آپشن‌هایی که  از آنها بی‌خبریم
بسیاری از صاحبان خودرو، برای افزایش امکانات و همچنین رفاه خود هنگام رانندگی، اقدام به نصب آپشن‌هایی می‌کنند. آپشن‌هایی که برای تهیه آنها مراجعه به فروشگاه‌های لوازم جانبی خودرو ضروری است، اما بسیاری از صاحبان خودرو در حالی به دنبال نصب آپشن برای افزایش رفاه در رانندگی هستند که از وجود آپشن‌های فراوانی که در دل خودرویشان است بی‌خبرند.
این آپشن‌های الکترونیکی که به واسطه تولید خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در دل خودروها جا می‌گیرند از سال ۱۹۸۰ که سامانه الکترونیکی مالتی پلکس توسط شرکت بوش آلمان اختراع شد، رشد قابل توجهی داشته‌اند. مالتی پلکس در واقع سامانه‌ای الکترونیکی است که دسته سیم سنتی را که در خودروهای قدیمی به کار می‌رفت؛ حذف می‌کند و به این ترتیب کلیه دستوراتی که راننده در این سامانه صادر می‌کند به یک واحد مرکزی الکترونیکی (BSI) ارسال و از آنجا دستورات لازم برای اجرا صادر می‌شود؛ اما آیا شبکه مالتی پلکس در حال حاضر روی خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این شبکه روی خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و سمند سورن قرار دارد. اگر شما صاحب خودرویی هستید که با این تکنولوژی ساخته شده است، می‌توانید فرامین برقی و الکترونیکی خود را با استفاده از ارسال یک سری کد در شبکه فعال کنید. به این ترتیب می‌توانید از حالات مختلفی که در خودرویتان برای افزایش رفاه، ایمنی و امنیت طراحی شده است بهره‌مند شوید. برای مثال در خودرویی مانند ۲۰۶ که از ابتدا تاکنون به صورت مالتی‌پلکس تولید می‌شود، ریزه‌کاری‌های فنی و الکترونیکی پیش‌بینی شده که فعال و غیرفعال شدن آن از طریق برقراری ارتباط با BSI خودرو قابل اجرا است. BSI در واقع یک واحد الکترونیکی است که ارتباط میان کلیه واحدهای الکترونیکی یا اصطلاحا ECU‌های موجود در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور، گیربکس اتوماتیک، ترمز ضدقفل، تهویه مطبوع خودکار و مانند آن را برقرار و مدیریت می‌کند.
اما چنانچه خواهان استفاده از آپشن‌های الکترونیکی خودروی خود هستید، نیاز به ایجاد تغییر در تنظیمات BSI دارید که این کار توسط دستگاه عیب‌یاب یا همان دیاگ امکان پذیر است. به این ترتیب می‌توانید با اطلاع یافتن از وجود چنین امکاناتی در خودروی خود و با مراجعه به نمایندگی مرتبط با شرکت تولید‌کننده یا تعمیرگاه‌های مجهز به این دستگاه تغییرات مورد نظر خود را از طریق تغییر تنظیمات اعمال کنید، این تغییر تنظیمات چیزی شبیه تنظیمات موبایل است؛ اما تنها تفاوت آن با موبایل این است که برای ایجاد این تنظیمات وجود یک دستگاه دیاگ ضروری است.
این در حالی است که مراجعه به تعمیرگاه‌های مجهز به دستگاه دیاگ نیز می‌تواند برای فعال کردن این تنظیمات مفید باشد، اما ممکن است تمام افرادی که در این تعمیرگاه‌ها حضور دارند به دلیل آگاهی نداشتن از این آپشن‌ها نتوانند خدمات مناسب را به شما ارائه دهند.
اما مراجعه به نمایندگی برای انجام این تنظیمات از این جهت که نیروهای این نمایندگی‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند قابل‌اطمینان‌تر است؛ اما تنها یک مشکل وجود دارد، ممکن است افرادی که در این نمایندگی‌ها مشغول به کار هستند به دلیل ناراضی بودن از درآمد خود، با آوردن بهانه‌هایی نظیر نداشتن وقت یا شلوغ بودن برنامه کاری تنظیمات مورد نظر را برای شما انجام ندهند؛ اما به هر حال از آنجایی که انجام این کار در دسته کارهای خدماتی قرار می‌گیرد با پرداخت هزینه انجام این کار، می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.
اما امکاناتی که این آپشن‌های الکترونیکی به شما ارائه می‌دهد کدام است؟
آشنایی با آپشن‌های الکترونیکی پژو ۲۰۶
برای اینکه با این آپشن‌ها بیشتر آشنا شوید، برخی آپشن‌های الکترونیکی پژو ۲۰۶ را بررسی می‌کنیم. با مراجعه به نمایندگی‌های پس از فروش این خودرو یا تعمیرگاه‌های مجهز قطعا می‌توانید از امکانات بیشتری نیز برخوردار شوید، در ادامه برخی از آپشن‌های الکترونیکی پژو ۲۰۶ را به نقل از هفته نامه ایران خودرو تشریح می‌کنیم:
۱- روشن شدن خودکار فلاشر در زمان ترمز شدید: در هنگام ترمزهای ناگهانی و شدید، روشن شدن فلاشر خودرو با هشدار به رانندگان پشت‌سری مانع بروز تصادف می‌شود، به همین منظور توسط دستگاه عیب‌یاب می‌توان فلاشر خودکار را در خودرو فعال کرد.
۲- قفل شدن خودکار درها با افزایش سرعت به بیش از ۱۰ کیلومتر در ساعت: برای افزایش سطح ایمنی و امنیت خودرو و جلوگیری از ورود به عنف سارقان به داخل خودرو، بهتر است این گزینه فعال باشد تا به محض حرکت خودرو، درها به صورت خودکار قفل شوند.
۳- روشن ماندن چراغ‌های جلو به مدت ۳۰ ثانیه پس از خاموش کردن خودرو: در مکان‌های تاریک مانند پارکینگ‌ها، ورودی ویلا‌ها و مکان‌هایی که در آنها نیاز به نوردارید با یک بار فشار دادن دسته راهنما به سمت بالا می‌توانید از نورچراغ‌های جلو به مدت ۳۰ ثانیه بهره ببرید. این گزینه به «چراغ همراهی تا منزل» معروف است.
۴- تهویه مطبوع خودکار (غیر از تیپ دو و تیپ‌های پایین ۲۰۶ اس‌دی): یکی از برنامه‌های تعریف شده برای تهویه مطبوع خودکار در تیپ‌های ۳، ۵، ۶، وی۸ و وی۹، دکمه بخارگیر شیشه‌ها است. با فشردن این دکمه، پنکه تهویه، هوا را با حداکثر دور به دریچه‌های زیر شیشه جلو هدایت می‌کند، کولر روشن و دریچه هوای بیرون باز می‌شود. در این حالت شاهد خواهید بود که پس از چند ثانیه بخار شیشه‌ها زدوده شده و با فشردن دوباره کلید بخار گیر، سیستم به تنظیمات قبلی خود باز خواهد گشت.
۵- برف‌پاک کن هوشمند حساس به سرعت: در هنگام رانندگی با سرعت بالا اگر از برف پاک‌کن با دور بالا استفاده کنید، متناسب با کاهش سرعت خودرو، دور برف پاک‌کن نیز کاهش یافته و با سرعت‌گیری مجدد، دور برف پاک‌کن نیز به حالت قبل باز می‌گردد. چنانچه سرعت خودرو به کمتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد، به صورت خودکار مقداری مکث بین هر بار عمل کردن برف پاک‌کن به وجود می‌آید (اصطلاحا به حالت بهاره می‌رود). در این حالت در صورتی که حالت لحظه‌ای دسته برف پاک‌‌کن تحریک شود، تیغه برف پاک‌کن نیمی از مسیر خود را طی کرده و با تحریک دوباره به جای خود باز می‌گردد.