بازار سهام

صعود نماگرها

1

اولین روز معاملاتی هفته در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز برای پنجمین روز متوالی شاهد افزایش ارتفاع بود. به طوری که روز شنبه، شاخص کل بورس با بیش از 27‌هزار واحد افزایش معادل با 1.33 درصد، در محدوده 2میلیون و 87‌هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز در این روز با 8073 واحد افزایش در محدوده 728‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین در روز شنبه بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان 146 میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 5641 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که روند رو به رشد این روزهای بورس به دلیل اخبار مربوط به تجدید ارزیابی، در کنار اظهارات رئیس سازمان بورس مبنی بر بالاتر بودن ارزش شرکت‌ها از میزان کنونی آنها بوده است و ممکن است که این روند صعودی ادامه‌دار شود.

بازار سکه

واگرایی قیمت سکه و نرخ دلار

2

شروع هفته با افزایش قیمت سکه همزمان شد. به طوری که در روز شنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر قطعه سکه امامی با حدود 200‌هزار تومان افزایش نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل، در محدوده 29 میلیون و 400‌هزار تومان قرار گرفت که بالاترین قیمت سکه یاد شده از 11 آبان 1402 است. با اینکه در این روز نرخ دلار با کاهش 300 تومانی، در محدوده 50‌هزار و 200 تومان قرار گرفت و انتظار می‌رفت مانند روزهای گذشته قیمت سکه هم جهت با آن باشد، اما در بازارهای جهانی آخرین قیمت طلا(که عامل موثر دیگری بر قیمت سکه است)، با جهشی بی‌سابقه در محدوده 2072 دلار قرار گرفت که به نظر می‌رسد این تغییر صعودی ناگهانی، در این روز تاثیر بیشتری در جهت‌دهی به قیمت سکه داشته است. پیش‌بینی می‌شود که تا چند روز بازار سکه تحت‌تاثیر هیجانات مربوط به جهش قیمت طلا باشد.

بازار طلای جهانی

جهش قیمت طلا

3

هفته معاملاتی بازارهای جهانی در روز جمعه در حالی به پایان رسید که قیمت پایانی اونس طلای جهانی در این هفته تنها شاهد یک روز منفی، و چهار روز مثبت بود. به طوری که روز دوشنبه(شروع هفته) طلا کار خود را با ثبت قیمت پایانی 2014 دلار آغاز کرد که این روند صعودی تا چهارشنبه و رسیدن به قیمت 2044 دلار ادامه پیدا کرد، و پنج‌شنبه قیمت این فلز گرانبها شاهد سقوط تا مرز 2036 دلار بود. اما روز جمعه مجددا طلای جهانی با 1.76‌درصد رشد قیمت معادل با 35 دلار و 81 سنت، در محدوده قیمتی 2072 دلار و 22 سنت به ازای هر اونس قرار گرفت که محدوده‌ای کم سابقه است. در هفته‌ای که گذشت، قیمت طلا عمدتا تحت‌تاثیر تشدید جنگ میان حماس و اسرائیل قرار داشت که باعث شد تقاضای فلز زرد به عنوان «پناهگاه امن سرمایه‌گذاری» در زمان ناآرامی‌ها، مجددا با افزایش مواجه شود.

بازار اوراق مسکن

ابتدای مسیر خروج از رکود

4

مانند دو هفته گذشته، در شروع هفته جاری نیز قیمت «تسه 0011» افزایشی شد. به طوری که قیمت پایانی هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در انتهای ساعات معاملاتی روز شنبه با بیش از 900 تومان افزایش معادل با 0.84 درصد، در محدوده قیمتی 108‌هزار و 961 تومان قرار گرفت. قیمت پایانی ثبت شده برای هر برگ «تسه 0011» در این روز، بالاترین قیمت این اوراق از 16 اسفند 1401 است. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی مربوط به قیمت مسکن و تعداد معاملات در ماه آبان، می‌تواند حاکی از این مساله باشد که بازار مسکن، در ابتدای مسیر خروج از رکودی قرار گرفته است که چند ماه است در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است.

بازار نفت

انتظارات برای افزایش قیمت

5

در هفته‌ای که گذشت، بازار جهانی نفت کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد و با کاهش قیمت به پایان برد. به طوری که نفت خام برنت و نفت خام WTI یا وست‌تگزاس اینترمدییت، در روز دوشنبه شاهد کاهش قیمت بودند و به ترتیب در محدوده قیمتی 79 دلار و 98 سنت و 74 دلار و 86 سنت قرار گرفتند. روز سه‌شنبه و چهارشنبه قیمت نفت صعودی شد، اما مجددا روز پنج‌شنبه قیمت نفت به روند نزولی بازگشت که این روند تا روز جمعه و سقوط نفت برنت به 78 دلار و 88 سنت و نفت WTI به 74 دلار و 7 سنت ادامه یافت. قیمت پایانی ثبت شده برای نفت‌های یاد شده، پایین‌ترین قیمت در 11 روز معاملاتی گذشته است. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل شدت گرفتن مجدد جنگ میان حماس و اسرائیل، در هفته پیش رو قیمت نفت ممکن است  صعودی شود.