بازار سهام

ریزش سنگین بورس

در معاملات روز چهارشنبه، بورس تهران، در ادامه روند نزولی روز گذشته، کاهشی شروع شد. در میانه روز روند نزولی شدت گرفت تا در پایان روز  افت شاخص کل به بیش از ۳۹ هزار واحدی (نزدیک به ۳ درصد) برسد. نماگر بورس به نیمه اول کانال ۳/ ۱هزار واحدی سقوط کرد و روی رقم یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد آرام گرفت. اما روز گذشته  اقبال بازار به سهام کوچک‌تر هم روی خوش نشان نداد و نا اطمینانی مردم به بازار سرمایه و همچنین تحریم‌های ۱۶ شرکت فولادی سبب بازار سراسر سرخ‌پوش در آخرین روز معاملاتی هفته شد. فشار فروش در سهام بزرگ باعث ترس در سهامداران خرد و ‌همچنین منفی شدن شاخص هموزن هم شد. این شاخص که از تمام نماد‌ها تاثیر یکسانی می‌پذیرد نیز روز منفی را پشت سرگذاشت و بیش از یک‌درصد ریزش داشت.

 

 

بازار سکه

تاثیر رشد محرک‌های طلا بر سکه  

قیمت سکه و طلا از چند روز گذشته شروع به افزایش کرد و توانست بخشی از اوج‌های پیشین خود را بازپس بگیرد. اما این افزایش ادامه‌دار نبود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه 12 میلیون و 100 تومان قیمت گذاری شد که در مقایسه با روز کاری قبل از آن 150 هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. در روز گذشته آنچه سبب روند نزولی مسکوکات طلا شد، عقب‌نشینی اونس طلا از سقف روزانه در بازار جهانی همراه با کاهش نرخ دلار در داخل به عنوان دو محرک اصلی تغییرات سکه و طلا بوده است. کاهش بهای اونس طلا و همچنین عقبگرد نرخ دلار از  کانال 26 هزار تومانی  توانست حرکت صعودی سکه را کندتر  و مسیر حرکت آن را معکوس کند. همزمان با کاهش سکه تمام بهار آزادی دو قطعه کوچک‌تر نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

 

بازار طلای جهانی

افت سنگین طلای جهانی

در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در حالی که سرمایه‌گذاران از نزدیک دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا را دنبال می‌کردند، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری (تا ساعت 19 به وقت تهران) به1910 دلار سقوط کرد. درحالی‌که در میانه‌های روز به 1959 دلار نیز رسیده بود، اما به یکباره سقوط کرد و بیش از 40 دلار کاهش یافت. به گفته کارشناسان، بازار به نتایج انتخابات جورجیا بسیار حساس شده و نقدینگی بسیار کم شده است و هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده و بازارها در وضعیت نگران‌کننده به سر می‌برند. اگر اکثریت سنا با جمهوری‌خواهان باشد، قیمت‌ها  کاهش بیشتری خواهد یافت؛ اما در نهایت قیمت طلا تحت تاثیر انتظارات تورمی پشتیبانی می‌شود و همچنان شانس این را دارد که تا پایان ماه به 2هزار دلار صعود کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

معرفی تسه9712

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن که  از آن به عنوان تسه یاد می‌کنند، توسط بانک مسکن منتشر و در بازار فرابورس معامله می‌شود. تسه9712 اوراقی است که در اسفند ماه 97 در بازار سهام منتشر شده و در فروردین 98 قابل معامله شد. اوراق تسهیلات مسکن پانزدهم هر ماه به دارندگان حساب سپرده پس‌انداز ارائه می‌شود.  پس از انجام مراحل قانونی، در ابتدای ماه بعد در بازار فرابورس بازگشایی می‌شود و قابل معامله خواهد بود. تسه‌ها براساس فاصله زمانی که تا سررسید خود دارند، قیمت‌هایشان متغیر است و تابع میزان عرضه و تقاضا هستند. قیمت تسه9712 در 50 هزار تومان  عرضه شد و طی این مدت فراز و فرود‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. روز چهارشنبه هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی  58هزار و 470 تومان بسته شد که رشد 5 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد.

 

 

 

بازار نفت

نفت 50 دلاری شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر موافقت عربستان سعودی با کاهش بیشتر تولید در نشست اوپک‌پلاس و آمار کاهش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ صعود کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا تا مرز ۵۰ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود؛ اما سپس به نزدیکی 50 دلار عقب‌نشینی کرد. شاخص نفت آمریکا روز سه‌شنبه با 6/ 4درصد افزایش بسته شده بود. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، در نشست روز سه‌شنبه وزیران اوپک پلاس موافقت کرد تولیدش را در ماه‌های فوریه و مارس به‌صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش فعلی کاهش دهد. این کاهش داوطلبانه با هدف متقاعد کردن سایر کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای ثابت نگه داشتن تولید صورت گرفت.