطقه‌ای اصفهان در این مجموعه پس از سال‌ها بلاتکلیفی و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اعتبارات مرمت بافت‌های تاریخی در اصفهان در این دولت محقق شد. به گفته علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان طرح نهضت ملی مسکن تاکنون به بیش از ۲۴ هزار و ۱۰۰ متقاضی در شهرهای جدید استان (بهارستان، فولادشهر و مجلسی) اختصاص‌یافته است. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید استان اصفهان، تاکنون بیش از ۱۶۰ پروژه تعیین‌شده؛ همچنین در این شهرها در حال حاضر برای ساخت افزون بر ۳۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی قرارداد سازنده منعقدشده است.