مترجم: مریم رضایی
همواره تحریم خرید کالاهای گران در جهان نتایج مطلوبی برای مردم به دنبال آورده است تحریم خرید کالا تاریخچه‌ای قدیمی دارد و بسیاری از آنها از سوی تحریم‌کنندگان به موفقیت رسیده و نتیجه‌بخش بوده است. یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های این اقدام، تحریم خرید شکر تولید شده توسط بردگان در انگلستان بود. در سال ۱۹۷۱، بعد از اینکه پارلمان انگلستان با لغو برده داری در این کشور مخالفت کرد، هزاران نسخه چاپی منتشر شد که مردم را به عدم خرید این شکرها تشویق می‌کرد. در آن سال، فروش شکر بین یک سوم تا نصف کاهش یافت. در مقابل، فروش شکر هند که مهر برده‌داری بر آن نخورده بود، ظرف دو سال ۱۰ برابر افزایش یافت.

تحریم خرید بنزین در آمریکا - ۱۹۹۷
در آوریل 1997، در پی افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا، مردم با شعار «بنزین نخرید» دست به تحریم یک روزه بنزین در این کشور زدند و به این شکل اعتراضات خود را به افزایش قیمت بنزین در سطح ملی نشان دادند. پس از این اقدام، قیمت بنزین یک شبه به میزان هر گالن 30 سنت، کاهش یافت.
در اقدامی مشابه در مه ۲۰۱۲ کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد که با استناد به اتفاق سال ۱۹۹۷ از مردم خواستند در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در آمریکا و کانادا، خرید بنزین را یک روز تحریم کنند. اما با توجه به تحلیل کارشناسان مبنی بر بی‌تاثیر بودن این نوع تحریم ها در شرایط امروز، از آن استقبال نشد.
اعتراض به پایین بودن قیمت شیر در آلمان - 2008
دامداران آلمانی در اعتراض به پایین بودن قیمت تمام شده شیری که از آنها خریداری می‌شد، عرضه شیر به کارخانه‌های لبنیات را متوقف کردند و در اقدامی نمادین شیرهای تولیدی خود را روی زمین خالی کردند. در آن زمان، روموالد شابر، رییس انجمن دامداران آلمان، که این عملیات اعتراضی را آغاز کرده بود، اعلام کرد که دامداران ایتالیایی در حمایت از اقدام آنان، قول داده‌اند که عرضه شیر خود را به کارخانه‌های آلمانی متوقف کنند. او همچنین از اعلام همبستگی دامداران بلژیکی برای عدم عرضه شیر به آلمان خبر داد، چراکه انجمن دامداران آلمان از همتایان خود در خارج از آلمان درخواست کرده بود کمبود شیر را جبران نکنند.
دامداران آلمانی خواستار افزایش قیمت تمام شده هر لیتر شیر، به 40 سنت شده بودند. در نهایت، مدیر یک شرکت بازرگانی مستقل مواد لبنی در آلمان، اعلام کرد که اعتراضات نتیجه‌بخش بوده و از زمان آغاز تحریم عرضه شیر به کارخانه‌ها، قیمت تمام‌شده شیر از 28 سنت به بیش از 40 سنت افزایش یافته است.
انجمن دامداران آلمان که اظهار امیدواری کرده بود تحریم شیر بتواند این روند افزایش قیمت را ثابت نگه دارد، اعلام کرد: اقدام آنان عرضه شیر را به کارخانه‌های شیر پاستوریزه و کارخانه‌های پنیرسازی به میزان ۷۰ درصد کاهش داده بود.
تحریم خرید گوشت قرمز در مصر - 2010
در آوریل ۲۰۱۰، بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه مواد غذایی، رستوران و هتل در مصر، با مدیریت «اتاق استقرار توریست مصر» (ECTE)، خرید گوشت قرمز را تحریم کردند تا اعتراض خود را به افزایش ناگهانی قیمت گوشت نشان دهند. قیمت گوشت تولید داخلی مصر ظرف یک ماه دو برابر شده بود و مقامات محلی این کشور سعی می‌کردند عوامل متعددی را برای این گرانی عنوان کنند. برخی قصابی‌های غیردولتی را عامل گرانی می‌دانستند و برخی دیگر اظهار می‌کردند که این گرانی‌ها ناشی از تجارت دام است.
در نهایت، الکردانی، رییس ECTE، اعلام کرد که اقدام به تحریم خرید گوشت تا 95 درصد تاثیرگذار بوده و در برخی مناطق، قیمت گوشت که به هر کیلو 75 پوند مصر افزایش یافته بود، به 45 پوند کاهش یافت. الکردانی در این زمینه اعلام کرده بود: «رستوران‌ها روزانه حدود 500 تن گوشت خریداری می‌کنند. وقتی آنها تصمیم بگیرند گوشت نخرند، عرضه‌کنندگان گوشت با دو گزینه روبه‌رو هستند: یا عرضه مازاد را خودشان بخورند یا قیمت گوشت را پایین بیاورند. چون گوشت کالایی است که نمی‌توان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد.»
فشار علیه شرکت نستله - ۲۰۱۰
پس از 8 هفته فشار علیه شرکت نستله از سوی گروه محیط زیستی گرین‌پیس و برگزاری جلسات با مسوولان این شرکت، نستله در نهایت تسلیم شد و توافق کرد سیاست جنگل‌زدایی خود را برای تولید روغن خرما متوقف کند. در طول این مدت، نزدیک به 5/1 میلیون نفر تبلیغات منفی گروه گرین‌پیس برای تحریم خرید کیت کت، محصول معروف نستله را مشاهده کرده بودند، بیش از 200 هزار ایمیل در این رابطه رد و بدل شده بود و فعالان محیط زیست تظاهرات گسترده‌ای را مقابل دفاتر شرکت نستله در سراسر جهان ترتیب داده بودند. گرین‌پیس در نهایت اعلام کرد: «انتظار نداشتیم نستله به این زودی تسلیم شود و با این سیاست کنار بیاید.»
تحریم مواد لبنی در عربستان - ۲۰۱۱
افزایش قیمت مواد غذایی در عربستان در آستانه ماه رمضان، موجب شد مردم این کشور خرید کالاهایی را که مصرف و در نتیجه قیمت آنها در ماه رمضان افزایش می‌یابد، در طول این ماه تحریم کنند.
مردم عربستان با تشکیل یک کمپین الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه خرید محصولات شرکت المراعی را که بزرگ‌ترین شرکت لبنیاتی در عربستان است، متوقف کردند. این شرکت قیمت محصولات خود را یک شبه افزایش قابل توجهی داده بود که عدم خرید این محصولات از طرف مردم، موجب شد ضررهای زیادی متوجه آن شود و قیمت لبنیات به شدت کم شود.در نتیجه این اقدام، وزارت بازرگانی عربستان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن، هرگونه افزایش قیمت شیر و لبنیات را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه ذکر شده بود که در صورت نقض این قانون، جریمه‌های سنگینی صادر خواهد شد.