دولت از ایجاد دست‌انداز در مسیر شرکت‌های تولیدی پرهیز کند

 ابتدا در مورد تاریخچه و فعالیت شرکت توضیح دهید؟

تامین بدون دردسر «کربن بلک» یا «دوده صنعتی» به‌عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه موردنیاز صنعت تایر و قطعه‌سازی، همواره یکی از دغدغه‌های شرکت‌های تایرسازی کشور بوده است. از این‌رو با مشارکت شرکت‌های تولیدکننده تایر کشور و سرمایه‌گذاری مشترک، مقدمات احداث سومین شرکت تولیدکننده دوده صنعتی در کشور با نام «کربن سیمرغ» در سال ۱۳۷۹ فراهم شد. مطالعات اولیه این طرح با تاکید بر به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا در تولید دوده صنعتی، در سال ۸۰ آغاز و عملیات اجرایی با مشارکت فنی شرکت «یوروتکنیکای» ایتالیا در سال ۸۳ در شهرستان محلات آغاز شد و پس از خرید ماشین‌آلات در سال ۸۴، عملیات نصب از سال ۸۵ صورت گرفت. پس از دو سال عملیات اجرایی مداوم، در روز ۱۰ اسفند ۸۶، مراسم افتتاح رسمی کارخانه انجام شد و امروز بخشی از نیاز کشور به انواع گریدهای دوده صنعتی توسط شرکت کربن سیمرغ تولید و تامین می‌شود.

 ارتباط بین صنعت تایر و دوده صنعتی چیست؟

دوده صنعتی علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین پرکننده‌های مورد استفاده در صنعت تایر، لاستیک و صنایع وابسته است، نقش مهمی نیز در تقویت، فرآیند پخت و بهبود خواص مکانیکی آمیزه‌های لاستیکی دارد به‌طوری‌که در حال حاضر، جایگزینی برای دوده در تولید صنعتی تایر و صنایع وابسته وجود ندارد. با توجه به ویژگی‌های خاص دوده، این محصول در صنایع مختلفی مانند تایر و لاستیک، پلاستیک، صنایع قطعه‌سازی، مرکب‌سازی، رنگ‌سازی و ... کاربرد دارد که بیشترین مصرف آن در صنعت تایر است.

 میزان اشتغال‌زایی توسط شرکت شما چقدر است؟

با توجه به نبود واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی در شهرستان محلات و نواحی اطراف آن، فعالیت شرکت کربن سیمرغ در شهرک صنعتی ارقده این شهرستان، در قیاس با سایر صنایع مستقر در این شهرک صنعتی موجب اشتغال‌زایی پایدار فراوانی شده و بار بزرگی را در زمینه اشتغال از دوش مسوولان شهرستان و استان مرکزی برداشته است. در زمان انجام پروژه این شرکت، اشتغال ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم از آثار مهم پروژه در عرصه کارآفرینی بود. در طول سال‌های فعالیت شرکت نیز به‌طور میانگین ۱۶۰ نفر در محل کارخانه و ۲۰ نفر در دفتر مرکزی شرکت به‌طور مستقیم مشغول به‌کار بوده و به صورت غیرمستقیم نیز ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 جایگاه شرکت در بازار دوده کشور چیست و  در راستای ارتقای آن چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر، با درنظر گرفتن سیاست‌های بازاریابی شرکت، توجه جدی به مبحث صادرات محصول و با توجه به روند رو به رشد میزان تولید شرکت در چندسال گذشته، حدود ۳۰ درصد از دوده مورد نیاز صنعت تایر توسط شرکت کربن سیمرغ تامین می‌شود. همچنین، پیرو فعالیت‌های انجام شده در زمینه بهبود کیفیت و بازاریابی صادراتی حدود ۳۰ درصد از تولیدات شرکت به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می‌شود و در ۹ ماه  نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰۰۰ تن انواع گریدهای دوده صنعتی توسط شرکت کربن سیمرغ به بازارهای مختلف صادر شده است.

 با توجه به اهمیت کیفیت در تولید، چه استانداردهایی را در نظر گرفته‌اید؟

یکی از مزیت‌های رقابتی اصلی شرکت در بازار مصرف، کیفیت محصولات تولیدی و انطباق آن با استانداردهای بین‌المللی (به‌صورت خاص استانداردهای آزمون ASTM) و استانداردهای ملی تدوین شده در این رابطه (استانداردهای آزمون ISIRI) است که موجب جلب رضایت مصرف‌کنندگان نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی شده است. تاییدیه کیفی ارائه شده از سوی مشتریان صادراتی، رشد فزاینده درخواست‌های صادراتی از بازارهای جدید با توجه به سابقه مثبت ایجاد شده در بازارهای صادراتی موجود و دریافت گواهینامه ملی استاندارد نشانگر این واقعیت است که اهتمام به کیفیت، جزئی از فرآیند کاری شرکت است.

 شرکت در زمینه فعالیت خود چه افتخاراتی کسب کرده است؟ عوامل دستیابی به این مهم چه بوده است؟

عملکرد مطلوب شرکت در زمینه‌های مختلف کاری از زمان آغاز به کار، ضمن ایجاد دلگرمی برای کلیه ذی‌نفعان از چشم ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه اشتغال و صنعت پوشیده نیست و در دوره‌های زمانی مختلف، مورد تقدیر قرار گرفته است که دریافت طرح نمونه صنعتی استان مرکزی در سال ۸۵، انتخاب واحد برگزیده استاندارد استان مرکزی در سال ۹۳، کارفرمای نمونه تامین‌اجتماعی استان مرکزی در سال ۹۴، واحد نمونه صنعتی استان مرکزی در سال ۹۵، واحد برگزیده کشوری در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط‌‌‌زیست (HSEE) در سال ۹۵، واحد برگزیده استان مرکزی در زمینه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۹۶، کسب عنوان خانه بهداشت کارگری برتر کشور در سال ۱۳۹۶ از جمله این افتخارات است.

 تولید دوده در داخل چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟

با توجه به اینکه صنعت تایر، مصرف‌کننده عمده این محصول است، رونق و رکود این صنعت به‌طور مستقیم بر صنعت تولید دوده نیز تاثیرگذار بوده و هر نوسانی در آن، به این صنعت منتقل می‌شود. با شرایط نوسانات ارزی، واردات دوده نقشی در بازار مصرف داخلی نداشته و تمام دوده مورد نیاز کشور، توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های فعلی تولید دوده در کشور و میزان مصرف دوده در صنعت تایرسازی و قطعه‌سازی، علاوه بر تامین کامل نیازهای موجود بازار مصرف، بخشی از دوده‌های تولیدی به بازارهای صادراتی ارسال می‌شود.

 در راستای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

آنچه که در این زمینه مدنظر است، انجام اقدامات اصلاحی در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای تعریف‌شده تولید، استفاده از تجهیزات مشابه تولید داخل در موارد متعدد و تولید گریدهای سفارشی براساس اعلام نیاز مصرف‌کننده بود که نمونه‌های موفقی از این موارد در شرکت کربن سیمرغ انجام شده یا در حال اجرا است.

 در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در سال‌های اخیر، به‌رغم توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و فراوانی نسبی خوراک مورد نیاز برای تولید دوده صنعتی در داخل، متاسفانه نوسانات ارزی، حضور پر حجم واسطه‌ها در خرید فرآورده‌های نفتی در بورس کالا و انرژی، عملا تهیه خوراک به یکی از معضلات تولیدکنندگان واقعی تبدیل شد و سیاست‌گذاری انجام شده در بورس، مبنی بر حذف سقف رقابت قیمتی در عرضه‌های بورسی و عدم عرضه مناسب توسط شرکت ملی پخش و پالایش به عنوان عرضه‌کننده اصلی فرآورده‌های پایین‌دستی نفتی، موجب ایجاد نوسانات قیمتی و کمبودهای مقطعی شده که این امر، تاثیر مستقیمی در میزان تولید و فروش شرکت‌های کربن‌ساز داشته است. این مشکلات منجر به بروز اختلال در فرآیند برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت تولید شده و در صورت ادامه این وضعیت، از یک طرف هزینه‌های تولید و سربار را افزایش داده و از سوی دیگر، در بلندمدت موجب از دست رفتن سهم بازار شرکت می‌شود.

 با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

عدم امکان برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای صادرات محصول از مهمترین مشکلاتی است که در چند ماهه گذشته به‌دلیل عدم امکان پیش‌بینی رفتار متغیرهای تاثیرگذار بر تعاملات اقتصادی در فضای بین‌المللی گریبان‌گیر فعالیت‌های بازاریابی شرکت شده است و نتایج تلاش موفق چندساله شرکت در ورود به بازارهای صادراتی را به چالش بکشد. ابهامات موجود در زمینه نقل و انتقال ارزِ حاصل از صادرات و سردرگمی ناشی از تعدد دستورالعمل و قوانین صادره در این رابطه نیز از دیگر مشکلات است. همچنین، در فضای ملتهب کنونی، در صورت نیاز به خرید تجهیزات و اقلام مورد نیاز خط تولید که مشابه داخلی ندارند نیز با مشکل روبرو بوده و گاهی با صرف هزینه بالا نیز قابل اجرا نیست و این موضوع می‌تواند بر ادامه روند تولید یا میزان تولید تاثیرگذار باشد.

 برای برون‌رفت از مشکلات چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید و از دولت چه انتظاراتی دارید؟

به‌نظر می‌رسد درک شرایط دشوار شرکت‌های تولیدی و صنعتی و پرهیز از ایجاد دست‌اندازهای غیرضروری در مسیر ناهمواری که شرکت‌های تولیدی در حال گذار از آن هستند، کمترین انتظار از دولت است. تصویب قوانین موثر در راستای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و  بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های قانونی موجود، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از نظرات تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحب‌نظران صنعت در هنگام تصویب قوانین، کنترل و ساماندهی بازار مواد اولیه و توجه بیشتر به واحدهای تولیدی در سطوح استانی و شهرستانی با درنظر گرفتن نقش این واحدها در اشتغال‌زایی و ایجاد رونق در بازارهای منطقه‌ای، از مهم‌ترین رویکردهای قابل انتظار از دولت و مسوولان است.