بازار سهام

15-01 copy

افزایش شتاب قیمت سهام

بورس تهران برای پنجمین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و این‌بار 8/ 1درصد دیگر به ارتفاع نماگر اصلی این‌ بازار افزوده شد. معاملات دیروز بازار سهام از همان ابتدا با افزایش محسوس تقاضا آغاز شد و شاخص کل توانست مرز 3/ 1میلیون واحد را نیز فتح کند در ادامه اما پس از بازگشایی «شستا» تا حدودی از ارتفاع این نماگر کاسته شد. مهم‌ترین سیگنال افزایش شتاب بورس در معاملات روز سه‌شنبه به مصوبات شورای عالی بورس درخصوص افزایش سقف صندوق‌های درآمد ثابت به ۵۰هزار میلیارد تومان و بلامانع بودن بانک‌ها برای تاسیس صندوق‌های درآمد ثابت جدید بازمی‌گشت. ضمن اینکه صبح روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود عنوان کرد در راستای حمایت از بازار سرمایه تصمیم گرفته شده سقف نرخ بهره بین بانکی به ۲۰درصد محدود شود. 

 

بازار سکه

15-03 copy

افت قیمت سکه 

روند کاهشی در بازار سکه و طلا همچنان ادامه دارد. از سویی نرخ ارز کاهش یافته است و از طرف دیگر قیمت طلای جهانی با افت مواجه شده است. این دو عامل توانسته بازار سکه را در فاز کاهشی ببرد. سکه بهار آزادی در روز گذشته 2 درصد افت قیمت را تجربه کرد و به 12 میلیون تومان رسید. نیم‌سکه نیز به 6 میلیون و 450هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش 33/ 2 درصدی داشته است. این روند در مورد ربع سکه نیز تکرار شده با کاهش 12/ 1 درصدی، به 4میلیون و 450 هزار تومان رسید. فعالان این بازار معتقدند به دلیل آرامش در این بازار، تقاضا برای سکه کاهش یافته و همین موضوع موجب کاهش قیمت آن شده است. برخی دیگر اعلام غیر قانونی بودن معاملات فردایی و کاهش این معاملات را از دلایل کاهش نوسان در این بازار می‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

کاهش نااطمینانی و افت قیمت 

اونس روز گذشته در بازار جهانی به فاز صعودی برگشت و با 09/ 0 درصد افزایش به رقم 3/ 1888  رسید. حد بالا و پایین قیمت روزانه این فلز ارزشمند بین دو رقم 7/ 1891 و 1886 دلار نوسان داشت، با این وصف که از 1886 دلار شروع و در ساعات میانی روز سقف 1892 دلار را لمس کرد. سپس به سرعت به همان نقطه حمایت روزانه 1886 برخورد کرد. در نهایت نرخ اونس در واکنش به این نقطه حمایتی بالا آمد و  تا ساعت18 به وقت تهران به 1888 دلار رسید. طی 30 روز گذشته اونس به میزان 7/ 10 دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است که این موضوع بیش از هرچیزی به اخبار مثبت مربوط به آزمایش‌های موفقیت‎آمیز واکسن کرونا ارتباط دارد. تقاضای طلا در شرایط نااطمینانی که بزرگ‌ترین آن طی یک‌سال گذشته مربوط به شیوع بیماری کرونا بود، افزایش یافت و موجب شد بازدهی یک‌ساله اونس تا همین دیروز به 6/ 28 درصد برسد. 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت قیمت اوراق مسکن 

بسیاری از تحلیلگران قیمت اوراق تسهیلات مسکن را به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن می‌دانند. بر این اساس افزایش قیمت این اوراق از سویی می‌تواند در افزایش قیمت مسکن موثر باشد، ‌ضمن اینکه افزایش قیمت این اوراق به معنی سخت‌تر شدن تامین مالی برای خرید مسکن است. بررسی روند چند ماهه این اوراق نشان می‌دهد در زمان صعود شاخص کل، یک همراهی با رشد شاخص داشت و حتی بعد از اصلاح شاخص،‌ تسه در مجموع روندی صعودی را تجربه کرد. اما در روز‌های اخیر این روند متوقف شده است. به‌عنوان مثال اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 97 با نماد تسه 9710 روز گذشته 71/ 1 درصد افت را تجربه کرد و به 80 هزار و 787 تومان رسید. این موضوع احتمالا به دلیل کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن ایجاد شده است و روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند هزینه تامین مالی برای خرید مسکن را کاهش دهد. 

 

بازار نفت

15-07 copy

طلای سیاه در فاز انتظار

تحلیل‌های هفته گذشته در مورد اینکه ساخته شدن واکسن در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر نفت داشته باشد، باعث شد خبر تولید واکسن کرونا در شرکت مدرنا فقط اندکی بازار را تقویت کند. سه‌شنبه نیز طلای سیاه با سیگنال کمیته فنی اوپک‌پلاس و امید به تداوم سطح تولید فعلی این گروه چند سنتی رشد کرد، اما پس از آن مجددا بازار به دلیل قرنطینه در اروپا و آمریکا در روند کاهشی قرار گرفت. به‌طور کلی بازار نفت انتظار خبری از نشست وزیران اوپک پلاس در روز سه‌شنبه را می‌کشد. فعلا بیشترین احتمال در این مورد تعویق فاز دوم توافق کاهش تولید برای 3 تا 6 ماه است. تحلیلگران معتقدند بازار نفت اکنون در دستان اوپک‌پلاس قرار گرفته وگرنه بدون توافق آنها اکنون قیمت هر بشکه نفت 20 دلار بود. قیمت نفت خام آمریکا دیروز در محدوده 41 دلاری نوسان می‌کرد.