5 راه برای پول درآوردن از گردشگری کشاورزی

مترجم: امیر شاملویی

توریسم کشاورزی یکی از سریع‌ترین روندهای رشد را در صنعت سفر دارد. این نوع تور ترکیبی از کشاورزی، ارائه خدمات و تولیداتی با تجربه بی‌همتای گردشگری در مناطق کشاورزی را شامل می‌شود. این نوع توریسم که مدت‌ها است در اروپا به عنوان یک کسب و کار ارزشمند شناخته شده است، به مقاصد محبوبی در محدوده‌های کشاورزی و مزارع آمریکای شمالی نیز تبدیل شده است. بسیاری از مردم به دنبال تعطیلاتی هستند تا از زندگی در شهر و حومه‌های آن بگسلند و به سفرهای روستایی بپردازند؛ خواه این سفر برای یک روز باشد، خواه برای آخر هفته. توریسم کشاورزی گستره وسیعی از تجارب مبتنی بر کشاورزی را فراهم می‌کند که دامنه آن جشنواره‌های فصلی، تورهای آموزشی برای چیدن محصولات تولیدی مزارع و اقامت در آنها را دربر‌می‌گیرد. با توجه به تنوع گسترده نوآوری و خدماتی که برای یک مزرعه در دسترس هستند، یک کسب و کار توریسم کشاورزی می‌تواند ترکیبی از کشاورزی و سرگرمی را همراه با مزایایی نظیر درآمد اضافی و اشتغال بیشتر برای اعضای خانواده‌های کشاورز به ارمغان بیاورد. حالا ۵ راه برای پول درآوردن از گردشگری کشاورزی را به کسانی که پتانسیل بهره‌گیری از کشاورزی برای گردشگری دارند، برمی‌شماریم:

خودتان محصول را برداشت کنید: این کار که در ایالات متحده آمریکا مورد استقبال قرار گرفته است، برای مشتریان فرصتی پدید می‌آورد تا خودشان محصولات را بچینند و همزمان با این کار، می‌توانند به بازدیدکنندگان در مورد محصولات کشاورزی نیز آموزش بدهند. از جمله اینکه چگونه محصول را می‌توان کاشت و چید و کدام محصولات در چه شرایط آب و هوایی بهترین وضعیت را خواهند داشت. علاوه‌بر این، بسیاری از کشاورزان محصولات خود را در مزارع خود به فروش می‌رسانند و بازدیدکنندگان را بیشتر تحریک می‌کنند که برای تجربه‌ای متفاوت، سفر کنند.

جذب توریست‌ها با استفاده از رویدادهای فصلی: رویدادهای فصلی مانند جشنواره‌های برداشت محصول و برگزاری رویدادهای محلی فعالیت‌هایی هستند که در توریسم کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امور می‌توانند گردشگران را در ماه‌های خاصی از سال به مزارع جذب کنند. این گزینه مزایایی برای کشاورزانی که نمی‌خواهند در دوره تهیه محصول مزرعه هایشان برای عموم باز باشند یا کسانی که می‌خواهند به سهولت درآمدی را در یک بخش از فصل بیکاری به دست آورند، به همراه خواهد داشت.

گشت تفریحی در مراتع پرورش احشام: با افزایش جمعیت شهری در بسیاری از مناطق جهان، تعداد فراوانی از گردشگران در جست‌وجوی راهی برای پر کردن نیازهای سلائق مربوط به تفریحات و گشت و گذار خود در محیط‌های بیرونی هستند. با گذر زمان تقاضای حضور گردشگران و میهمانان در چنین محیط‌هایی که هوای تازه‌ای دارند و ویژ‌گی‌های متنوعی از جمله نگهداری از گاوها، سوارکاری دوشیدن شیر حیوانات، قایق‌‌سواری، کار کردن با حیوانات، شکار و ماهیگیری را فراهم می‌کنند، بسیار بیشتر شده است. دامنه تپه‌ها، کوهستان‌ها و دریاچه‌ها در مناطق روستایی فرصتی برای دور شدن از مهمانخانه‌ها و اقامت در محیط‌های روستایی پدید می‌آورند.

ارائه تخت و صبحانه: این کار اغلب به معنای این است که از میهمانان شبانه‌ای که در جست‌وجوی آرامش، محیط نوستالژیک و تجربه‌ای نو هستند، میزبانی شود. کسب و کارهای مربوط به گردشگری کشاورزی و حتی کشاورزی تفریحی مانند کارهایی که اشاره شد، می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند و به صورت پاره وقت یا تمام وقت برای ارائه‌دهندگان این تفریحات، درآمدزایی کنند.

ایجاد تورهای آموزشی که برند و شیوه آموزشی شما را شامل شود: بسیاری از فعالان توریسم کشاورزی به‌خصوص در کشورهای غربی شروع به برگزاری تورهای آموزشی و جای دادن آن در برنامه‌های روزانه خود کرده‌اند. آنان این کار را نه‌تنها برای افزایش بازدیدکنندگان و گردشگران خود انجام داده‌اند، بلکه قصد دارند آگاهی از محصولات کشاورزی محلی را نیز افزایش بدهند. تورهایی که با تولیدات مرتبط با کشاورزی در مزرعه مانند میوه‌ها، نوشیدنی های مختلف یا تولیدات حیوانی و مربوط به احشام سر و کار دارند، می‌توانند به آموزش عمومی در مورد اهمیت نگهداری از زمین‌های کشاورزی کمک کنند، آن هم در زمانی که مناطق کشاورزی با بسط و گسترش توسعه صنعتی در حال کاهش یافتن و فشرده شدن هستند.

تورهای گردشگری کشاورزی در کشورهای غربی به‌طور ویژه‌ای برای مدارس جذاب هستند زیرا راه‌هایی برای آموزش کودکان در مورد حوزه‌هایی همچون زندگی کشاورزی به روشی سرگرم‌کننده و درگیرکننده فراهم می‌آورند. برای معلمان و مسوولان مدارس نیز آشنایی با عادات کشاورزی می‌تواند مفید باشد، زیرا آنان به سادگی با عملیات کشاورزی رایج و امروزی که نیروی انسانی در آن اندک است، آشنا می‌شوند. در اغلب موارد، این نوع تورها می‌توانند توسط خود مالکان مزارع برگزار شوند، البته برگزاری تور برای آشنایی با عملیات کشاورزی ممکن است نیازمند برخی کارهای اضافی دیگر نیز باشد. اگر مزرعه متوسط یا بزرگ باشد و تور شامل ماشین‌آلات سنگین نیز بشود، باید ایمنی را هم رعایت کرد و در مورد چگونگی کار کردن با آنها اطلاع داشت.

5 راه برای پول درآوردن از گردشگری کشاورزی