بازار سهام

کمترین ارزش معاملات در ۱۰ ماه اخیر

شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با فشار عرضه مانندچند روز گذشته سیر نزولی خود را ادامه داد و با افت بیش از ۱۰ هزار واحدی از سطح یک میلیون و۲۵۰ هزار واحد نیز عقب‌نشینی کرد، تا شاهد هفته‌ای سراسر منفی در بازار سهام در سال ۱۴۰۰ باشیم . به نظر می‌رسد بلاتکلیفی وضعیت برجام و سیاست خارجی کشور و اثراتی که می‌تواند بر نرخ دلار در برابر ریال داشته باشد، فعالان بازار را دچار تردید کرده است؛ چرا که به رغم ارزندگی بسیاری از سهام موجود در بازار و وضعیت مناسبت عملکرد شرکت‌ها، فروشندگان در فروش سهام ارزنده خود از هم پیشی می‌گیرند و خریداران نیز رغبتی به خرید سهام ندارند.روز گذشته کم رونق‌ترین ارزش معاملاتی در بورس و فرابورس طی ۱۵ ماه اخیر رقم خورد و به کمترین مقدار خود رسید.

 

 

بازار سکه

تمایلات صعودی سکه

حرکات افزایشی قدرتمند طلای جهانی به همراه رشد قیمت دلار در بازار، باعث شد تا بهای سکه روند صعودی به سمت سقف‌های گذشته خود داشته باشد. سکه در دو روز گذشته با توجه به نوسانات ناشی از مذاکرات برجام در وین توانست نیمی از حباب خود را تخلیه کند. اونس طلا می‌تواند با عبور از محدوده 1750 دلار معامله‌گران را به رشد بیشتر سکه امیدوار کند. نرخ سکه  در روز چهارشنبه اندکی افزایش داشت. این رشد قیمتی در شرایطی رقم خورد که بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار کاهشی بود. در روز گذشته بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایش 15 هزار تومانی نسبت به روز گذشته به محدوده 10 میلیون و 760 هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم به10 میلیون 600 هزار تومان رسید که گویای افزایش کم رمقی است.

 

 

بازار طلای جهانی

انگیزه طلا برای صعود

بهای اونس طلا پس از افت شدیدی که در روزهای اول هفته تجربه کرده بود اواخر روز سه‌شنبه به محدوده قیمتی 1740 دلار وارد شد، اما چهارشنبه از سقف خود فاصله گرفت و هر اونس (در ساعت 19 به وقت تهران) به 1740دلار رسید. تثبیت اونس طلا بالای سطح 1750 دلار می‌تواند به معنای صعود آن و حرکت به سطوح بالاتر باشد. با افزایش بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی، طلا به دارایی باارزشی برای بسیاری از سرمایه گذاران که به دنبال کاهش خطرات و متنوع سازی اوراق بهادار خود هستند، تبدیل شده است. برخی کارشناسان چشم انداز صعودی خود را برای طلا حفظ کرده  و هدف قیمتی خود را تا پایان سال  2021 در محدوده 2300 دلار تعریف می‌کنند و برخی دیگر به روند دلار و بازدهی اوراق خزانه آمریکا که می‌تواند قیمت طلای جهانی را تا محدوده 1600 دلار کاهش دهد باور دارند.

 

 

بازار اوراق مسکن

افت پایان‌ناپذیر تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین  روز معاملاتی بازار سهام  روند نزولی روز‌های گذشته را دنبال کرد و به پایین 50 هزار تومان سقوط کرد. بر این اساس هر فقره از این اوراق روز گذشته در قیمت پایانی 49 هزار و 500 تومان  بسته شد که در مقایسه با روز کاری قبل کاهش 6/2 درصدی را نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرا بورس طی دو هفته گذشته همواره افت قیمت را تجربه کرده و شاهد کاهش ارزش روز افزون این اوراق در بازار سهام هستیم. عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت اوراق یاد شده کمتر شدن تقاضا در این دسته از سهام ،به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است. در حال حاضر سقف تسهیلات بدون سپرده برای زوجین در تهران 240 میلیون تومان بوده و با توجه روند صعودی املاک این مبلغ  درصدی کمی از کل مبلغ خرید را پوشش می‌دهد.

 

 

بازار نفت

روند نامشخص نفت

هر بشکه نفت در معاملات روز چهارشنبه با تغییرات کمی نسبت به روز گذشته به 59 دلار و 70 سنت رسید. خوش‌بینی به مذاکرات میان آمریکا و ایران و تصویب افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس در ماه‌های آینده، رشد قیمت‌ها در معاملات روز گذشته را محدود نگه داشت. تحلیلگران معتقدند که چشم‌انداز مثبت اقتصاد جهانی روند حاکم بر بازار نفت را تقویت کرده و انتظار دارند که تولید روزانه آمریکا 270 هزار بشکه کاهش یابد. حجم ذخایر نفتی خام آمریکا در هفته اخیر شاهد کاهش بوده در حالی که میزان ذخایر فرآورده‌های نفتی افزایش داشته است .آمار قربانیان ویروس کرونا از مرز 3 میلیون نفر در سراسر دنیا گذشت و وضع برخی محدودیت‌های جدید، تقاضا برای نفت را کاهش داده و به تبع آن بهای جهانی نفت‌خام را تحت فشار قرارداده است.