بازار سهام

چراغ سبز بورس

شاخص بورس تهران روز گذشته مجددا به مدار رشد بازگشت و پس از چند روز ضعف تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز بالاخره با افزایش ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحدی معاملات روز دوشنبه را به پایان برد. در این روز نمادهایی مانند «فارس»، «شستا» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. در این روز بیشترین ارزش معاملات به نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) تعلق داشت. به نظر می‌رسد که دلیل افزایش تقاضا در نمادهای شاخص ساز بازار طی روز گذشته افت قابل توجهی باشد که برخی از نمادها در روزهای قبل داشته‌اند. طی روزهای اخیر همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی، بسیاری از نمادهای مهم بازار سهام با افت قیمت روبه‌رو شدند. روز دوشنبه در پایان داد و ستدهای بازار سهام، ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

کاهش قیمت سکه

در بازار مسکوکات گرانبها قیمت هر سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 11 میلیون و 800 هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته افت 100 هزار تومانی را نشان می‌دهد. وابستگی بالای قیمت این مسکوک پرطرفدار به بهای ارز سبب شده در طول ماه‌های اخیر همسو با کاهش قیمت دلار افت قابل توجه قیمت را در سکه تمام بهار آزادی شاهد باشیم. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشت که ثبات نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی عامل دیگری است که سبب شده در هفته‌های اخیر هر سکه تمام بهار آزادی در کانال 11 میلیون تومانی بماند. با این حال به نظر می‌رسد که با شروع سال میلادی جدید حتی با فرض ثبات قیمت دلار در بازار ارز در صورت رشد قیمت اونس جهانی زمینه برای کامیابی سکه در بازار داخلی فراهم شود.

 

 

بازار طلای جهانی

خواب سبک اونس

 بازارهای بین‌المللی در گیرودار و شروع سال نوی میلادی اگرچه تعطیل هستند، اما این تعطیلی به دلیل پیوسته نبودن سبب شده در بعضی دارایی‌ها مانند فلزات گرانبها شاهد تغییرات قیمت باشیم. روز گذشته در بازار جهانی قیمت طلا تا 1897دلار نیز بالا رفت هر چند تا ساعت 19و30دقیقه به وقت تهران به 1880دلار بازگشت. بر این اساس سال 2020 در حالی خاتمه می‌یابد که رشد طلا تا محدوده 2089 دلار پایدار نماند و زد و خورد تقاضا سبب کاهش حدودا 200 دلاری قیمت طلا نسبت به سقف تاریخی آن شد. بر اساس آنچه که بسیاری از کارشناسان می‌گویند سال آتی میلادی می‌تواند سال صعود طلا به محدوده 2300 دلار باشد. دلیل این امر حمایت پولی از اقتصادهای مطرح به خصوص آمریکا است که به رشد پایه پولی دلار منتهی خواهد شد.

 

 

بازار اوراق مسکن

سقوط آزاد تسه

در بازار اوراق گواهی تسهیلات مسکن یا به قول اهالی بازار سرمایه «تسه» فشار فروش همچنان تداوم دارد. روز گذشته هر برگه 500 هزار تومانی تسه 9710 برای اولین بار در سال جاری به محدوده قیمتی 39 هزار و 316 تومان رسید. با احتساب کاهش قیمت در روزهای اخیر این چهارمین روز متوالی است که قیمت تامین مالی وام مسکن در بازار سرمایه تا کف مجاز روزانه افت می‌کند. بر این اساس بهای هر برگ «تسه» از نوع مذکور در حالی به زیر 40 هزار تومان رسیده که در ابتدای آبان ماه بهای آن به 94 هزار 500 تومان نیز رسیده بود. به نظر می‌رسد که با افت التهاب در بازارهایی نظیر ارز و مسکن و تعدیل انتظارات تورمی با شرایط جدید، کاهش معاملات مسکن خود را در قامت کاهش شدید تقاضا برای این اوراق نشان داده است.

 

 

بازار نفت

رشد آهسته و پیوسته نفت

بازار طلای سیاه در حالی به استقبال سال نوی میلادی می‌رود که روز گذشته این ماده استراتژیک با افزایش 5/ 0 درصدی قیمت رو به رو شد. در شرایطی که انتظار می‌رود سال آینده سال احیای اقتصادهای مطرح بین‌المللی باشد و واکسن کرونا تا حد زیادی خسارات وارده در سال 2020 را به این اقتصادها جبران کند، امید به محرک‌های اقتصادی و حمایت‌های دولتی از کسب و کارها به خصوص در ایالات‌متحده راه را برای افزایش تقاضا در بازار کامودیتی‌ها از جمله نفت هموار کرده است. روز گذشته قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در حالی به محدوده 48 دلار و 70 سنت رسید که از ابتدای ماه دسامبر در حال افزایش قیمت بوده و حدود 5 دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشته است. گفتنی است قیمت نفت برنت نیز در این روز 81/ 51 سنت بوده است.