بازار سهام

20-01

عطش شناسایی سود در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس که در دقایق اولیه معاملات رشد بیش از ۳۵۰۰ واحدی را تجربه کرد، در نیمه دوم دادوستدها با افزایش فشار فروش روبه‌رو شد. در نهایت نماگر اصلی بازار سهام به ۸۲۳ واحد رشد بسنده کرد. روز گذشته معامله‌گران در ۵۶ نماد بورسی در صف خرید به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان قرار گرفتند و تنها ۷ نماد با صف فروش مجموعا ۸/ ۵ میلیارد تومانی مواجه شدند. از این‌رو به نظر می‌رسد سمت تقاضا در بازار سهام همچنان قدرتمند است و انگیزه شناسایی سود مانع صعود پرقدرت‌تر شاخص کل شد. دیروز غول‌های صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در صدر تقاضای معامله‌گران قرار داشتند. آتش‌بس تجاری چین و آمریکا در کنار امیدواری به گشایش در روابط خارجی کشور را می‌توان در رشد این روزهای بازار سهام موثر دانست.

 

بازار ارز

20-02

نوسان دلار بر مدار اخبار غیراقتصادی

روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران با افت ۱۰ تومانی  (۱/ ۰ درصدی) به ۱۲ هزار و ۶۴۰ تومان رسید. با وجود این، خریدها در بازار ارز طی ساعات پایانی معاملات رو به افزایش بود. از این رو بازگشایی صعودی بازار دلار دوشنبه دور از انتظار نخواهد بود. برخی فعالان بازار افت چند روز اخیر شاخص ارزی کشور را با افزایش عرضه ارز توسط بازارساز توجیه می‌کنند. در مقابل، گروهی معتقدند بازارساز پیش از این هم حضور نسبتا قابل توجهی در این بازار داشت و عوامل دیگری در روند نزولی دلار موثر بوده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند اخبار غیراقتصادی مانند سفر احتمالی رئیس‌جمهور به ژاپن و امکان بهبود روابط کشور با غرب ترمز رشد دلار را در روزهای اخیر کشید. بنابراین انتظار می‌رود فعالان بازار ارز در روزهای پیش‌رو محتاطانه‌تر دست به معامله بزنند.

 

بازار سکه

20-03

افت شدیدتر سکه نسبت به دلار

روز گذشته قیمت سکه طرح جدید با کاهش ۵۰ هزار تومانی (معادل ۱/ ۱درصد) به ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. دیروز نرخ دلار در بازار داخلی نزولی بود. با وجود این، دلار افت بسیار محدودتری را نسبت به سکه تجربه کرد. از سوی دیگر قیمت اونس طلای جهانی در آخرین روز کاری این بازار با رشد همراه شد. در حالی که سرنوشت توافق تجاری چین و آمریکا در روزهای اخیر مشخص شد، به نظر می‌رسد مفاد این توافق برای فعالان بازار جهانی نشانه‌ای از بهبود چشمگیر وضع اقتصاد دنیا نداشت و طلا واکنش معکوسی به نهایی شدن این توافق نشان داد. می‌توان بخشی از این مساله را ناشی از آن دانست که اثر این توافق پیش‌تر در بازار طلا منعکس شده بود. با وجود این مسیر قیمتی سکه در روزهای آتی مثل همیشه بیشتر متوجه تغییرات نرخ دلار داخلی خواهد بود.

 

بازار طلای جهانی

20-04

ناامیدی بازار طلا از توافق تجاری؟

بهای هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به ۱۴۷۶ دلار رسید و رشد هفتگی ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرد. طلای جهانی پنج‌شنبه قبل تا سطح ۱۴۸۴ دلار هم صعود کرد. این رشد در پی تصمیم فدرال رزرو برای عدم تغییر نرخ بهره آمریکا و احتمال ثبات آن در سال آینده میلادی رخ داد. از اواخر هفته احتمال توافق تجاری چین و آمریکا بالا گرفت و عقب‌نشینی طلا از سقف هفتگی خود را به همراه داشت. فاز اول توافق تجاری روز شنبه به‌طور رسمی اعلام شد؛ با وجود این، با مشاهده جزئیات توافق به نظر می‌رسد رشد اقتصادی جهان در سال آینده چندان دستخوش تغییر نخواهد شد. در آخرین نظرسنجی کیتکو ۳۸ درصد از تحلیلگران حرکت صعودی، ۳۸ درصد نزولی و ۲۵ درصد روند خنثی را برای طلا در هفته جاری پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

بازگشت بازار «تسه» به روزهای اوج؟

یکشنبه قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 با رشد 6/ 2 درصدی به 39 هزار و 976 تومان رسید و در آخرین معامله هم با سقف قیمت مجاز روزانه مواجه شد. دیروز تمامی امتیازهای وام مسکن به‌صورت دسته‌جمعی با رشد چشمگیر قیمت همراه شدند. این اوراق به‌طور میانگین بیش از 2 درصد رشد کردند و متوسط قیمت 23 امتیاز وام معامله‌شده دیروز به حدود 41 هزار تومان رسید. بانک مرکزی در آخرین اقدام خود با افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات موافقت کرد. افزایش دو برابری سقف وام جعاله از جمله مواردی است که بانک مرکزی آن را تایید کرده است. «تسه»‌ها که در ماه‌های گذشته به دلیل عدم کفاف میزان وام برای مخارج معمول خرید مسکن عملا بدون استفاده شده بودند، با چنین اتفاقی می‌توانند بار دیگر رونق یابند.

 

بازار نفت

20-06

طلای سیاه در اوج سه ماهه

هر بشکه نفت‌خام آمریکا در آخرین معاملات به اوج سه ماهه خود رسید و 60 دلار قیمت خورد. به این ترتیب WTI این هفته بازدهی 5/ 1 درصدی را به ثبت رساند. روند صعودی طلای سیاه از دو هفته قبل در پی تصمیم اوپک‌پلاس برای تعمیق کاهش تولید آغاز شده بود و طی روزهای اخیر بر مبنای گمانه‌زنی‌ها از دستیابی به توافق تجاری پکن و واشنگتن ادامه یافت. از روز پنج‌شنبه سیگنال ترامپ درباره نزدیک بودن این توافق موجب رشد قیمت‌ها در بازار جهانی شد. نهایتا صلح تجاری به‌طور رسمی اعلام شد و جنگ تجاری ۱۷ ماهه به فاز آتش‌بس وارد شد. اگرچه کارشناسان پس از نهایی شدن فاز اول این توافق برآوردهای متفاوتی از رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ مطرح کرده‌اند، می‌توان انتظار داشت هر رشد محدودی در GDP دنیا اثر چشمگیری بر تقاضای نفت داشته باشد.