جهان ترمز؛ بزرگ ترین صادرکننده لنت ترمزدرایران
شرکت جهان ترمز در سال 1378 تاسیس گردید و در سال 1379 پس از نصب ماشین آلات جهت تولید انواع لنت ترمز کفشکی کامیونهای نیمه سنگین ، سنگین و فوق سنگین به بهره‌برداری رسید. این شرکت سابقه درخشانی در بخش صادرات دارد و طبق آمار گمرک کشور، طی پنج سال اخیر بزرگ ترین صادر کننده لنت ترمز در ایران بوده است. سید حسین لاجوردی مدیر عامل جهان ترمز و از فعالان با سابقه صنعت لنت ترمز است. وی می‌گوید: این شرکت طی سالهای 1389 تا 1391 توانسته است میزان 5/94 درصد از سهم صادرات لنت ترمز کل کشور را به خود اختصاص دهد. به مناسبت روزملی صادرات با وی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
لطفاً درباره تاریخچه ، افتخارات و عناوینی که شرکت جهان ترمز تاکنون کسب کرده به اختصارتوضیح دهید.
شرکت جهان ترمز در سال 1378 تاسیس شد و در سال 1379 پس از نصب ماشین آلات جهت تولید انواع لنت ترمز کفشکی کامیونهای نیمه سنگین ، سنگین و فوق سنگین به بهره برداری رسید. محصولات تولید شده در این واحد در همین سال و با نام تجاری جهان ترمز به بازار عرضه گردید. در سال 82 ماشین آلات تولید لنت ترمز دیسکی برای کامیونهای نسل جدید خریداری شد و تولید این محصول آغاز شد. در سال 84 از طرف اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی اصفهان به عنوان واحد نمونه استانی برگزیده شدیم و در سال 85 موفق به استقرار سیستمهای مدیریتی
ISO ۱۴۰۰۱, ISO/TS ۱۶۹۴۹
ISO 9001, OHSAS 18001 شدیم. در سال 86 تجهیزات تولید لنت قطارهای باری و مترو تهیه شد و تولید لنت قطارهای ریلی در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در سال 87 نسبت به خرید ماشین آلات فاز اول تولید لنت دیسکی انواع خودروهای سواری اقدام کردیم و محصولات تولیدی در این بخش با نام تجاری جهان لنت از سال 88 به بازار مصرف عرضه گردید. بعد از آن در سال 89 موفق شدیم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان واحد نمونه صنعتی در سطح کشور معرفی شویم. همچنین در همین سال از طرف اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز به عنوان واحد نمونه کیفی در سطح ملی برگزیده شدیم. در سال 1390 ماشین آلات و تجهیزات تولید انواع صفحه کلاچ جهت خودروهای سواری و کامیون خریداری شد. همچنین در همین سال، شرکت به عنوان برند برتر در سطح استان اصفهان معرفی گردید. در سال 91، تولید و مونتاژ لنت‌های ترمز کفشکی همراه با کفشک آهنی جهت خودروهای سواری آغاز و در همین سال مدیر کنترل کیفیت این گروه صنعتی به عنوان مدیر نمونه برگزیده و معرفی شد. همچنین در سال 92 و 93 نیز این گروه صنعتی مجدداً از طرف اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان به عنوان واحد نمونه استانی معرفی گردید.
محصولات تولیدی شرکت شامل چیست؟
در حال حاضر این گروه صنعتی تولید کننده انواع لنت ترمز دیسکی و کفشکی برای خودروهای سواری و کامیونهای نیمه سنگین ، سنگین و فوق سنگین محسوب می‌شود. همچنین تولید انواع لنت ترمز قطارهای ریلی، ماشین آلات کشاورزی و راهسازی ، موتور سیکلت‌ها و صفحه کلاچ انواع خودروهای سبک و سنگین از دیگر محصولات این گروه صنعتی است.
مجددا یادآوری می‌کنم محصولات کفشکی تولید شده در این گروه صنعتی با نام تجاری جهان ترمز و کلیه محصولات دیسکی با نام تجاری جهان لنت به بازار مصرف عرضه می‌گردد.
آیا شرکت جهان ترمز در زمینه صادرات هم فعالیت دارد؟
بله، با وجود اینکه این گروه صنعتی نمایندگان و عاملان فروش خوبی در سراسر میهن عزیزمان دارد، ولی از ابتدای تاسیس کارخانه، صادرات را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دادیم. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، این گروه صنعتی طی پنج سال اخیر بزرگ ترین صادر کننده لنت ترمز در ایران بوده است. ضمن اینکه طی دوره سه ساله ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ نیز موفق شدیم ۵/۹۴درصد از سهم صادرات لنت ترمز کل کشور را به خود اختصاص دهیم.
به چه کشورهایی صادرات دارید؟
با توجه به ملاحظات و روابط خاص سیاسی در شرایط کنونی، بخشی از صادرات این مجموعه به صورت مستقیم برای برخی کشورها و برای برخی دیگر نیز به طور غیر مستقیم انجام می‌شود. محصولات این گروه صنعتی به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، کامرون، اردن، قرقیزستان و سوریه به صورت مستقیم و برای کشورهایی همچون پاکستان، قزاقستان و ازبکستان به صورت غیر مستقیم ارسال می‌گردد. در حال حاضر نیز مشغول بررسی بازار کشورهای قطر، لیبی و آفریقای جنوبی هستیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک صادرات خود را به این کشورها آغاز نماییم.
درحال حاضر در زمینه تولید و صادرات با چه مشکلاتی مواجه هستید و صادرات شرکت نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟
بهره‌های بالای بانکی موجب می‌شود تولیدات داخلی دارای قیمت تمام شده بالایی باشند و رقابت پذیری خود را در عرصه بین المللی از دست بدهند. تحریم‌های بین المللی و شرایط خاص حاکم بر روابط سیاسی بین کشورها نیز از دیگر عوامل موثر بر صادرات ایران است، ضمن اینکه تحریم‌های بانکی نیز موجب شده دریافت وجوه کالاهای صادراتی از خریداران با چالش بزرگی مواجه شود و رکود بالایی را برای صادرکنندگان کالا و خدمات ایجاد نماید. ایجاد یک بستر گمرکی مناسب و کاهش پیچیدگی‌های گمرکی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند صادرات داشته باشد. مشکلات ذکر شده موجب شده نه تنها در زمینه صادرات پیشرفت چشمگیری حاصل نشود، بلکه در برخی از بازارهای صادراتی با رکود نیز مواجه شویم.
نقش بانک‌ها را در توسعه صادرات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه حاشیه سود برای کالاهای صادراتی بسیار ناچیز است، بانک‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات کم بهره و طولانی مدت به صادر کنندگان نقش مهمی در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز آنان ایفا کنند و به آنان کمک زیادی در زمینه گسترش و توسعه بازارهای صادراتی نمایند. ولی هیچگونه مساعدت چشمگیری از جانب بانک‌ها برای صادرکنندگان وجود ندارد. حتی بانکی که رسالت اصلی‌اش حمایت از صادرات و صادرکنندگان است، اعطای تسهیلات به صادرکنندگان را به چالش می‌کشاند.
در باره نرخ ارز، کاهش یا قیمت کنونی آن چه نظری دارید؟
نرخ واقعی ارز را باید عرضه و تقاضا مشخص نماید. البته نظارت دولت بر چگونگی این عرضه و تقاضا و واقعی بودن آن هم بسیار حائز اهمیت است. پائین نگه داشتن نرخ ارز منجر به تقویت واردات و تضعیف تولیدکنندگان داخلی می‌شود و افزایش بی رویه نرخ ارز قدرت رقابتی را کم نموده و موجب تضییع حقوق مصرف کننده می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعیین ردیف بودجه برای پرداخت جوایز صادراتی در سال 94 خبر داده است. راه‌اندازی دوباره جوایز صادراتی تا چه اندازه می‌تواند در تشویق صادرکنندگان و رشد میزان صادرات غیر نفتی موثر باشد؟
تا آنجاکه اطلاع دارم طی سالهای اخیر جوایز صادر کنندگان پرداخت نشده و شرکت جهان ترمز هم از سال ۸۸ تاکنون موفق به دریافت جوایز خود نشده است.به نظر من نکته حائز اهمیت در اعطای جوایز صادراتی جدا از جنبه مادی، جنبه حمایتی دولت از صادرکنندگان است. در این حالت صادرکنندگان دولت را حامی و پشتیبان خود می‌دانند و بسته به میزان جوایز اختصاص یافته برای صادرات، انگیزه و اشتیاق لازم را برای فعالیت‌های بیشتر صادراتی پیدا خواهند کرد.
چه پیشنهادی برای بهبود اوضاع صادراتی بنگاه‌های اقتصادی دارید؟
ارائه تسهیلات کم بهره، معافیت‌های ویژه مالیاتی و اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی متناسب با نوع کالاها و خدمات صادر شده می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه صادرکنندگان کالا و خدمات و تشویق و ترغیب سایر تولیــد کنندگان به امر صادرات داشتــه باشد.