مهم ترین محصولات فولادی در صنعت خودروسازی

 همانطور که در ساختمان ‌سازی از مصالح زیادی استفاده می‌شود، در صنعت خودرو نیز، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده اولیه، فولاد است.

در ساخت بدنه، شاسی و سایر اجزای انواع خودرو، محصولات و مقاطع فولادی کاربرد دارد.

در این مطلب قصد داریم به کاربردهای محصولات فولادی در این صنعت بپردازیم.

دلایل استفاده از محصولات فولادی در صنعت خودرو

برای اینکه یک خودرو به دست مصرف‌کننده برسد، قطعات فلزی و حتی پلاستیکی زیادی را مونتاژ می‌کنند. در نهایت محصولی به بازار عرضه می‌شود که شاید کمتر کسی فکر کند روزی ورق‌های فولادی بوده‌اند. برای مثال می‌توان به گیربکس، صندلی و یا موتور اشاره کنیم که از پروفیل فلزی درست شده‌اند. برای ساخت هر خودرو به طور متوسط ۹۰۰ کیلوگرم فولاد کاربرد دارد.

در این صنعت از انواع ورق‌های روغنی و ورق سرد استفاده می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث استفاده زیاد از این محصولات در خودروسازی می‌شود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استقامت بالای محصولات فولادی

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از محصولات و مقاطع فولادی، که در صنعت خودروسازی استقامت محصول نهایی را افزایش می‌دهد، کاهش هزینه‌هاست. به هر حال محصولات فولادی دوام و استقامت بسیار بالایی دارند که در مقایسه با مواد اولیه ای همچون پلاستیک فشرده و آلومینیوم مقاوم‌ترند. این کار نه تنها کیفیت خودروها را افزایش می‌دهد، بلکه حتی هزینه تولید را نیز کاهش می‌دهد.

سازگاری با محیط زیست

محصولات فولادی که برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌شود، همه قابل بازیافت هستند و باعث تخریب محیط زیست نمی‌شوند. استفاده مجدد از فولاد در فرآیند بازیافت، به هیچ عنوان کیفیت آن را پایین نمی‌آورد. برخلاف موادی پلاستیکی که ورود آن ها به محیط زیست و افزایش کاربرد آن باعث نگرانی طرفداران محیط زیست می‌شود، استفاده گسترده از محصولات فولادی نگران کننده نیست.

افزایش ایمنی خودرو

یکی دیگر از دلایل استفاده از محصولات فولادی در صنعت خودروسازی، بالا بردن ایمنی و استحکام است. به هر حال خودروهایی که با جان سرنشینان ارتباط دارند، باید به نحوی تولید شوند که زمان وقوع حادثه و تصادف، کمترین آسیب را وارد کنند. استفاده از ورق‌های مقاوم برای بدنه خودرو می‌تواند تا حد زیادی از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کند. همچنین هزینه تعمیرات را نیز کاهش می‌دهد.

قابلیت انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیر بودن، صنعت‌گران و سازندگان خودرو را قادر می‌سازد تا قسمت‌های مختلف خودرو از جمله کابین را به شکل حرفه‌ای طراحی کنند. بسیاری از خودروهای جدیدی که برای اولین بار وارد خط تولید می‌شود، دارای طرح‌های پیچیده و خاص هستند. وقتی محصولات فولادی از جمله ورق‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشند، در زمان تولید می‌توان آن‌ها را به همان شکل طرح اولیه ساخت.

ایجاد تناسب وزن

وزن خودرو نباید بیش از حد سبک و یا بیش از حد سنگین باشد. اگر خودرو بیش از حد سبک باشد، زمان حرکت در جاده و عبور از کنار کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین براثر باد شدید تعادل خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر افزایش وزن هم به موتور خودرو فشار بسیار زیادی وارد می‌کند. اما محصولات فولادی می‌توانند این تناسب وزن را برقرار کنند.

در چه قسمت‌های از خودرو محصولات فولاد کاربرد دارد؟

به هر قسمتی از خودرو که نگاه کنید، یک پروفیل فلزی را مشاهده می‌کنید. بیشترین قسمتی که از محصولات فلزی در خودرو استفاده شده است، بخش بدنه، چارچوب و درب‌هاست. در این قسمت بیش از ۳۴ درصد محصولات فولادی استفاده می‌شود. از آنجا که بدنه خودرو اهمیت زیادی دارد و با امنیت و سلامت سرنشینان مرتبط است، استفاده از بهترین ورق‌های فولادی اهمیت پیدا می‌کند.

سایر قسمت‌های خودرو که به محصولات فولادی نیاز دارد شامل ورق گالوانیزه، چرخ‌ها، ترمز، صفحات بدنه، ستون و سقف خودرو، سیستم اگزوز و موتور است. همچنین لوله هم در این صنعت کاربرد زیادی دارد که برای لوله محور خودرو، لوله اگزوز، لوله تراکم صدا خفه‌کن، لوله پشته، لوله بازویی و لوله کمک فنر استفاده می‌شود.

فولادهای کاربردی در صنعت خودروسازی

از جمله محصولات فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی و لوله‌های بدون درز اشاره کنیم. بیش از ۱۲ درصد فولاد تولید شده در دنیا در صنعت خودروسازی کاربرد دارد. این امر باعث می‌شود تا ۶۵ درصد از وزن یک خودرو تنها به قطعات فلزی مربوط باشد.

از جمله محصولات فولادی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد ضد زنگ

یکی از انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو، فولاد ضدزنگ است. این محصولات با داشتن ۱۰.۵ درصد کروم و ۱ درصد کربن در مقابل اکسید شدن و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. استیل ضدزنگ یا استنلس یکی از محصولات فولادی است که اغلب در قسمت بدنه خودروها استفاده می‌شود. این فولاد دارای ظاهری براق و زیباست و به همین دلیل از آن در قسمتی که در مقابل دید قرار داشته باشد، استفاده می‌کنند.

هر خودرو حاوی ۲ تا ۱۵ کیلوگرم فولاد استیل است. دوام بالا و داشتن مقاومت در برابر رطوبت یکی از دلایلی است که باعث استفاده از فولادهای ضدزنگ در خودروسازی می‌شود. همچنین این محصول سبک است و می‌تواند تعادل وزن را در خودرو برقرار کند. یک مثال از کاربردهای قطعات فولاد ضدزنگ، قرار دادن نام و لوگوی خودرو روی درب صندوق عقب خودرو و یا سیستم اگزوز است.

سیستم احتراق خودرو از جمله قسمت‌هایی است که در مجاورت دمای بالا قرار می‌گیرد. فولاد ضدزنگ نقطه ذوب بسیار بالایی دارد و برای همین قسمت مناسب است.

فولاد کم آلیاژ پر استحکام

یکی دیگر از محصولات فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی، فولادهای کم آلیاژ پراستحکام هستند که به آن AHSS گفته می‌شود. این نوع فولاد برخلاف فولاد معمولی کم کربن و نرم، پیچیده و مختلط هستند و برای تولید آن‌ها از ترکیبات شیمیایی با دقت زیاد استفاده می‌شود. از ویژگی‌های فولاد AHSS می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و وزن سبک اشاره کنیم.

از این نوع فولاد کم آلیاژ پراستحکام برای بدنه، چارچوب، درب‌ها، سپر و زیرشاخه‌های خودرو استفاده می‌شود. از آنجایی که استقامت این محصول بالاست و در عین حال وزن سبکی دارد، می‌تواند بدنه خودرو را مقاوم کند. بدون این که سنگین شدن وزن خودرو را به دنبال داشته باشد. افزایش امنیت جان سرنشینان یکی از دلایل مصرف فولاد AHSS در خودروسازی است.

فولاد-یار

استفاده از فولاد پرکربن

فولادهایی که در ساخت آن‌ها از مقدار زیادی کربن استفاده می‌شود، انعطاف‌پذیری کمی دارند و خیلی زود می‌شکنند. با این وجود در برابر سایش و پارگی بسیار مقاومند. برای تولید ابزارهای برش و بست فلزی از فولاد با کربن بالا استفاده می‌شود. برای تولید این نوع فولاد محتوای کربن در آهن ذوب شده حل می‌شود. بعد از اینکه خنک شد، کربن به دام می‌افتد و ساختار فولاد را شکل می‌دهد.

از فولاد پرکربن برای قسمت‌های خاصی از خودرو از جمله پانل درب‌ها، تیرهای نگهدارنده، صداخفه‌کن، بوش، شاسی و قاب خودرو استفاده می‌شود. یکی از دلایل استفاده از این محصول فولادی در صنعت خودروسازی، بالا بردن استانداردهای ایمنی و رعایت الزامات تصادفات است. همچنین زمان طراحی و تولید خودرو نیز کار صنعت‌گر را راحت‌تر می‌کند.

فولاد کم کربن

از دیگر پروفیل‌های فولادی مورد استفاده در خودروسازی باید به فولادهایی با کربن بسیار پایین اشاره کنیم. این محصول برخلاف فولاد پر کربن، نقطه تسلیم و استحکام کششی کمی دارد و نوعی فولاد ملایم شناخته شده است. این محصول برای تولید قطعات بسیار کوچک در خودرو کاربرد دارد. برای مثال می‌توان به بدنه کلاچ، قطعات تعلیق، بازوهای کنترل، براکت‌ها اشاره کنیم که با استفاده از این فولاد تولید می‌شوند.

فولاد کم کربن ارزان قیمت است و به دلیل سطح صاف و صیقلی برای قطعات تزئینی خودرو نیز استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به رینگ چرخ، روکش، پیچ، واشر، مهره، چرخ دنده ساعت و بست اشاره کنیم که از این آلیاژ هستند. استفاده از این ماده اولیه به حفظ ساختار و پایداری خودرو کمک زیادی می‌کند.

فولاد گالوانیزه

آیا تا به حال نام ورق گالوانیزه به گوشتان خورده است؟ به طور کلی محصولات گالوانیزه هم درست مثل آلیاژ‌های آلومینیومی ضدزنگ و اکسید شدن هستند. به همین دلیل حدود 80 درصد از محصولات فولادی که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، شامل ورق گالوانیزه می‌شود.

افزایش عمر و عملکرد خودرو با حداقل تعمیرات و نگهداری مورد نیاز از دلایل استفاده از این محصول فولادی است. از جمله مزیت‌های این محصول می‌توان به دسترسی همیشگی، دوام بالا، هزینه تولید کم و ویژگی خود ترمیم شوندگی اشاره کنیم. این محصول می‌تواند به جای فولادی گران قیمت مانند AHSS و کربن بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

بررسی مشخصات این نوع ورقه فولادی و آشنایی با آن در این مقاله نمی گنجد، برای استعلام قیمت، خرید و حتی مطالعه بیشتر درباره ورق گالوانیزه می توانید از این مطلب از سایت فولادیار کوروش کمک بگیرید.

فولاد

پروفیل قوطی

یکی دیگر از انواع محصولات فولادی که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، پروفیل‌های قوطی است. لوله فولادی بدون درز و قوطی‌ها از جمله این محصولات است. از لوله‌ها و پروفیل‌های قوطی مورد استفاده در خودرو می‌توان به تست لوله، تست مبدل، تست شیلنگ و صداخفه‌کن اشاره کنیم.

بررسی کاربردهای محصولات فولادی در خودروسازی

صنعت خودروسازی هم مثل سایر صنایعی نظیر هوافضا، لوازم خانگی و کشتی‌سازی به محصولات فولادی نیاز زیادی دارد. دلیل استفاده بالای فولاد در این صنعت، افزایش ایمنی خودروهاست. ناگفته نماند کیفیت و نوع محصولات فولادی که در انواع خودروها استفاده می‌شود، یکسان نیست.

یکی از دلایل تفاوت قیمت در محصولات صنعت خودرو، به دلیل استفاده از انواع مختلف فولاد است. گروه فولادیار کوروش مجموعه ای خوشنام است که برای خرید انواع محصولات فولادی با بهترین کیفیت می توانید با آن ها همکاری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی این مجموعه به نشانی https://fouladyargroup.com/ مراجعه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.