ابهام زدایی از دوز کافئین؛ در روز چقدر قهوه بنوشیم؟

رپرتاژ آگهی: به سخن دیگر، قطعا کسی که مجبور است برای امتحان فردای خود، تمام شب را درس بخواند، نیاز به قهوه اسپرسو دارد یا فردی که در طول شب باید رانندگی کند، ملزم است تا برای هوشیاری دائم، قهوه با دوز قوی میل کند. این در حالی است که برای برخی افراد، جهت سرحال‌شدن در اول صبح، نوشیدن یک فنجان قهوه فوری کفایت می‌کند.

بنابراین نکته مهم این است که قبل از خرید قهوه، باید یک شناخت کلی نسبت به تاثیرات این نوشیدنی روی میزان انرژی و هوشیاری‌تان به‌ دست بیاورید. زیرا فقط به این ترتیب است که می‌توانید از قهوه، به‌عنوان یک محرک برای رسیدگی به کارهای روزانه‌تان کمک بگیرید.

مصرف چه میزان کافئین برای سلامتی ضرر ندارد؟

کافئین یک ماده محرک طبیعی است که موجب افزایش انرژی و هوشیاری انسان‌ها می‌شود. وجود این ماده نقش مهمی در داشتن یک رژیم غذایی سالم دارد. با این ‌حال، کافئین بیش ‌از حد ممکن است خطرناک زیادی برای سلامتی بدن به ‌وجود بیاورد.

در همین راستا، ذکر این نکته لازم است که برای بزرگسالان سالم (کسانی که به هیچ عارضه‌ای دچار نیستند)، مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز توصیه می‌شود. باید گفت که این مقدار معادل ۴ یا ۵ فنجان قهوه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از بزرگسالانی که در کشورهای توسعه‌یافته سکونت دارند و سبک زندگی آن‌ها، مدرن و پر مشغله است، به‌ طور متوسط و روزانه، ۱۸۰ میلی‌گرم کافئین (معادل ۲ فنجان قهوه) مصرف می‌کنند.

با این ‌حال ذکر این نکته مهم است که با بررسی کافئین قهوه های مختلف، همچنین عوارض جانبی مصرف بیش ‌از حد هر یک از آن‌ها، شما فرصت داشتن یک تغذیه و سبک زندگی سالم را به‌دست خواهید آورد که در ادامه در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

بررسی تاثیرات کافئین براساس نوع قهوه

انواع مختلف قهوه، حاوی مقادیر متفاوتی از کافئین هستند که نام آن‌ها را در قالب یک لیست منتشر کرده‌ایم:

  • قهوه دم‌کرده

  • قهوه بدون کافئین

  • قهوه سرد

  • قهوه فوری

  • اسپرسو

درصد کافئین قهوه دم کرده چقدر است؟

یک فنجان قهوه دم‌کرده که فقط از یک پیمانه دانه قهوه درست شده، معمولا حاوی ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم منبع مطمئن کافئین است. قهوه دم‌کرده یعنی شما از طریق دانه‌های آسیاب‌شده قهوه و آب جوش اقدام به تهیه قهوه کنید.

باید گفت که این قهوه غالبا در یک فیلتر کاغذی، فلزی یا پلاستیکی قرار می‌گیرد تا تفاله قهوه از مایع دم‌کرده جدا شود. دقت کنید که شما می‌توانند این مدل قهوه را به روش‌های مختلفی مانند استفاده از فیلتر، پرکولاتور یا فرنچ پرس آماده کنید.

منظور از قهوه بدون کافئین چیست؟

یکی دیگر از روش‌های شناخت کافئین قهوه های مختلف، آشنایی با قهوه‌های بدون کافئین است. توجه کنید که علی‌رغم نام این قهوه، همچنان در هر فنجان از آن، ۲ میلی‌گرم کافئین وجود دارد؛ بنابراین نوشیدن این مدل قهوه مخصوص کسانی است که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و بعد از صرف یک صبحانه سبک، به باشگاه یا محل کار خود مراجعه می‌کنند.

آیا نوشیدن قهوه سرد روی افزایش انرژی تاثیرگذار است؟

این مدل قهوه نیازی به حرارت ندارد و برای تهیه آن، فرد باید تفاله‌های قهوه را به‌مدت ۸ تا ۲۴ ساعت در آب و در دمای اتاق قرار دهد. باید اضافه کرد که طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، مطالعات نشان داده است که یک فنجان قهوه سرد، بین ۱۵۳ تا ۲۳۸ میلی‌گرم کافئین دارد و نوشیدن آن برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری، به‌شدت توصیه می‌شود.

خرید قهوه فوری مناسب چه کسانی است؟

قهوه فوری اولین بار با هدف صرفه‌جویی در زمان تهیه قهوه، به رژیم غذایی افراد پرمشغله اضافه شد. قهوه‌های مختلف و کافی میکس ها و قهوه فوری ها، کافئین کمتری نسبت به قهوه تازه دم شده دارند.

یک فنجان معمولی از قهوه فوری حاوی ۶۲ میلی‌گرم منبع مطمئن کافئین است. این مقدار نشان می‌دهد که چرا فروش اینترنتی قهوه فوری و کافی میکس تا این اندازه افزایش پیدا کرده است؛ زیرا اکثر افراد به‌دلیل مشغله‌های زندگی مدرن، مجبور هستند تا با خرید آنلاین این محصولات و تهیه سریع‌شان، در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنند.

باید اشاره کنیم که تهیه این نوع قهوه شامل افزودن آب داغ به پودر یا دانه‌های قهوه فوری است. به همین دلیل، نوشیدن این قهوه‌ها، نه تنها کافئین را به میزان متعادل به بدن می‌رساند، بلکه تهیه آن‌ها نیاز به خرید دستگاه خاصی ندارد.

آیا حقیقت دارد که اسپرسو قوی ترین نوع قهوه است؟

با توجه به محبوبیت اسپرسو، امکان ندارد که در بحث شناخت کافئین قهوه های مختلف، به این مدل قهوه پرداخته نشود. دقت داشته باشید که اسپرسو غالبا به‌عنوان یک قهوه با دوز قوی شناخته می‌شود؛ اما باید گفت که یک شات اسپرسو حاوی ۶۳ میلی‌گرم کافئین است.

مردم این نوشیدنی قوی قهوه را با فشاردادن آب داغ یا بخار به دانه‌های قهوه تهیه می‌کنند. آماده‌سازی قهوه اسپرسو از طریق استفاده از دستگاه موکا پات یا اجاق گاز انجام می‌شود. در نهایت باید اضافه کرد که اندازه سرو اسپرسو، کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد.

مصرف چه میزان قهوه برای سلامتی خوب است؟

حال که شما را با میزان کافئین قهوه های مختلف آشنا کردیم، نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که مصرف روزانه چه مقدار قهوه، در روز توصیه می‌شود؟ در صورت نوشیدن چند میلی‌گرم کافئین در روز، میزان مصرف بیش‌ازحد تلقی می‌شود؟

باید پاسخ داد که تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان، هیچ خطر و آسیبی به بار نمی‌آورد. ۴۰۰ میلی‌گرم مقداری است که می‌توان با نوشیدن ۴ فنجان قهوه دم‌کرده یا ۵ فنجان قهوه فوری و کافه‌میکس به‌ دست آورد.

بنابراین درصورتی‌که نیاز به هوشیاری و کسب انرژی بیشتر برای انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی خود دارید، به‌هیچ‌عنوان از تاثیرات نوشیدن قهوه چشم‌پوشی نکنید و در اسرع وقت، برای خرید این خوراکی‌های ارزشمند، اقدام کنید.

جمع‌بندی

شناخت کافئین قهوه های مختلف باعث می‌شود تا هنگام خرید قهوه، نکات مربوط به سلامتی در اولولیت اول قرار بگیرد. زیرا هر فرد با توجه به سبک زندگی خود، به دوز مشخصی از کافئین نیاز دارد. قهوه‌ها با توجه به دوز کافئین، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکس بسته به میزان کافئین مورد نیازش، می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.