صفری copy

در سال ۱۳۶۴ به کوشش زنده یاد دکتر عباس شیبانی، دفتری تحت عنوان هیات امنای تبصره لایحه ارزی (یا به اختصار هیات امنای ارزی) در وزارت بهداری آن زمان شکل گرفت.

با توجه به تجارب موفق و دستاوردهای ارزشمند هیات امنای تبصره لایحه ارزی در دوره جنگ تحمیلی، در راستای در هم شکستن سدهای تحریم و رسیدگی به وضعیت بیماران و کاهش میزان نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور، برای حفظ این دستاوردهای مثبت با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ده سال پس از پایان جنگ تحمیلی یعنی در سال ۱۳۷۸ قانون تشکیل هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در جلسه مورخ 21/09/1378  مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسید.

براساس مفاد قانون یاد شده، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، برای تحقق اهداف عالیه زیر، تاسیس شد :

الف ـ ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور

ب- بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور

ج- صرفه‌جویی ارزی در هزینه‌های درمانی بیماران

د ـ تامین و ایجاد هرگونه تسهیلات درمانی برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها.

ه ـ بهبود کیفی و کمی امکانات مراکز آموزش و درمانی داخل کشور

با این رویکرد هیات امنای صرفه‌جویی ارزی بنیان نهاده شد و علاوه بر اهداف مذکور ماموریت تامین نیازهای استراتژیک و اساسی مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی را نیز در دستور کار خود قرار داد.

رویکرد هیات امنا در تامین کالاهای مورد نیاز درمانی، سمت‌دهی به محصولات تولید داخل بوده است.

تاکنون بیش از 95 درصد محصولاتی که در سبد حمایتی این مجموعه برای تامین نیازهای بیماران و تجهیز بیمارستان‌ها استفاده شده از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است و این رویکرد، هیات امنا را به بزرگ‌ترین حامی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی تبدیل کرده است.

این مجموعه در راستای حمایت از تولیدکننده و نیز حمایت از محصولات دانش‌بنیان قراردادهایی با عنوان محصولات تولید بار اول نیز منعقد می‌کند. در این فرآیند پرداخت مطالبات به تولیدکنندگان به موقع انجام شده و همچنین با ارائه پیش پرداخت به آنها، امکان تامین یا افزایش سرمایه درگردش را نیز فراهم ساخته است.

هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در تداوم سیاست‌های کلی خود در حمایت از تولید داخل و دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی در کشور و بومی‌سازی فناوری اقلام سلامت محور در کشور ضمن انعقاد قرارداد با تولیدکنندگانی که برای بار اول نسبت به تولید تجهیزات پزشکی در کشور اقدام کرده و موفق به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط شده‌اند با انجام پیش پرداخت به تولیدکنندگان مذکور موجبات رشد و شکوفایی و گسترش خطوط تولیدات این شرکت‌ها را فراهم آورده است. همچنین موجب معرفی محصولات کمتر شناخته شده به مراکز درمانی می‌شود.

ایران هلث یکی از رویدادهای مهم حوزه تجهیزات پزشکی در کشور است. تجهیزات و ملزومات پزشکی در ایران نقش خیلی مهم و پررنگی در ارائه خدمات درمانی و تشخیصی دارد.

در سال‌های گذشته توسعه و تولید این محصولات رشد بسیار خوبی داشته است. توسعه این تولیدات منجر به صادرات این محصولات هم شده و  بسیاری از شرکت‌ها موفق به اخذ استانداردها و تاییدیه‌های بین‌المللی برای محصولات شده و توانسته‌اند به خارج از کشور صادرات داشته باشند.

رویداد ایران هلث فرصتی است برای شرکت‌های تولیدکننده که بسیاری از آنها نیز دانش‌بنیان هستند تا بتوانند آخرین توانمندی‌ها، فناوری‌های استفاده شده در تولید و در نهایت محصولات قابل ارائه به مراکز درمانی را به نمایش بگذارند. در ادوار گذشته نمایشگاه شاهد آن بودیم که نقش تولیدکننده نسبت به محصولاتی که به صورت وارداتی عرضه می‌شود هر سال پررنگ‌تر شده، و در سال‌های اخیر تولیدکننده‌ها نقش غالب در ارائه محصولات در نمایشگاه ایران هلث دارند و فرصت خوبی برای کشور ایجاد کرده‌اند.