آیا بین چاقی و میگرن رابطه ای وجود دارد؟

 اما همه کسانی که بستگانشان میگرن دارند، خودشان به آن مبتلا نیستند. بنابراین باید تأثیرات دیگری وجود داشته باشد که تعیین کند آیا فرد معینی به میگرن مبتلا می شود یا خیر. یکی از عواملی که توجه محققین را به خود جلب کرده، اضافه وزن است.

اگرچه شواهد کافی برای بیان اینکه چاقی باعث میگرن می شود وجود ندارد، اما دلایل زیادی مبنی بر رابطه چاقی و میگرن به اثبات رسیده است. البته اضافه وزن کم باعث بروز این بیماری نمی شود و بعد از محاسبه BMI هرچه عدد به دست آمده بیشتر باشد، احتمال ابتلا به میگرن بیشتر می شود.

علاوه بر این، چاقی در این رابطه خاصیت تشدید کنندگی نیز دارد. به این معنی که اگر فرد حتی به دلایل دیگری دچار میگرن شود، اضافه وزن و چاقی موجب تشدید آن می گردد.

با این وجود، این همبستگی را می توان با لاغری و کاهش وزن از هم گسیخت. ورزش منظم و رژیم لاغری برای افراد کمتر چاق می تواند موثر واقع شود. برای کسانی که از چاقی مفرط رنج می برند نیز مراجعه به بهترین جراح لاغری و انجام عمل لاغری گزینه ی بسیار مناسبی است.

اما چاقی چگونه باعث بروز یا تشدید میگرن مزمن می شود؟

رابطه چاقی و میگرن

از اواسط دهه 1990، کارشناسان به این باور رسیده اند که چربی یک ماده بسیار فعال است. در واقع، بافت چربی مولکول هایی ترشح می کند که سیگنال هایی را به سایر قسمت ها و سیستم های بدن ارسال می کند. در افرادی که چاق هستند، سلول های چربی اضافی به بدن دستور می دهند که پروتئین های التهابی بسازد. این درک جدید از سلول ‌های چربی نشان می ‌دهد که چاقی بدن را در حالت التهاب خفیف اما ثابت نگه می‌دارد.

به عنوان بخشی از این حالت التهابی، بدن هورمون های تولید کننده درد را ترشح و آنها را از سلول های چربی آزاد می کند. در طول حمله میگرن، ترشح مشابهی از همین هورمون های محرک درد وجود دارد. این بدان معنی است که افراد چاق احتمالا یک عامل اضافی دارند که باعث افزایش میزان درد و دفعات سردرد می شود.

رژیم غذایی

آیا رژیمی برای بهبود میگرن مزمن وجود دارد؟

پزشکان در مورد اینکه کدام رژیم‌ غذایی می ‌تواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند، مطالعات زیادی انجام داده اند و یافته های متناقض آنها در بعضی نقاط به نتایج مشترکی رسیده اند. در برخی موارد، کاملاً مشخص نیست که آیا رژیم غذایی یا کاهش وزن مرتبط با این تغییرات رژیم غذایی به کاهش دفعات سردرد کمک می کند یا خیر. همچنین، میگرن هرکس منحصر به فرد است و غذاهایی که میگرن را برای یک نفر کاهش می‌ دهند، ممکن است برای دیگران مؤثر نباشند.

در حالی که چیزی به نام «رژیم غذایی میگرن» وجود ندارد، برخی مطالعات اشاره می‌کنند که ممکن است رژیم ‌های غذایی کم ‌چرب و پروتئین بالا، و همچنین رژیم ‌های غذایی با چربی ‌های خاص، فوایدی داشته باشند. داده‌ های کنونی نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک سرشار از امگا 3 و عاری از امگا 6 می ‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ماهی چرب

  • کلم بروکلی

  • اسفناج

  • دانه کتان

  • ذرت

این مواد غذایی می توانند میگرن اپیزودیک را در بزرگسالان با وزن بالا بهبود بخشند. تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است. قبل از شروع هر گونه ورزش یا رژیم غذایی، خوب است با پزشک و متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

بعضی از روش های کاهش وزن میگرن را تشدید می کنند

روش‌ های کاهش وزن مانند روزه ‌داری متناوب، یا محدود کردن خوردن غذا به ساعات خاصی از شبانه روز ایده خوبی برای افراد مبتلا به میگرن نیست. روزه سطح گلوکز خون فرد را کاهش می دهد، که این مسئله می تواند باعث حمله میگرنی شود.

کاهش مصرف شکر شاید به کاهش وزن کمک کند، اما جایگزین کردن آن با یک شیرین کننده مصنوعی مانند آسپارتام ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد؛ زیرا برخی افراد می گویند که شیرین کننده های مصنوعی باعث حملات میگرنی برای آنها می شود. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده اند که این مواد برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن مفید نیستند.

ورزش

در بیشتر مبتلایان، ورزش منجر به حملات میگرنی نمی شود

ورزش های حرفه ای و شدید ممکن است یک محرک برای مجموعه ی کوچکی از افراد مبتلا به میگرن باشد، اما به طور کلی، مزایای فعالیت بدنی بسیار بیشتر از خطر آن برای کسانی است که از این بیماری رنج می برند.

اگر ورزش گاهی باعث حمله میگرنی برای شما می شود، محرک های محیطی بالقوه ای را بررسی کنید که ممکن است در این امر نقش داشته باشند. به گفته بنیاد میگرن آمریکا، گرما، رطوبت، نورهای مصنوعی روشن در باشگاه های ورزشی و نور شدید خورشید همگی می توانند احتمال حمله را افزایش دهند.

اگر قبل و هنگام ورزش کردن به مقدار کافی آب ننوشید، ورزش و فعالیت های فیزیکی بدن را دهیدراته و کم آب می کنند. به دنبال همین مسئله، احتمال بروز حمله های میگرنی بالا می رود.

جراحی لاغری در بهبود میگرن موثر است

بر اساس مطالعاتی که بر روی بیماران میگرنی بیش از حد چاق انجام شده، این بیماران بعد از انجام عمل لاغری سردردهای بسیار کمتری را تجربه کردند. فارغ از نوع عمل لاغری، این کاهش درد هم در تعداد حملات و هم در شدت آنها بوده است.

جالب اینجاست حتی در بیمارانی که بعد از جراحی لاغری دوباره اضافه وزن پیدا کرده بودند، از حملات و سردردهای میگرنی خبری نبود. اگرچه این یافته ها کوچک به نظر می رسند اما می توانند برای بیماران چاقی که از میگرن رنج می برند، امیدوار کننده باشد.

تاثیر روش های غیرجراحی کاهش وزن بر روی تسکین دردهای میگرنی به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز دارد و هنوز نمیتوان روشی را با یقین معرفی کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.