بازار سهام

1

حرکت معکوس شاخص

 در سومین روز اجرای دامنه نوسان نامتقارن، شاخص کل بورس در روز دوشنبه با فشار فروش در اغلب نماد‌ها آغاز و تا پایان معاملات روز نماگر بورس نتوانست در برابر افزایش عرضه‌ها در بزرگان دوام بیاورد و شاهد افت 6/ 0 درصدی شاخص کل بورس بودیم و با عقب‌نشینی بیش از 7 هزار واحدی بورس روی رقم یک میلیون و 257 هزار واحد آرام گرفت. اما شاخص هموزن روز پر نوسانی را پشت سر گذاشت و در تقابل خریداران و فروشندگان این شاخص سبزپوش باقی ماند و رشد اندک 03/ 0 درصدی را به ثبت رساند.کف مجاز 2 درصدی، نقدشوندگی بازار را به شکل محسوسی کاهش داد. بر این اساس ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران روز دوشنبه به 6 هزار و 54 میلیارد تومان رسید که کاهش چشمگیر این رقم را در مقایسه با روز یکشنبه نشان می‌دهد.

 

بازار سکه

3

کاهش بهای سکه

در جریان معاملات روز دوشنبه قیمت طلا و سکه همگام با روند نزولی دلار تغییر مسیر داد وکاهش بیشتری یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 700 هزار تومان فروخته شد که کاهش 260 هزار تومانی را در مقایسه با روز گذشته نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان بازار طی دو هفته گذشته تقاضا به بازار طلا برگشته بود اما مجددا به دلیل نوسان قیمت‌ها حجم معاملات کاهش یافته و مردم منتظر ثبات بازار هستند.اگر بازار ارز به روند نزولی ادامه دهد مسلما شاهد کاهش قیمت طلا و سکه خواهیم بود؛ چراکه اونس جهانی نیز تغییرات چندانی ندارد و نگاه بازار سکه و مسکوکات طلا به آینده قیمت دلار است. روز گذشته قطعات کوچک‌تر سکه نیز کاهش را تجربه کردند، قیمت نیم‌سکه 6 میلیون و 600 هزار تومان و ربع سکه 4 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد.

 

بازار طلای جهانی

4

شروع کاهشی اونس طلا

در حالی که به‌دنبال افزایش امیدها به تصویب بسته محرک مالی دولت آمریکا ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تضعیف شده است، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد اندکی افزایش بود. بهای معاملات هر اونس طلا (در ساعت 16 به وقت تهران) معادل 06/ 0 درصد کاهش یافت و در ۱۸23 دلار و 40 سنت تعیین شد. رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار قوی‌تر، روی قیمت طلا سنگینی می‌کند و تا زمانی که عامل تاثیرگذار قابل‌توجهی وجود نداشته باشد که روند مذکور را معکوس کند، طلا همچنان محتاط خواهد ماند. به گفته کارشناسان جایگاه طلا به‌عنوان دارایی امن مثل گذشته نیست و خوش‌بینی زیادی پیرامون رشد اقتصادی وجود دارد. بازارهای اوراق قرضه نشان می‌دهند که موضع تسهیلی بانک مرکزی در سال‌جاری ضعیف خواهد شد و این امر به ضرر طلا تمام می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

5

کاهش قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه شاهد کاهش قیمت بود. هر فقره از تسه 9712 در قیمت پایانی 62 هزار و 400 تومان بسته شد که کاهش 7/ 1 درصد را در مقایسه با روز یکشنبه نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات که در اسفندماه 97 در فرابورس منتشر شد در 15 اسفندماه سال‌جاری به سررسید خود می‌رسید. از زمان خرید اوراق تسهیلات مسکن تا زمان انقضای آن، دارنده ورقه می‌تواند برای دریافت وام مسکن اقدام کند. باید توجه داشت که با توجه به فرآیند زمان‌بر اخذ وام مسکن، اوراق خریداری شده توسط متقاضیان نباید خیلی نزدیک به تاریخ سررسید باشند، به همین دلیل تقاضا برای خرید تسه یاد شده کاهش یافته و سبب شده قیمت‌ها روند کاهشی را دنبال کند. در بعضی از موارد تاریخ انقضای تسه‌ها تا 6 ماه قابل تمدید است، اما تاکنون خبری مبنی‌بر تمدید تسه 9712به میان نیامده است.

 

بازار نفت

6

رکورد جدید نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و امیدواری به بسته محرک مالی آمریکا و کاهش محدودیت‌های کرونایی، به بالاترین حد در سه ماه اخیر صعود کرد.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با یک دلار و 50 سنت معادل ۲ درصد افزایش، به ۶۰ دلار و 60سنت در هر بشکه رسید. افزایشی که در نخستین روز معاملاتی بازار نفت وجود داشت، تحت‌تاثیر رهگیری و نابودی یک پهپاد مسلح به مواد انفجاری که به سوی عربستان سعودی پرواز می‌کرد، رقم خورد. بازارهای نفت تحت‌تاثیر امیدهای رو به رشد به تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا و تسهیل محدودیت‌های قرنطینه که اقتصاد و تقاضا برای سوخت را تقویت خواهد کرد، روند صعودی پیدا کرده‌اند. اما انتظار می‌رود درروزهای آتی شاخص قیمت نفت خام با سودگیری روبه‌رو شده و به ۶۰ دلار عقب‌نشینی کند.