چرا قیمت وال مش کمتر از سایر انواع وال پست می باشد؟

رپرتاژ آگهی:  وال مش یکی از روش های جدید مهار لرزه ای دیوار است که کارفرمایان و پیمانکاران احتمالا با آن تا حدی آشنایی دارند. همانطور که در پیوست 6 استاندارد 2800 مشخص شده است، قیمت وال مش نسبت به سایر روش های مهار لرزه ای در ساختمان ها پایین تر است. با این حال سوال بسیاری از افراد این است که دلیل اختلاف قیمت وال پست های سنتی و مرسوم با وال مش در چیست؟ بنابراین در این مقاله قصد داریم به دلایل پایین بودن قیمت وال مش نسبت به سایر وال پست ها بپردازیم.

قیمت هر متر مربع وال مش چگونه محاسبه می شود؟

اجرای وال مش به صورت متر مربع در ساختمان ها انجام می شود تا بتوان قیمت گذاری دقیق این سیستم را بعنوان جایگزین وال پست انجام داد. قیمت هر متر مربع وال مش تحت تاثیر عوامل زیادی مانند متراژ کار، محصولات و متریال های استفاده شده و دستمزد اکیپ اجرایی می باشد. همین موضوع باعث شده تا اجرای وال مش در پروژه های مختلف با اختلاف قیمت انجام شود. در ادامه به عوامل موثر روی قیمت هر متر مربع وال مش اشاره می کنیم.

1.متراژ کار و دستمزد اکیپ اجرایی

متراژ کار و دستمزد اکیپ اجرایی اولین عامل موثر روی قیمت وال مش است. در صورتی که متراژ کار افزایش پیدا کند، میزان مصالح مورد استفاده نیز افزایش پیدا می کند و می توان شاهد پیچیدگی کار نیز بود که همه این موارد روی افزایش قیمت وال مش تاثیر می گذارند.

2.مصالح استفاده شده در وال مش

یکی از دیگر از مواردی که روی قیمت وال مش موثر است، نوع و میزان مصالح استفاده شده می باشد. همانطور که در مقاله "وال مش چیست؟" اشاره شد، به طور کلی مصالح مورد نیاز برای اجرای وال مش موارد عبارتند از: توری و مش فایبرگلاس، پلاستر سیمانی و یا گچی، نبش و چسب اپوکسی.

وال مش چیست؟

توری و مش فایبرگلاس مهم ترین عضو در سیستم وال مش است که در دو جنس مقاوم به قلیا و معمولی تولید میشود. توری مقاوم به قلیا گران قیمت تر از توری فایبرگلاس معمولی هستند. علاوه بر این موضوع، قیمت مش فایبرگلاس بر اساس گرماژ و اندازه چشمه نیز مشخص می شود.

پلاستر وال مش در دو جنس سیمانی و گچی در بازار موجود است که پلاستر گچی ارزان قیمت تر از پلاستر سیمانی بوده و با توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا قابل اجرا است.

نبشی یا ناودانی دو نمونه از قطعات فلزی هستند که در سیستم وال مش مورد استفاده قرار میگیرند. طول نبشی و ابعاد آن روی قیمت اجرای وال مش موثر است. چرا که هر چقدر طول این المان ها بیشتر شود، قیمت خریدشان نیز بالاتر می رود.

در سیستم وال مش اتصال نبشی و ناودانی با استفاده از میخ تفنگی و یا در صورت صلاحدید طراح وال مش با چسب اپوکسی صورت می گیرد. میزان چسب اپوکسی استفاده شده برای نصب نبشی و ناودانی و همچنین نوع این چسب نیز می تواند روی قیمت وال مش موثر باشد.

چرا قیمت وال مش کمتر از سایر انواع وال پست می باشد؟

یکی از برتری های وال مش نسبت به سیستم‌های قدیمی وال پست، قیمت پایین آن است. قیمت وال مش به دلیل حذف برخی از مصالح نسبت به وال پست های مرسوم پایین تر است. علاوه بر آن دستمزد اکیپ اجرایی این سیستم نسبت به روش های مرسوم پایین تر می باشد. در ادامه به دلایل دقیق پایین بودن قیمت اجرای وال مش اشاره می‌کنیم.

1.حذف وادارهای افقی و قائم

وادارهای قائم و افقی نیازی به اجرا در سیستم وال مش ندارند. این موضوع هزینه خرید آن ها را برای اجرای سیستم وال مش پایین می آورد.

2.حذف میلگرد بستر به هنگام دیوارچینی

به منظور دیوارچینی نیازی به اجرای میلگرد بستر نبوده و این موضوع باعث می شود تا نیازی به خرید این مصالح فولادی نباشد. بنابراین، هزینه اجرای وال مش به دلیل عدم وجود میلگرد بستر کاهش پیدا میکند.

3.حذف بست و قلاب وال پست

قلاب و بست وال پست از دیگر مصالحی هستند که برای اجرای وال پست ضروری اند، ولی نیازی به اجرای آن ها در سیستم وال مش نمی باشد.

4.حذف نبشی در کنار ستون بعلت تفاوت فلسفه طراحی وال مش با وال پست های منقطع

نبشی های استفاده شده در سیستم وال پست در کنار ستون ها در سیستم وال مش حذف می شوند. از این رو نیاز کمتری به استفاده از نبشی های گران قیمت در وال مش میباشد. همچنین در صورتی که ارتفاع کفسازی بیش از 5 سانتی متر باشد نیازی به استفاده از نبشی در پای دیوار نمی باشد.

5.اجرای وال مش در ساختمان بدون نیاز به اکیپ تخصصی و ماهر

اکیپ نیمه ماهر و نیمه متخصص نیز می توانند مراحل اجرای وال مش را انجام دهند. این موضوع دستمزد دریافتی اکیپ های اجرا کننده وال پست مش را پایین می آورد.

نکاتی که باید هنگام خرید وال مش مورد توجه قرار دهید

برای خرید وال مش باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا این سیستم با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای اعلامی در نشریه ها اجرا شود. علاوه بر این موارد حتما باید از شرکت های تخصصی برای اجرای سیستم وال مش کمک بگیرید؛ نکاتی که باید هنگام خرید وال مش مورد توجه قرار دهید بطور خلاصه عبارتند از:

جنس توری و مش وال مش

1.جنس توری و مش وال مش 

مش فایبرگلاس از دو نوع مقاوم به قلیا یا AR و معمولی به نام E-glass تشکیل شده است. مش های فایبرگلاس مقاوم به قلیا به دلیل مقاومت بالای خود در برابر مواد شیمیایی، انتخابی بهتر برای اجرا در سیستم وال مش هستند. با این حال ساختار هر کدام از این توری ها مقاومت لازم را در ساختمان به وجود می آورد، ولی باید به نوع پلاستر استفاده شده به همراه آن ها نیز توجه شود.

2.ابعاد چشمه مش و توری فایبرگلاس که باید حداقل 5 میلیمتر باشد

توری فایبرگلاس در ابعاد چشمه های مختلفی ساخته می شوند. هر چقدر ابعاد چشمه ریزتر باشد، مقاومت این توری ها بالاتر میرود و وزن آن ها افزایش پیدا میکند. طبق استانداردهای موجود ابعاد چشمه مش و توری فایبرگلاس باید حداقل ۵ میلی متر باشد.

۳.نتایج تست آزمون مقاومت به قلیا مش فایبرگلاس AR

اگر مش فایبرگلاس AR را برای اجرا در سیستم وال مش انتخاب کرده اید، حتما باید نتایج آزمون و تست مقاومت به قلیای آن را بررسی نمایید. بنابراین شرکت های فروشنده مش فایبرگلاس باید این نتایج را نیز به همراه محصولات خود به شما ارائه کنند.

۴.گرماژ توری و مش وال مش

وال مش می تواند به دو صورت سراسری و نواری اجرا شود. در صورت اجرای سراسری وال مش باید حتما از توری وال مش با گرماژ حداقلی ۴۰ گرم بر متر مربع استفاده کرد. اما در صورتی که وال مش به صورت نواری اجرا شود، می توان از توری وال مش باید گرماژ حداقل ۱۰۰ گرم بر متر مربع استفاده نمود.

۵.نوع پلاستر

ترکیب پلاستر و مش فایبرگلاس است که باعث افزایش ساختمان در برابر زلزله می شود. پلاستر سیمانی و گچی دارای ساختار متفاوتی اند و باید توجه داشته باشید که پلاستر سیمانی باید حتما با مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا AR استفاده شود. ولی پلاستر گچی قابل استفاده با توری فایبرگلاس E-GLASS می باشد.

مقایسه بین قیمت وال مش و وال پست های مرسوم در ساختمان

یکی از مهم ترین دغدغه های پیش رو میان کارفرمایان برای اجرای پروژه های ساختمانی، کاهش هزینه است. هر روشی که بتواند هزینه های پروژه های ساختمانی به ویژه پروژه های عظیم را کاهش دهد، بسیار حائز اهمیت بوده و کارفرمایان از آن استقبال می کنند. اجرای وال مش یکی از روش هایی است که می تواند برای کاهش هزینه های اجرای پروژه های ساختمانی مورد توجه قرار گیرد.

قیمت وال مش به عنوان روش نوین اجرای وال پست، هزینه کمترین نسبت به وال پست های فلزی و بتنی دارد که دلایل آن را در مقاله ذکر کردیم. طبق بررسی های آماری انجام شده در مورد هزینه های اجرای وال مش و هزینه های اجرای وال پست در ساختمان ها، مشخص شده که اجرای وال مش بین ۳۰ الی ۵۰ درصد ارزان تر از اجرای وال پست های فلزی و بتنی است.

متره و برآورد قیمت وال مش توسط کارشناسان شرکت وال مش

برای اجرای وال مش بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان نیاز به متره و برآورد سیستم وال مش است. بر اساس میزان مصالح استفاده شده، قیمت وال مش نیز به کارفرما اعلام خواهد شد. کارشناسان شرکت وال مش با دریافت نقشه وال مش طراحی شده، میزان مش فایبرگلاس، مقادیر پلاستر سیمانی یا گچی، تعداد پروفیل های نبشی و ناودانی و مقدار چسب اپوکسی مورد نیاز برای اجرای پروژه را محاسبه می کنند و در نهایت قیمت تمام شده اجرای وال مش را به کارفرما اعلام خواهند کرد. در صورت نیاز به دریافت خدمات و یا استعلام قیمت وال مش میتوانید از طریق شماره تماس ۴۱۸۲۴-۰۲۱ با کارشناسان فنی و فروش وال مش در تماس باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.