جزئیات تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲

امروز سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز از تامین ۲.۵ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی خبر داده است. 

براساس اعلام اصغر بالسینی، بانک مرکزی از اول فروردین امسال تاکنون، ۱۰ میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. 

به گفته سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۳۹۳ میلیون دلار و در مجموع دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تامین شده است. 

دیروز معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذاودارو خبر داده که بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان ارز تأمین شده حوزه دارو در سال گذشته دو میلیارد دلار بوده است.

به گفته ناصر هیراد، میزان تخصیص و تأمین ارز در حوزه دارو، ماده اولیه دارویی و ملزومات دارویی، بر اساس گزارش بانک مرکزی ۲.۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی، حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و در مجموع ۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

این مسئول در سازمان غذاودارو درباره تامین ارز در سال گذشته اظهار کرده، میزان ارز تأمین شده ۱.۸ میلیون دلار ارز ترجیحی، حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و در مجموع حدود دو میلیارد دلار بوده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در اظهاراتی گفته که در پی نشست با مسئولان وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، سازمان برنامه هفت همت بابت پرداخت مطالبات ذینفعان اصلی یعنی داروخانه‌ها و شرکت های پخش اختصاص داد که در ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ ابلاغ شد.

اظهارات مسئولان حوزه دارویی کشور در حالی مطرح می‌شود که با وجود تقلیل بودجه اعتبار مورد نیاز برای جبران مابه‌التفاوت ارز در سال ۱۴۰۲ به ۶۹ هزار میلیارد تومان، تنها ۳۴ هزار میلیارد تومان آن تا پایان سال محقق شد. 

تامین ۲ میلیارد دلار اعتبار در حوزه دارو و محقق شدن حدود نیمی از بودجه طرح دارویار در سال ۱۴۰۲، امسال را سال سختی برای فعالان این حوزه رقم خواهد زد که پیامدهای آن گریبان بیماران نیازمند را بیش از پیش خواهد گرفت. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.