معرفی انواع پیانوی آکوستیک و دیجیتال

اگر به تازگی قصد خرید پیانو دارید؛ اگر تفاوت انواع مختلف پیانو را نمی دانید؛

دو نوع پیانو وجود دارد: پیانو آکوستیک و پیانو دیجیتال. تولید صدا در پیانوهای آکوستیک، مکانیکی است؛ یعنی وقتی یک کلید را فشار می دهید، چکش متصل به آن کلید به سیم های فلزی برخورد کرده و ارتعاش سیم ها در داخل یک جعبۀ چوبی، صدای نهایی را تولید می کند. سیم های پیانو به صفحه ای موسوم به «صفحۀ صدا» متصل هستند که نقش تقویت صدا را بازی می کنند. در تصویر پایین عملکرد یک گرند پیانو ( یکی از انواع پیانو های آکوستیک) را مشاهده می کنید:

پیانوهای آکوستیک تقریباً از ۱۰ هزار قطعه تشکیل شده اند و به خاطر همین ماهیت مکانیکی، نگه داری سخت تری نسبت به پیانوهای دیجیتال دارند. این پیانوها معمولاً هر ۶ ماه یک بار نیاز به کوک دارند و به به دو نوع گرند(grand) و دیواری (upright) تقسیم می شوند که هر یک از این ها، خود، انواع دیگری دارند.

۱- پیانوهای گرند (Grand Piano)

نام دیگر این پیانو، پیانوی افقی (Horizontal Piano) است. بدون شک، گرند پیانو، بزرگترین، گران ترین و با کیفیت ترین نوع پیانو است. کیفیت ساخت این پیانوها بالاست و عملکرد آن استثنایی است. به زبان ساده، این پیانو، انتخاب اول پیانیست های حرفه ای است.

پیانو

طراحی: طراحی این پیانوها افقی است. به همین دلیل، حجم زیادی از اتاق را اشغال می کنند. چکش های به کار رفته در این پیانو، با استفاده از  سیستم پیچیده ای از فنرها و یاری گرفتن از نیروی گرانشی زمین، کلاویه (کلید) را به جای اول خود باز می گرداند. این باعث می شود تا در هنگام لمس کلیده، احساس خوشایندی داشته باشید.

مزایا: گرند پیانو، نه تنها کیفیت ساخت بالایی دارد؛ بلکه صدای بی نظیری هم دارد. به لطف مکانیسم گریز مضاعف (double escapement) که پیانوهای عمودی فاقد آن هستند، نوازنده می تواند با سرعت زیادی به کلیدها ضربه وارد کند.

مناسب برای

این پیانو به فضای زیادی نیاز دارد و قیمت بالای آن نشان می دهد که افراد متمول و مرفه بیشتر به دنبال آن هستند. بعلاوه در اجراهای حرفه ای، از این نوع پیانو استفاده می شود. عملکرد عالی و صدای بی نظیر، این پیانو را به انتخابی مناسب برای پیانیست های جدی و علاقه مند تبدیل می کند.

انواع گرند پیانو

همانطور که گفتیم، پیانوی گرند در انواع مختلفی عرضه می شود که اغلب، این تفاوت بر سر اندازه است؛ ولی همین تفاوت کوچک روی کیفیت صدا تاثیر می گذارد.

۱. گرند کنسرت (Concert Grand)

بزرگترین مدل از خانوادۀ گرند پیانو است که 2.2 متر تا 3 متر و اندی طول دارد.

۲. گرند نیمه کنسرت/حرفه ای یا بالروم (Ballroom/Semi-concert/Professional Grand)

کمی کوچکتر از گرند پیانوی کنسرت است و بین 1.9 تا 2.1 متر طول دارد.

۳. گرند کلاسیک، نشیمن یا پذیرایی (Classic/Living Room/Parlor Grand)

این پیانو تقریباً سه چهارم اندازۀ گرند پیانوی کنسرت است. به طور میانگین اندازۀ این پیانو بین 1.75 متر تا 1.85 متر است.

۴. گرند متوسط (Medium Grand)

مقداری از گرند نشیمن کوچک تر است. اندازۀ آن تقریباً 1.7 متر است.

۵. گرند کودک (Baby Grand)

تقریباً نصف اندازۀ گرند کنسرت است (1.5 تا 1.7 متر). قیمت مناسب، اندازه و صدای خوب این پیانو، آن را به انتخابی مناسب برای دوست داران پیانو تبدیل کرده است.

۶. گرند کوچک (Petite Grand)

اگر می خواهید در خانۀ خود پیانوی گرند داشته باشید ولی فضای کافی حتی برای گرند کودک ندارید از نسخۀ کوچکتر یعنی Petite grand استفاده کنید. این پیانو فشرده ترین مدل گرند با طولی در حدود 1.35 متر تا 1.5 متر است.

۲. پیانوهای دیواری (Upright Piano)

این پیانو که پیانوی عمودی هم نامیده می شود، رشته ها را به صورت عمودی در خود جای داده است. این پیانو چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ اندازه از پیانوهای گرند بهتر است.

پیانو1

طراحی: همانطور که بالاتر اشاره شد، رشته ها در این پیانو به صورت عمودی قرار گرفته اند. این یعنی ارتفاع آن ها بیشتر از پیانوهای گرند است. و البته این طراحی باعث می شود تا تجربۀ نوازندگی، متفاوت باشد؛ چرا که چکش های متصل به کلاویه ها از مکانیسم متفاوتی برای مرتعش کردن رشته ها استفاده می کنند.

مزایا: یکی از مهم ترین جنبه های مثبت این پیانو، اندازۀ بسیار کمتر و نیاز به فضای کمتر آن است. این پیانو را می توان چسبیده به دیوار قرار داد؛ بدین ترتیب فضای اتاق بیهوده هدر نمی رود.

مناسب برای

پیانوهای دیواری نسبت به پیانوهای گرند مقرون به صرفه ترند. بنابراین نوازنده های غیرحرفه ای و آماتور که نمی خواهند پول زیادی را برای خرید یک ساز صرف کنند می توانند با خیال راحت سراغ پیانوهای دیواری بروند. این پیانوها را راحت تر می توانید در اتاق جای دهید و به همین خاطر در مدارس، کلیساها و منازل بیشتر شاهد آن هستیم. گفتنی است که پیانوهای دیواری، علی رغم مزایای گفته شده، انتخاب مناسبی برای اجرای کنسرت نیستند؛ چرا که نوازنده در طول اجرا، نمی تواند روبروی جمعیت قرار بگیرد.

۱. آپرایت حرفه ای (Professional Upright)

آپرایت حرفه ای یکی از قدیمی ترین انواع پیانوهای دیواری است. 1.22 تا 1.5 متر ارتفاع دارد و بیش از 100 سال قدمت دارد.

۲. استودیو (Studio)

این پیانوی عمودی، استحکام زیادی داشته و از رشته ها و صفحه صدای بزرگ تری برخوردار است. این ویژگی باعث می شود تا کیفیت صدای پیانوی بالا برود. ارتفاع تقریبی آن 1.1 تا 1.2 متر است و بیشتر در استودیوهای آهنگسازی و مدارس موسیقی به کار می رود.

۳. کنسول (Console)

اگر دنبال پیانویی هستید که علاوه بر صدای خوب با دکور اتاق هم ست شود، کنسول را انتخاب کنید. ارتفاع تقریبی این پیانو 1 متر تا 1.1 متر است. پیانوهای کنسول در استایل ها و طرح های مختلفی عرضه می شوند. صدای خروجی این پیانو گسترده و دلنشین است.

۴. اسپینت (Spinet)

اسپینت با ارتفاع 89 تا 94 سانتی متر، کوچکترین پیانوی دیواری است. این مدل برای افرادی مناسب است که می خواهند در کمترین فضای اتاق یک پیانوی آکوستیک داشته باشند. لازم به ذکر است که پیانوی اسپینت به خاطر نوع طراحی و اندازۀ کوچکش، کیفیت و حجم صدای کمتری دارد.

۵. پیانوی دیجیتال یا الکتریکی

علاوه بر پیانوهای آکوستیک که بالاتر با انواع مختلف آن آشنا شدید، پیانوهای دیجیتال هم محبوبیت خاصی دارند. پیانوهای دیجیتال با هدف راحتی استفاده و صدای مشابه پیانوهای آکوستیک ساخته شده اند. علی رغم نظر منفی برخی افراد که پیانوهای دیجیتال را در شمار پیانو به حساب نیاورده و آن را نوعی کیبورد تلقی می کنند، در مدل های رده بالای این نوع پیانو، حتی اکشن کلید و حس لمس آن ها، نزدیک به پیانوهای آکوستیک طراحی شده است.

پیانو2

یکی از بزرگ ترین مزایای پیانوهای دیجیتال، قابلیت حمل آن است. پیانوهای آکوستیک حتی مدل های کوچک، وزن زیادی دارند و به راحتی نمی توان جا به جا کرد. پیانوهای دیجیتال وزن کم و طراحی فشرده ای دارند. بعلاوه دردسرهایی مثل از کوک خارج شدن پیانوهای آکوستیک را ندارند.

همچنین در پیانوهای دیجیتال، امکاناتی وجود دارد که در پیانوهای آکوستیک خبری از آن ها نیست. مثلاً یکی از امکانات که روی اکثر پیانوهای دیجیتال وجود دارد، امکان ارسال نت ها به کامپیوتر است. این یعنی از پیانو به عنوان میدی کنترلر هم می توانید استفاده کنید. همچنین در برخی از مدل ها امکان ضبط نوازندگی و ویژگی هایی مثل مترونوم، Dual Mode، Split و تغییر گام و … نیز وجود دارد. در برخی مدل ها حتی امکان کنترل تنظیمات از طریق نرم افزاری که روی گوشی نصب می شود، وجود دارد.

یکی دیگر از مهم ترین مزایای پیانوهای دیجیتال این است که صدای آن قابل تنظیم است. شما می توانید با کم کردن ولوم یا حتی با هدفون، در هر ساعتی از شبانه روز نوازندگی کنید. در صورتی که مکان ثابتی ندارید و دائم در حرکت هستید بهتر است پیانوی دیجیتال انتخاب کنید. این پیانوها همچنین برای افرادی که تازه شروع به نوازندگی پیانو کرده اند عالی است.

انواع مختلف پیانوهای دیجیتال

۱. Clavinet

این پیانو بیشتر در سبک دیسکو و فانک کاربرد دارد. عملکرد پیانوهای کلاوینت به این صورت است که با فشردن کلاویه ها، رشته ها کشیده می شوند و ارتعاشی را تولید می کنند. این ارتعاش توسط یک قطعه الکترونیکی تشخیص داده شده و بعد از تقویت صدا، پخش می شود.

۲. Clavinova

کلاوینوا اگرچه فاقد رشته است ولی با استفاده از کلید های سنگین، حس نواختن یک پیانوی واقعی را به شما منتقل می کند. صدای تولید شده در این پیانو وابسته به سمپل هایی است که برای هر کلید در نظر گرفته شده است.

۳. Fender Rhodes

این پیانو نیز، وابسته به کشش رشته ها و تشخیص آن از سوی یک قطعه الکترونیکی است.

در هنگام خرید پیانو با در نظر گرفتن این نکات می توانید تصمیم درستی بگیرید.

امیدوارم تفاوت و نقاط ضعف و قوت انواع پیانوها را فهمیده باشید.

به طور خلاصه:

گرند پیانو باکیفیت ترین نوع پیانو است. هم به لحاظ کیفیت ساخت و هم کیفیت صدا. ولی اندازۀ آن بزرگتر از انواع دیگر است و به فضای نسبتاً زیادی نیاز دارد. همچنین گران قیمت ترین نوع پیانو نیز هست؛ پیانوهای دیواری نسخۀ کوچکتر و ارزان تر پیانوهای آکوستیک هستند و از کیفیت ساخت و همچنین صدای بسیار خوبی برخوردار هستند؛

پیانوهای دیجیتال، کوچکتر از دو مدل قبلی هستند و به راحتی حمل می شوند. اما صدایی که تولید می کنند اگرچه بد نیست ولی واقعی هم نیست؛ آنچه می شنوید سمپل کامپیوتری است. حتی اگر بهترین پیانوی دیجیتال را هم بخرید، بازهم برای نوازندگی در سطوح بالاتر به پیانوی آکوستیک (گرند یا دیواری) نیاز پیدا می کنید.

شما چه پیانویی پیشنهاد می کنید؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.