Untitled-2-02 copy

Untitled-2-01 copy

رتبه اول «رشد تولید» در میان فولادسازان

بالاترین میزان «رشد تولید« در میان فولاد سازان بزرگ کشور؛ این یکی از مهم‌‌‌‌ترین کامیابی‌‌‌‌هایی است که در نخستین سال مدیریت «طهمورث جوان‌‌‌‌بخت» در مجتمع فولاد خراسان رقم خورد.

تامین پایدار، مدیریت انرژی و انگیزه بخشی به سرمایه‌‌‌‌های انسانی جوان و متخصص فولاد خراسان، مهم‌‌‌‌ترین قطعه‌‌‌‌های پازلی است که کامیابی قطب تولید فولاد شرق کشور را در جهش تولید تکمیل کرد. این فولادساز با رشد 36.7 درصدی در تولید، توانست رشدی بالاتر از سایر فولادسازان بزرگ میهن‌‌‌‌مان را در پایان سال 1402 رقم بزند.

به گفته مدیرعامل «شرکت مجتمع فولاد خراسان» این شرکت در سال 1402 موفق به تولید بیش از 1 میلیون و 265 هزار تن آهن اسفنجی و بریکت شده که در مقایسه با تولید  533 هزار تنی سال 1401 رشد چشم گیری را نشان می دهد.

تولید 1 میلیون و 56 هزار و 219 تنی شمش فولاد خراسان در سال 1402 در مقایسه با رقم 770 هزار تنی سال پیش از آن، بالاترین رشد را در میان شرکت‌‌‌‌های فولادساز کشور رقم زد.

این در حالی است که طهمورث جوان‌‌‌‌بخت، تولید مقاطع ساختمانی را، به عنوان محصول نهایی شرکت تحت مدیریتش در همین بازه  زمانی 610 هزار و 530 تن عنوان می‌‌‌‌کند. این در حالی است که نورد مقاطع فولادی در این شرکت برای سال 1401 تناژ 486 هزار تنی را نشان می‌‌‌‌داد.

در همین حال، تولید گندله سنگ آهن نیز در سال 1402 نسبت به دوازده ماه پیش از آن رشد نشان می دهد؛ تولید 1 میلیون و 727 هزار و 123 تن گندله و افزایش بیش از 200 هزار تنی تولید، حاصل  تلاش کارکنان این شرکت در سال 1402 بوده است. رقمی که در سال قبل از آن، به بیش از یک میلیون و 500 هزار تن رسیده بود.

خراسان؛ شاگرد اول «رشد فروش» فولادسازان

رشد 73.9 درصدی فروش شرکت مجتمع فولاد خراسان، توفیق بزرگ دیگری بود که در سال گذشته این شرکت را در صدر جدول نشاند. فولادساز بزرگ شرق کشور با فروش 216 هزار و 148 میلیارد ریالی در سال 1402 به سودآوری چشمگیری دست یافت.

در حلقه‌‌‌‌های مدیریت ریسک این مجموعه، راهبرد تکمیل زنجیره تولید جایگاه ویژه دارد. با توجه به نقش استراتژیک و تعیین کننده کنسانتره سنگ‌‌‌‌آهن در تولید، احداث واحد تغلیظ سنگ‌‌‌‌آهن با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت دیگر در صنعت فولاد، نحوه تعیین قیمت محصولات زنجیره است و شرکت هایی که پیوستاری از تمامی حلقه‌‌‌‌های این زنجیره را در اختیار داشته باشند، از جمله فولاد خراسان، در برابر نوسانات حلقه‌‌‌‌های مختلف این زنجیره تاب آوری بیش‌‌‌‌تری داشته و کم تر با فقدان توازن رو به رو می‌‌‌‌شوند. به عبارتی مجتمع فولادخراسان در زمره شرکت هایی است که با اندکی اهتمام بر تکمیل آخرین حلقه باقیمانده از زنجیره تولید خود و اتصال مستقیم به معدن، می تواند با کم ترین نگرانی، به تولید خود ادامه داده و نوسان حاشیه سود ناشی از بهای تامین یا سایر حلقه‌‌‌‌های تولید، تاثیر جدی بر تاب آوری این شرکت نداشته باشد.