مترجم: مریم رضایی نحوه لباس پوشیدن شما نقش زیادی در حرفه‌ای که دارید ایفا می‌کند. بخشی از فرهنگ یک شرکت به شکل لباس پوشیدن کارمندان آن برمی‌گردد. برخی سازمان‌ها قانون مشخصی برای طرز لباس پوشیدن کارمندان خود ندارند، در حالی که برخی دیگر قوانینی را در این زمینه در نظر می‌گیرند. سیاست‌های در نظر گرفتن قوانین برای نحوه پوشیدن لباس در شرکت‌ها به شناخت استانداردهای حرفه‌ای و رفتاری که کارمندان ملزم به رعایت آن در محیط کار هستند، کمک می‌کند. بیشتر کارفرماها چنین سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند و از همان ابتدای استخدام، از کارمندان انتظار دارند، قوانین مربوط به پوشیدن لباس مناسب را رعایت کنند.
مزایا
شرکت‌هایی که قانون پوشیدن لباس دارند، دیگر نیاز نیست مورد به مورد برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه نوع لباسی در محیط کار مناسب نیست، وقت بگذارند یا با کارمندان بر سر این موضوع درگیر شوند. وقتی کارمندان بدانند انتظارات شرکت‌شان از نوع لباس پوشیدن آنها چیست، مجادلات و ابهامات خود به خود برطرف می‌شود. قانون پوشیدن لباس مناسب همچنین مشخص می‌کند که مدیران انتظار چه نوع رفتاری را از کارمندان خود دارند. مثلا وقتی لازم است مردان کت و شلوار بپوشند، این عقیده ایجاد می‌شود که فرهنگ آن شرکت رسمی و خشک است. از سوی دیگر، در محیط کاری که رنگ‌های روشن، شلوار جین و کفش کتانی پذیرفته شده است، همه می‌دانند که آن شرکت فرهنگی آزاد و خلاقانه دارد.

محیط کار غیر رسمی
فضای کاری غیررسمی، به‌خصوص این روزها که شرکت‌ها به ایجاد محیط‌های کاری منعطف‌تر تشویق می‌شوند، متداول شده است. در این نوع محیط‌های کاری توصیه می‌شود از رنگ‌های کلاسیک استفاده شود. غیررسمی بودن به این معنی نیست که می‌توان از لباس‌های غیرمتعارف و بسیار پر زرق و برق استفاده کرد، اما نیازی هم نیست از کت و شلوار یا لزوما کراوات استفاده شود. کارمندان در لباس غیررسمی باید ظاهری مرتب و حرفه‌ای در برابر ارباب رجوع داشته باشند. pic۱

اونیفرم
برخی کسب‌وکارها، به‌خصوص آنهایی که با تعداد قابل توجهی مشتری سر و کار دارند، با ملزم کردن کارمندان به پوشیدن اونیفرم، استاندارد قابل شناختی برای خود ایجاد می‌کنند. این یک روش ساده برای حذف پوشش‌های نامناسب در محیط کار است و باعث می‌شود مشتریان و ارباب رجوع، دید حرفه‌ای و شایسته‌ای به شما داشته باشد.
به‌طور کلی، در یک محیط کار رسمی، به جز پوشیدن لباس مناسب، مواردی مانند آراستگی، توجه به اتو داشتن لباس‌ها، مرتب کردن موها یا نداشتن آرایش‌های تند و زننده باید مورد توجه قرار گیرد.

رنگ‌ها و کفش
برای انتخاب ست رنگی لباس کارتان، توصیه می‌شود محافظه‌کارانه رفتار کنید. سعی کنید رنگ‌های «سنگین» مثل مشکی، خاکستری یا سرمه‌ای تیره و تن‌های خاکی رنگ استفاده کنید. از رنگ‌های خیلی روشن که باعث جلب توجه می‌شوند، بپرهیزید. مردان باید کفش‌های رسمی تیره بپوشند. زنان هم می‌توانند هم کفش‌های تخت و هم پاشنه‌بلند بپوشند، اما باید از پوشیدن کفش‌های جلوباز اجتناب کنند.
pic۲

چه چیزهایی نباید پوشید
در محیط کار رسمی، هیچ گاه شلوار جین، لباس یا کفش ورزشی نپوشید. تی‌شرت‌های شلوغ و زننده، جواهرات پرزرق‌ و برق و ویژگی‌های غیرمتعارف مثل پارگی‌های عمدی اصلا مناسب یک محیط کار رسمی نیستند. همچنین استفاده از هر نوع کلاه داخل محیط کار مناسب نیست.
منبع: eHow
pic3