با زیست اپ "خالی بده، پر بگیر!"

 با استفاده از این اپلیکیشن، علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، می توانید از پسماندهای خودتان هم کسب درآمد کنید! طراحی این اپلیکیشن‌ بسیار کاربردی و استفاده ازش بسیار راحت است که همزمان با تجربۀ خریدِ بدون بسته بندی و پلاستیک، با تحویل ضایعاتِ قابل بازیافت، درآمد هم کسب کنید.

در همین راستا با "احمد قلی زاده" بنیانگذار این اپلیکیشن گفتگویی داشتیم که در ادامه آن را می خوانید:

لطفا خودتون رو معرفی کنین و مختصری هم در بارۀ اپلیکیشن زیست اپ توضیح بدین

"احمد قلی زاده" هستم، بنیانگذار اپلیکیشن زیست اپ که ۳ سال پیش این استارت آپ را با دغدغۀ محیط زیستی راه اندازی کردم. فاز اول پروژه، جمع آوری ضایعاتِ قابل بازیافت از درب منازل بود که کاربر می تونست با گوشی موبایل خودش درخواست جمع آوری رو ثبت کنه و پس از دریافت مواد بازیافتی توسط رانندۀ اعزامی شرکت، به کاربر امتیاز داده می شد. زحمات زیادی برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به بازیافت زباله های خشک صورت گرفت و عملاً مردم ما رو به عنوان اپلیکیشنی که به جای زباله خشک "گلدون" میده میشناختن!

احمد قلی زاده

در ادامه، نحوۀ فعالیت مون کمی تغییر کرد و امروزه فروش محصولاتِ بدون پسماند به خدمات زیست اپ اضافه شده؛ ما در این پلتفرم نه تنها مردم رو تشویق به جدا کردن زباله خشک و تر از یکدیگه می کنیم، بلکه با راه اندازی فروشگاه "پسماند صفر" تونستیم انواع بسته بندی های پلاستیکی و یک بار مصرف رو هم حذف کنیم؛ چون با این روش، ظروفِ تمامِ محصولات قابل برگشت و استفادۀ مجدد هستند. یعنی مشتری بعد از عودتِ ظرف، پول بسته بندی رو پس گرفته و در عین حال حجم زباله های منزلش رو هم به حد صفر می رسونه؛ حتی مشتری می تونه جنس رو داخل ظرف خود ش و درب منزل تحویل بگیره و هیچ پولی هم برای ظرف پرداخت نکنه..... ما عملاً فلّه فروشیِ قدیم رو مدرن کردیم!

نحوۀ عضویت و استفاده از خدمات زیست اپ چگونه است؟

   نسخۀ اندروید اپلیکیشنِ زیست اپ از "کافه بازار" و "گوگل پلی" به راحتی قابل دسترس هست؛ همچنین کاربرانِ گوشی های آیفون هم می تونن از  نسخۀ وب اپ به آدرس app.zistapp.com استفاده کنن. هر کاربر اطلاعات اولیۀ خودش رو هنگام ثبت نام وارد میکنه و اگر از طرف دوستی هم معرفی شده باشه می تونه کدِ معرفی رو وارد کنه و با اولین فعالیت، هم خودش و هم معرف "سکه" دریافت کنن!

طبق پیش بینی های ما، اگه سبک زندگیِ "پسماند صفری" در جامعه جا بیفته ـ که البته نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات گسترده استـ مردم متوجه تأثیر نحوۀ  زندگیِ خودشون روی محیط زیست می شن. هر روزه از انواع خوراکی ها و شوینده هایی که در منازل ما مصرف می شن، حجم سرسام آوری از زبالۀ خشک به وجود میاد؛ شاید در نگاه اول با مصرف بیشتر مردم، پول بیشتری نصیب همکارانی که در حوزۀ جمع آوری و بازیافت زبالۀ خشک کار می کنن سرازیر بشه ـ که در ظاهر به نفع ماست ـ

اما شعار ما محیط زیستی ها اینه که "اول تولید زباله ات رو کاهش بده، در ادامه اگر زباله ای تولید شد، بازیافتش کن!" در این استارت آپ،  ابتدا  محصول به مشتری فروخته میشه (که البته هنگام تحویلِ هر محصول، ضایعات قابل بازیافتشون هم تحویل گرفته می شه)، بعدش مشتری با تحویل ضایعات خشک و همچنین برگرداندن ظروف بسته بندیِ محصولات خریده شده از زیست اپ، مبلغ قابل توجهی در برنامه کسب میکنه که می تونه روی خرید بعدی ازش به عنوان تخفیف استفاده کنه؛ در واقع نوعی cash back محیط زیستی اتفاق می افته که حداقل 25% در هر خرید به مشتری برمیگرده!

استفاده از زیست اپ در کدام شهرها امکان پذیره ؟

   در حال حاضر در تمامی مناطق شهر تهران فعال هستیم و امید داریم در آیندۀ نزدیک در شهرهای دیگه هم فعال بشیم ان شاءالله ؛ البته گسترش همین فعالیت در کشورهای همسایه رو هم تو برنامه مون داریم.

استقبال از این اپ چه میزان بوده؟

   طی سه سال فعالیت مون  استقبال خیلی خوبی صورت گرفته و در حال حاضر بیشتر از 48 هزار کاربر در زیست اپ ثبت نام کردن.

اپلیکیشن زیست آپ

آیندۀ این صنعت رو چگونه ارزیابی می‌کنین؟

    امروزه در دنیا دغدغۀ حفظ محیط زیست حرف اول رو می زنه؛ حذف پلاستیک یکی از برنامه های اصلی دولت ها در کشورهای پیشرفته است. حتی در اروپا هزینۀ گمرکی روی محصولات با بسته بندی های مخرب بسیار بیشتره؛ همه در تلاشن به نحوی مانع تأثیرات منفیِ بشر روی کره زمین بشن. در ایران ما اولین اپلیکیشنی هستیم که ایدۀ فروشگاه "پسماند صفر" و تحویل همزمان بازیافتی ها رو راه اندازی کردیم و با برنامه های گسترده خودمون قطعاً یکی از پیشگامان این صنعتِ رو به رشد خواهیم بود.

قدری هم از برنامه های آیندۀ خودتون بگین؟

   مهم ترین کاری که در فازهای بعدی فعالیتمون پیش بینی کردیم، پوشش کامل نیازهای خوراکی و شوینده های مصرفی خانواده هاست؛ به نحوی که بتونیم با متنوع تر کردنِ محصولاتِ "پسماند صفریِ زیست اپ" کاری کنیم که مصرف پلاستیک به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کنه .... شعار فعلیِ ما "خالی بده، پر بگیر!" هست. در آینده برنامه های تعویضِ کالای خراب با کالای مشابه نو یا کالای دست دومِ تعمیر شده داریم با شعار" کهنه بده، نو بگیر!" و "کهنه عین نو بگیر!"

   یکی دیگه از فعالیت هایی که از ابتدا دغدغۀ ما بوده، سر و سامان دادن به بهداشت و معیشت کودکان زباله گرد و همچنین ایجاد شغل آبرومند برای افراد زباله گرده که متاسفانه هر روز به تعدادشون اضافه میشه، امروزه ما شاهد ارتزاق از مخازن زبالۀ شهری توسط زنان هم هستیم که واقعاً غیرقابل چشم پوشی است. 

   اولویت ما برای استخدام افراد، وضعیت معیشتی اونهاست .....

 اطلاعات تماس :

وب سایت: www.zistapp.com

تلفن: 02148000979

صفحه اینستاگرام: zistapp@

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.