شماره روزنامه ۶۰۱۷
|

  • چه زیبا می‌کُشی !

    جمعه‌شب مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر فوتبال در حالی با برگزاری ۸ بازی پشت سر گذاشته شد که در ورزشگاه آزادی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های سالیان اخیر رقم خورد؛ جایی که پرسپولیس در نیمه اول برابر تیم پایین جدولی استقلال خوزستان با سه گل شکست خورد، اما در نیمه دوم و تازه از دقیقه ۷۵ به بعد سرخ‌پوشان توفان به پا کردند و ۴ گل به حریف زدند. با این کامبک دیوانه‌وار که مشابه آن در فوتبال ایران کمیاب و بلکه نایاب است، پرسپولیس به صدر جدول هم صعود کرد، چرا که استقلال در قائم‌شهر با نتیجه مساوی بدون گل برابر نساجی متوقف شد. اتفاقات این مسابقه مهیج اما یک کلاس درس به تمام معنا بود.
  • مایوس‌کننده‌ترین لحظه پرسپولیس

    دنياي اقتصاد: اگرچه الان همه اتفاقات بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان تحت تاثیر کامبک رویایی قرمزها قرار گرفته، اما تیم اوسمار ویرا در این بازی کم اشتباه نداشت. نیمه اول این مسابقه را که اساسا باید در زمره ضعیف‌ترین نمایش‌های تاریخ باشگاه در لیگ برتر طبقه‌بندی کرد. در این نیمه شاهد کلکسیونی از اشتباهات فردی و جمعی بودیم، اما چیزی که اینجا می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، فرآیند به ثمر رسیدن گل سوم است.
  • نگاه کن؛ هیچ‌کس برایت نمانده!

    ورزش‌مديا: نمایش استقلال برابر نساجی بدون تردید یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های فصل آبی‌پوشان بود. امید گل تنها ۰.۲۷ آبی‌ها به خوبی همه‌چیز را در مورد این مساوی بدون گل نشان می‌دهد. این نرخ شانس برای گلزنی، ۱۷ مرتبه کمتر از آماری است که پرسپولیس در بازی همزمان با استقلال خوزستان خلق کرد. بیننده فوتبال این چیزها را می‌بیند. هوادار استقلال رنج می‌برد از اینکه پخش زنده بازی تیم محبوب او با نساجی، به‌طور متوسط هر ۱۳ دقیقه یک بار قطع می‌شد تا تصاویر رد و بدل شدن گل در بازی تهران روی آنتن برود؛ آن هم در حالی که در خود قائم‌شهر مطلقا خبری از «فوتبال» نبود. در چنین شرایطی سخت است که تصور کنیم هواداران باز هم با مواضع تکراری کادرفنی آبی‌ها همزادپنداری کنند.
  • احضار دسته‌جمعی استقلالی‌ها

    دنیای‌اقتصاد: اعتراض شدید استقلالی‌ها در میکس‌زون بعد از بازی با نساجی که به نظر می‌رسید پس از هماهنگی آنها با یکدیگر صورت گرفته است، سبب شد تا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بازیکنان و مربیان معترض این تیم را فرابخواند. ابتدا خبر احضار جواد نکونام بابت مصاحبه تند و تیزش در کنفرانس منتشر شد؛ مونولوگی که طی آن سرمربی آبی‌ها تنها حرف‌های خودش را زد و بدون اینکه به خبرنگاران اجازه پرسیدن سوال بدهد، سالن را ترک کرد. بعد از آن هم کمیته انضباطی اعلام کرد با توجه به تخلف صورت‌گرفته از سوی مهدی هاشمی نسب، محمد نوازی، آرش رضاوند، روزبه چشمی و سیدحسین حسینی از باشگاه استقلال تهران مبنی بر عدم رعایت ماده۷۱ مقررات انضباطی ناشی از انتشار نشر اکاذیب و اظهارات خلاف واقع نسبت به داوران، نفرات فوق باید دفاعیات کتبی خود را ظرف مهلت ۴۸ساعت به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارسال کنند.
  • نزدیک شدن به اتفاقی عجیب

    دنیای‌اقتصاد: بایرن‌مونیخ و برنلی برای انتقال ونسان کمپانی به توافق کامل رسیدند و مبلغ این انتقال چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون یورو خواهد بود. کاپیتان سابق منچسترسیتی به زودی به‌عنوان سرمربی جدید بایرن‌مونیخ فعالیت خواهد کرد و تنها چیزی که باقی مانده، امضای قرارداد توسط او است. قرارداد کمپانی با بایرن ۳ساله و تا تابستان۲۰۲۷ اعتبار خواهد داشت. سرمربی بلژیکی با وجود سقوط با برنلی به چمپیونشیپ، نظر مدیران بایرن را جلب کرد و فصل آینده را در آلیانس آره‌نا سپری خواهد کرد. پس از منتفی شدن حضور گزینه‌های پرشماری از جمله یولیان ناگلزمان، ژابی آلونسو و... کمپانی ۳۸ساله به گزینه اصلی جانشینی توماس توخل تبدیل شد و حال قرار است به زودی کار خود را در مونیخ آغاز کند. گویا دلیل این انتخاب عجیب، تسلط این مربی به زبان آلمانی و استفاده وی از سیستم ۱-۳-۲-۴ است.
  • باختیم، ولی افتخار می‌کنم

    دنیای‌اقتصاد: تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود در لیگ ملت‌های۲۰۲۴ بامداد شنبه به مصاف ایتالیا رفت و با ارائه یک نمایش غیرقابل دفاع در سه ست و با نتایج ۲۵بر۱۹، ۲۵بر۱۸ و ۲۵بر۱۱ شکست خورد. مائوریسیو موتا پائز، سرمربی تیم ملی پس از این دیدار گفت: «تمام بازیکنان ایتالیا سرویس‌های خیلی خوبی زدند و بازی خیلی برایمان سخت بود. با این حال از نگرش بازیکنان و جنگندگی‌شان راضی بودم. امروز به بازیکنان افتخار می‌کنم و هر روز شاهد پیشرفتشان هستم.» سرمربی تیم ملی درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که پس از شکست در بازی اول مقابل صربستان، اکنون ایران با توجه به رنکینگ کمترین شانس ممکن را برای صعود به المپیک دارد.
  • چه کسی «شیتیل» می‌دهد؟

    دنیای اقتصاد: در حال حاضر هفته‌های پایانی مسابقات لیگ برتر را پشت سر می‌گذاریم و طبییعتا باید درباره قشنگی‌های یک رقابت مهیج و سالم حرف بزنیم؛ اینکه چه گل‌های زیبایی به ثمر رسیده، کدام کام‌بک‌ها ثبت شده و چه مبارزان دلیری از ناامیدی، امید ساخته‌اند. واقعیت فوتبال ایران اما غم‌انگیزتر از این حرف‌هاست؛ چنین می‌شود که صبح روز برگزاری مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر، به جای هر داستان فنی دیگری کلمه‌ای مثل «شیتیل» به عبارت کلیدی فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل می‌شود!
  • فغان از آزادی!

    دنیای‌اقتصاد: چندی قبل بود که رسانه Givemesport فهرستی از بهترین ورزشگاه‌های دنیا منتشر کرد که نام استادیوم آزادی در رده بیستم آن به چشم می‌خورد. حالا بررسی این فهرست و اطلاعات آن، حقایق جالبی را بازگو می‌کند.
  • اظهارنظر جنجالی مورایس

    دنیای‌اقتصاد: سپاهان دیروز در چارچوب مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر در حالی به مصاف هوادار رفت که در نشست خبری پیش از این مسابقه به شکل عجیبی بحث به سبک بازی استقلال کشید و ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان حرف‌های بحث‌برانگیزی به زبان آورد. از مورایس پرسیده شد که آیا در طول دوران کارش در لالیگا از مسعود شجاعی، بازیکن سابق اوساسونا و سرمربی فعلی هوادار شناختی دارد یا نه؛ سرمربی سپاهان هم گفت: «شجاعی را به یاد ندارم، اما جواد نکونام را چرا. خاطرم هست یک بازی اوساسونا را دیدم که اتفاقا سبک کار این تیم هم شبیه به استقلال بود؛ بوم بوم بوم یا همان بکش زیرش. همان‌طوری هم گل زدند و بردند. به هر حال با بوم بوم بوم هم می‌شود مسابقات را برد!»
  • عجیب‌ترین اخراج تاریخ!

    دنیای‌اقتصاد: احتمالا یکی از شگفت‌انگیزترین برکناری‌های تاریخ فوتبال است؛ اینکه ژاوی هرناندس بعد از اعلام خداحافظی از بارسلونا، نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت در این تیم بماند؛ اما در نهایت خود این باشگاه او را کنار گذاشت! به هر حال اما این اتفاق رخ داده و بارسلونا در بیانیه اخراج سرمربی‌اش نوشته است: «خوآن لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا، به ژاوی اطلاع داد که او فصل آینده هدایت این تیم را برعهده نخواهد داشت.
  • امروز؛ وداع پیولی

    دنیای‌اقتصاد: باشگاه میلان با انتشار یک بیانیه از پایان کار استفانو پیولی روی نیمکت روسونری خبر داد. سایت رسمی باشگاه ایتالیایی اعلام کرد بازی امروز این تیم برابر سالرنیتانا آخرین باری خواهد بود که استفانو پیولی روی نیمکت قرمزومشکی‌پوشان شهر میلان خواهد نشست. پیولی سال۲۰۱۹ هدایت روسونری را برعهده گرفت و دو سال بعد با این تیم قهرمان سریA شد. دوران پنج‌ساله مربی‌گری او در میلان، با پیشرفت قابل توجهی برای این تیم همراه بود و در فصل جاری نیز تیم او موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ ایتالیا شده است.
  • سور و سات سیتی

    دنیای اقتصاد: معجزه‌ای در کار نبود و طبق آنچه حدس می‌زدیم، منچسترسیتی بار دیگر قهرمان جذاب‌ترین لیگ فوتبال دنیا شد. سیتیزن‌ها بدون آنکه لحظه‌ای به هوادارانشان استرس بدهند، مراسم شام آخر این فصل را در اتحاد به بهترین شکل ممکن برگزار کردند تا آماده فینال جام حذفی در ومبلی باشند. درحالی که نکات روز آخر را در قالب کل فصل بررسی می‌کنیم، اجازه دهید بپرسیم که به نظر شما من‌سیتی گواردیولا، بهترین تیم تاریخ لیگ برتر نیست؟
  • مفت‌بازی ممنوع!

    دنیای اقتصاد: به‌طور کلی دو قانون در مورد بازیکنان خارجی پرسپولیس وجود دارد؛ اول اینکه سرخ‌پوشان معمولا بازیکن باکیفیت جذب نمی‌کنند و دلارهای‌شان را پای بنجل‌ها می‌ریزند. قانون دوم هم این است که اگر از دست‌شان در برود و خارجی خوب بگیرند، مثل آب خوردن در اسرع وقت از دستش می‌دهند! شاید غیر از بشار رسن که بیش از سه فصل در این تیم بازی کرد و نیلسون برزیلی که دو فصلی در جمع سرخ‌پوشان ماندگار شد، عمر سایر خارجی‌های باکیفیت تیم چندان به درازا نکشید. مثلا قرمزها در لیگ ششم یک دفاع چپ چک‌تبار به اسم روبرت ساها داشتند که واقعا باکیفیت بود، اما همان یک سال را برای این تیم توپ زد. شاید به یاد بیاورید که پاس گل چیپ و زیبای مرحوم مهرداد اولادی را در دربی همان سال، همین ساها داد.
  • سرخابی‌ها آسیایی شدند؟

    دنیای اقتصاد: در شرایطی که طی روزهای اخیر شایعات زیادی در مورد صادر شدن یا نشدن مجوز حرفه‌ای پرسپولیس و استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به گوش می‌رسید، به نظر می‌رسد این مجوز در مرحله اول از سوی مسوولان داخلی صادر شده است.
  • اعتماد به نفس بالای جهانبخش

    دنیای اقتصاد: علیرضا جهانبخش به پایان دوران حضورش در فاینورد روتردام رسیده و باشگاه هلندی اعلام کرده قرارداد او را تمدید نخواهد کرد. با این حال کاپیتان تیم ملی ایران که از اعتماد به نفس خاصی بهره می‌برد، بار دیگر تاکید کرده توانایی ادامه حضور در بالاترین سطح را دارد. جهانبخش به سایت ای‌اس‌پی‌ان گفته: «سه سال فوق‌العاده را در فاینورد گذراندم و لحظات خوب زیادی را در این تیم تجربه کردم. با هواداران خداحافظی کردم، اما شما نمی‌دانید چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد. فاینورد هنوز با مدیر برنامه‌های من مذاکره می‌کند و خودم دوست دارم در اروپا بمانم. از لحاظ ذهنیت و فیزیکی هنوز می‌توانم در بالاترین سطح بازی کنم. دو مسابقه در تیم ملی ایران خواهم داشت و پس از آن به تعطیلات می‌روم. سپس باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر