برقی‎سازی قطار مشهد- تهران آغاز شد
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- رئیس‏ جمهور در نخستین روز از هفته جاری مهمان مشهد بود تا در این سفر یک روزه علاوه بر تشرف به بارگاه منور رضوی، با حضور وی عملیات اجرایی و بهره‎برداری همزمان از چندین پروژه عمرانی، صنعتی و بهداشتی آغاز شود.
افتتاح فاز 3 خط یک قطار شهری مشهد
حجت‏الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بدو ورود به مشهد فاز سوم خط یک قطار شهری مشهد را افتتاح کرد. طرح توسعه خط یک قطار شهری با دو ایستگاه و به طول ۴.۵ کیلومتر است که برای آن ۲۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است؛ با افتتاح این پروژه، خط یک قطار شهری مشهد، دو راهی شهرستان طرقبه- شاندیز را به طول ۲۴ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد متصل می‎کند. رئیس‏جمهور پس از آن راهی راه‎‏آهن مشهد شد تا با حضور و فرمان وی عملیات اجرایی برقی‎سازی راه‏آهن مشهد- تهران آغاز شود.روحانی در این مراسم مشهد را یکی از مراکز اصلی توفان انقلاب در سال‏های ۵۶ و ۵۷ دانست و با اشاره به نقش پررنگ زنان در حرکت‏های انقلابی مشهد، اظهار کرد: بعد از ۳۷ سال، مردم مسیر انقلاب و امام را به خوبی حفظ کرده‎اند و با بیعت با خلف صالح امام خمینی(ره)، همان مسیر را امروز ادامه می‎دهند.

تقاضای کشورهای مختلف برای همکاری اقتصادی
رئیس‏ قوه مجریه به تقارن دهه فجر امسال و پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‎ای اشاره کرد و افزود: بعد از برجام فضا برای ما مناسب‌تر شده است؛ امروز کشورهای مختلف، بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور متقاضی فعالیت در عرصه‎های اقتصادی کشور هستند و باید به دنبال استفاده از این فرصت برای توسعه کشور باشیم؛ همچنین باید برای توسعه کشور اقدامات بعد از برجام را به عنوان «برجام ۲» یا همان برجام ملی، آغاز کنیم. روحانی با بیان اینکه در کشور ما ظرفیت‎های بسیاری برای توسعه وجود دارد، عنوان کرد: هر چه هماهنگی دستگاه‏ها بیشتر باشد، سرعت ما در رسیدن به اهداف حتی از این قطار برقی نیز بیشتر خواهد بود. وی توسعه ریلی را یکی از اهداف دولت یازدهم برشمرد و گفت: امنیت، سلامت، محیط زیست پاک و صرفه‏جویی در مصرف سوخت از مزایای توسعه ریلی است؛ در راستای تحقق این هدف عملیات برقی کردن قطار تهران- قم- اصفهان آغاز شده و امروز نیز عملیات اجرایی برقی‏سازی قطار مشهد- تهران آغاز می‎شود و در واقع با این اقدام امروز پایتخت معنوی را به پایتخت سیاسی با استفاده از این قطار متصل می‎کنیم.

اتصال ریلی مشهد به کربلا
رئیس‎جمهور از برنامه‏ریزی دولت برای اتصال مسیرهای ریلی کشور به مرزها و بنادر اصلی برای توسعه ارتباط با همسایگان خبر داد و خاطرنشان کرد: سعی می‎کنیم تمام بنادر اصلی کشور را به راه‎‏آهن متصل کنیم و در این راه پروژه چابهار آغاز شده است؛ همچنین اتصال ریلی به اینچه‏برون ترکمنستان، اتصال آستارا به آذربایجان و اتصال قطار از خوزستان به بندر بصره نیز در دستور کار قرار دارد تا مردم در اربعین سال آینده بتوانند با قطار به زیارت امام حسین(ع) مشرف شوند. وی ادامه داد: اگر وزیر راه و شهرسازی قول بدهد، ما هم پشتیبانی می کنیم و اگر کمی همت کنیم مشهد را با ریل به کربلا متصل خواهیم کرد.روحانی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند ماه، صندوق‎های رأی را همواره برای مردم و ملت ایران سرنوشت‎ساز برشمرد و بر اهمیت انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی تأکید و اظهار کرد: هر چه نمایندگان عالم‌تر، با تجربه‌تر و کاردان‌تر، در کنار دولت و قوه قضاییه و تحت رهبری‌های مقام معظم رهبری باشند، به نفع ملت ایران خواهد بود. رئیس‏جمهور در بخشی از سخنان خود به دو برابر شدن پروژه‏های دهه فجر امسال خراسان رضوی در مقایسه با سال گذشته به لحاظ اعتباری خبر داد و تصریح کرد: مطمئنم فضای کشور به سرعت به سمت توسعه در حال حرکت است که یکی از آثار آن اشتغال جوانان خواهد بود و شرط تحقق آن وحدت، همدلی و همزبانی، جهاد، فداکاری، حضور در صحنه و اتحاد همه قواست.

برنامه‏ های وزارت راه برای توسعه ریلی
وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشی از این مراسم با بیان اینکه این وزارتخانه برنامه‏های مهمی برای توسعه صنعت ریلی کشور دارد، اظهار کرد: افزایش سرعت و ارتقاء فناوری در راه‎های کشور یکی از برنامه‎هاست که گام اول آن با شروع عملیات اجرایی قطار سریع‎السیر تهران به اصفهان آغاز شده و گام دوم آن برقی‏سازی قطار تهران- مشهد است.عباس آخوندی توسعه حمل‎‏ونقل حومه‎ای را دیگر برنامه وزارت راه برای توسعه صنعت ریلی کشور برشمرد و عنوان کرد: این کار در تهران آغاز شده و در حال حاضر ۱۹ قطار حومه‏ای در پایتخت فعالیت می‏کند؛ همچنین قطارهای حومه‌ای مشهد- گلبهار، مشهد- فریمان، مشهد- سبزوار و مشهد- تربت‎حیدریه را در دستور کار داریم. وی شهرسازی ریل‎پایه را از دیگر برنامه‎های این وزارتخانه اعلام و خاطرنشان کرد: می‎توانیم پارادیم شهری را بر اساس ریل طراحی کنیم و از این طریق حمل‏ونقل سبز خواهیم داشت.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آینده در غرب مشهد نیز ایستگاه راه‎آهن افتتاح خواهد شد، در خصوص برقی‎سازی قطار مشهد- تهران با اشاره به جزئیات پروژه یادآور شد: انجام این پروژه با تسهیلات ارزان‏قیمت چین میسر شده است.آخوندی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط راه‏آهن در کشور در دست بهره‎برداری، ۵۰۰۰ کیلومتر در دست ساخت، ۳۰۰۰ کیلومتر در دست مذاکره و ۱۵۰۰ کیلومتر نیز آماده ریل‏گذاری است.

ایجاد بیش از 8000 شغل
مدیرعامل راه‎آهن کشور هم در بخش دیگری از این مراسم به افتتاح سیستم تراک‎بندی و سیستم هوشمند قطار در مسیر مشهد- تهران اشاره کرد و با بیان اینکه با اجرای این سیستم ظرفیت حرکت قطارهای مشهد- تهران به ۲۰۰ قطار در روز می‌رسد گفت: تا سال آینده تمام قطارهای کشور به این سیستم تجهیز خواهد شد.محسن پورسیدآقایی با اشاره به افزایش سکوهای ایستگاه راه‏آهن مشهد از پنج به هشت سکو، عنوان کرد: برقی شدن قطار مشهد- تهران از سال ۵۶ مطرح بود و اکنون با استفاده از وام ارزان‏قیمت چینی و بازپرداخت بلندمدت آن، تحقق این مسأله ممکن شده است. وی مسیر مشهد- تهران را جزء ۱۰ مسیر پرتردد جهان دانست و خاطرنشان کرد: در مسیر جاده‌ای این دو شهر سالانه ۲۵۰۰ نفر کشته و ۱۶ هزار و ۲۵۰ نفر مجروح می‌شوند که با بهره‎برداری از این قطار سریع‏السیر به طور متوسط سالانه از مرگ ۱۷۰۰ نفر و معلولیت ۹۰۰ نفر جلوگیری خواهد شد؛ همچنین بهره‎برداری از این پروژه طی ۴ سال یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منفعت مالی خواهد داشت.مدیرعامل راه‎آهن کشور با بیان اینکه در مراحل اجرای پروژه برای ۳۳۵۰ نفر کارشناس ایران اشتغا‎ل‎زایی می‏شود، افزود: پس از بهره‎برداری نیز برای ۸۲۶۰ نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد شد. علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گزارشی از وضعیت اقتصادی استان و پروژه‎های آماده بهره‎برداری در دهه فجر ارائه کرد.

جزئیات پروژه‎ها
در طرح راه‌آهن برقی تهران- مشهد که در مدت زمان ٤٢ ماه و با اعتباری در حدود شش هزار میلیارد تومان معادل دو میلیارد دلار ساخته می‌شود، جابه‎جایی ۲۰ میلیون مسافر در سال با قطارهای سریع مسافری و با سیر زمانی شش ساعت انجام خواهد شد؛ همچنین قطارهای باری به ظرفیت حمل ١٠ میلیون تن بار در سال در این محور ارتقا خواهند یافت؛ پیش‎بینی می‌شود با تأمین واگن‌های جدید توسط بخش خصوصی و جایگزینی واگن‌های موجود در افق ۱۵ ساله طرح، بتوان به ظرفیت حمل ۳۵ میلیون مسافر در سال رسید؛ همچنین پس از بهره‏برداری این طرح به صورت متوسط در هر سال ۶۲۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‎جویی خواهد شد. در طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد و در فاز اول افزایش ظرفیت راه‌آهن تهران- مشهد نیز سیستم تراک‎بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار و توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد در نظر گرفته شده است.

بهره‎برداری ویدئوکنفرانسی از 6 پروژه صنعتی
همچنین در جریان سفر رئیس‏جمهور شش پروژه صنعتی با اعتبار ۳۱۱ میلیارد تومان به صورت ویدئوکنفرانس بهره‎برداری شد که عبارتند از «کارخانه رنگین‎در طوس مشهد» با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، «کارخانه نیسان شرق مشهد» با اعتبار ۹۸ میلیارد تومان، «کارخانه لوازم خانگی کلور ایرانیان شرق نیشابور» با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان، «کارخانه اسیدسیتریک در شهرستان جوین» با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان، «کارخانه کنسانتره فولاد در شهرستان خواف» با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان» و «کارخانه سیمرغ دارو عطار در شهرستان نیشابور» با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان. بیمارستان ۲۴۵ تختخوابی حشمتیه و پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان، کنارگذر شهرستان چناران با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، ۴۱۸۷ واحد مسکن مهر با اعتبار ۲۶۵ میلیارد تومان، ۱۱۵ کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‎ها، ۸۱ کیلومتر راه روستایی، پنج مجتمع خدماتی بین‏راهی و ۴۵۰۰ متر ساختمان‏های عمومی بین راهی در خراسان رضوی از دیگر پروژه‌هایی بود که در این سفر یک روزه افتتاح شد.

در حاشیه:
وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و دستیار ویژه وی همراهان «روحانی» در این سفر یک روزه بودند. سفیر چین هم مهمان مراسم آغاز عملیات اجرای برقی‌سازی راه‏آهن مشهد- تهران بود؛ همچنین رئیس‏جمهور در این مراسم از لوح یادبود این پروژه رونمایی کرد.