انسان و چشم انداز هوش مصنوعی در صنعت حسابداری

 چشم‌انداز بلندمدت برای هوش مصنوعی و حسابداری چیست؟

در دهه‌های آینده سیستم‌های هوشمند به‌جای انسان وظایف تصمیم‌گیری را بر عهده خواهند داشت؛ اما تا کجا؟ حسابداران سال‌هاست که از فناوری برای بهبود کارهای خود و ارزش‌آفرینی بیشتر برای کسب‌وکارها استفاده می‌کنند از جمله ظهور رایانه، برنامه کاربردی، نرم‌افزارهای صفحه گسترده، ERP، XBRL، رایانش ابری، کلان‌داده‌ها. درگذشته نیز این نگرانی وجود داشت که این فناوری‌ها جایگزین حسابداران خواهد شد؛ اما با گذر زمان مشخص گردید که این فناوری‌ها نه‌تنها جایگزین حسابداران نشده است؛ بلکه در بهبود فعالیت‌های آنها نیز نقش بسزایی داشته‌اند. تفکر غالب در هوش مصنوعی نیز چنین است که این فناوری روزی جانشین حسابداران خواهد شد؛ اما به‌طورکلی هوش مصنوعی فرصتی است برای تجدیدنظر و بهبود اساسی کیفیت تصمیم‌های تجاری و سرمایه‌گذاری که هدف نهایی حرفه حسابداری است. به‌منظور بهره‌مندی از هوش مصنوعی در بلندمدت بهتر است چند راهکار را مدنظر قرارداد:

۱ روی هدف تمرکز کنید: حسابداران با ارائه خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌ها و اقتصاد کمک می‌کنند تا بهتر کار کنند. حسابداری به خودی خود هدف نیست. تمام فعالیت‌های مرتبط با حسابداری در نهایت برای دستیابی به این هدف است که افراد تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشند که این امر زمینه سازی سرمایه‌گذاری، رشد و اعتماد در همه سازمان ها و اقتصادها است. سیستم های هوشمندتر، رویکردهای کاملا متفاوتی را برای هدف نهایی و انواع مشکلات اساسی کسب و کار که حرفه قصد حل آن را دارد، ممکن می سازد. سرمایه گذاران باید به نتایج مالی شرکت ها اطمینان و اعتماد پیدا کنند. شرکتها و دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که سطوح مالیات پرداخت می شود. مدیریت باید تصمیم بگیرد که چگونه منابع سازمانی را مصرف نماید و در قبال این تصمیمات پاسخگو باشد. حل اینگونه مشکلات اساسی برای موفقیت شرکتها و اقتصادها ضروری است و در قلب حرفه حسابداری قرار دارد. ممکن است مشکلات جدیدی نیز وجود داشته باشد که با داده های جدید و سیستم های هوشمندتر قابل تغییر باشد. تخصص اصلی حسابداران جمع آوری، طبقه بندی ، گزارش و اعتبار بخشی به داده ها و پردازش و فرآوری آن است.  تمرکز بر روی هدف در مورد محصولات حسابداری به معنای درک نیازها و خواسته‌های خاص مشتریان و سپس طراحی و ارائه محصولاتی است که به طور مؤثر به آن نیازها پاسخ می‌دهد که این امر مستلزم درک عمیق از اینکه چه کسانی از محصولات حسابداری استفاده خواهند کرد؟ و چه نوع کسب‌وکاری دارند؟ مخاطبان محصولات حسابداری، برای استفاده از این محصولات چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ آیا آنها به دنبال صرفه‌جویی در زمان هستند یا افزایش دقت و بهبود تصمیم‌گیری؟ با درک این موارد، می‌توان محصولاتی را توسعه داد که به طور خاص برای رفع نیازها و خواسته‌های منحصربه‌فرد مشتریان طراحی شده باشد

۲ بهره‌برداری از فناوری های قدرتمند: مهم است که قدرت فناوری های جدید به طور موثر شناخته و از آن بهره برداری شود. سایر حوزه های فناوری با هوش مصنوعی، تعامل خواهند داشت و تأثیر قابل توجهی بر تجارت در آینده خواهند داشت، مانند بلاک چین یا محاسبات کوانتومی.

 سرعت تغییر در قابلیت ها می تواند بسیار سریع باشد و ماهیت سیستم های مبتنی بر یادگیری و داده محور، بهبود مستمر را ممکن می سازد. برای بهره برداری کامل از فناوری های قدرتمند جدید، باید ویژگی های منحصر به فرد آنها و چگونگی کمک به حل مشکلات واقعی را بدانیم.

۳ رادیکال فکر کنید: در جایی که هوش مصنوعی بینش بیشتری از داده ها را امکان‌پذیر می‌سازد، به متخصصان انسانی کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و توصیه های بهتری ارائه دهند.

قوی تر شدن سیستم‌ها ، می تواند بیشتر به سمت حوزه‌های تصمیم گیری پیچیده حرکت کند و در بسیاری از موارد به طور بالقوه جایگزین انسان شوند و راه حل‌ها، خدمات و مدل های کاملا متفاوتی را امکان پذیر سازند. وقتی به بلندمدت نگاه می کنیم، حرفه باید فراتر ازپیشرفت های تدریجی در فرآیندهای موجو د حرکت کند

۴ سازگار باشید: آینده بلندمدت حسابداران منعکس کننده این موضوع است که ما به عنوان انسان، رابطه خود را با سیستم‌های قدرتمند، چگونه میبینیم و چگونه شکل ‌می دهیم.

این امر تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود. نهادهای حرفه ای از جمله (ICAEW) معتقد هستند که حسابداران به مهارت‌های بیشتر در زمینه های فناوری و داده ها و همچنین مهارت های نرم، تفکر انتقادی و سازگاری نیاز دارند. همچنین باید بر یادگیری مادام العمر تأکید بیشتری شود.

 هنگامی که نیازهای کسب و کار تغییر می کند، و همه ذینفعان مربوطه موافق هستند، حرفه می تواند با تغییرات سازگار شود.

 هوش مصنوعی و انسانی چگونه با هم کار می کنند؟

انسان‌ها به دو روش متفاوت تصمیم می‌گیرند: استدلال و شهود.

در تصمیم‌گیری بر اساس استدلال، انسان از منطق و دلیل برای پاسخ به سؤالات و تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌نماید که این فرایند آگاهانه از دانش نشات می‌گیرد و نیازمند صرف زمان و تلاش فراوانی است. از طرفی در تصمیم‌گیری براساس شهود، بیشتر فرایند فکری انسان، غریزی و ناخودآگاه است و سریع و با تلاش کمی انجام می‌شود.

این نوع تفکر ریشه در شناخت الگوها  و بر اساس آنچه قبلاً اتفاق افتاده است دارد و اغلب به‌عنوان شهودی توصیف می‌شود.

حسابداران چگونه از قابلیت های هوش مصنوعی استفاده می کنند؟

حسابداران برای حل مشکلات حسابداری، ارائه داده‌های بهتر و ارزان‌تر برای حمایت از تصمیم‌گیری، ایجاد بینش جدید از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فراهم‌کردن فرصت کافی برای تمرکز بر کارهای ارزشمندتر مثل تصمیم‌گیری، حل مساله، مشاوره، توسعه استراتژی، ایجاد رابطه و رهبری، از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.