تولید بنزین در ایران به روزانه 5/ 98 میلیون لیتر رسید

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات محموله گازوئیل به مقصد افغانستان به قیمت هر تن یک‌هزار و ۱۰۰دلار در هفته گذشته خبر داد و گفت: تولید بنزین و گازوئیل در کشور در سال جاری افزایش داشته است. جلیل سالاری دیروز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه ۵۷درصد از سبد حمل‌و‌نقل و توزیع سوخت کشور را با نفتکش تامین می‌کنیم، اظهار کرد: تا شعاع ۵۰۰کیلومتر را با نفتکش تامین می‌کنیم. وی افزود: با توجه به اهمیت کیفی‌سازی محصولات، ۳۰درصد از سود عملیاتی پالایشگاه‌ها برای کیفی‌سازی هزینه می‌شود.  سالاری ادامه داد: هفته گذشته محموله نفت‌گاز به مقصد افغانستان صادر شد که هر تن به قیمت یک‌هزار و ۱۰۰دلار به فروش رسید.معاون وزیر نفت تاکید کرد: تولید گازوئیل در دولت سیزدهم ۳درصد بیشتر شده و از ۱۰۸میلیون لیتر به ۱۱۲میلیون لیتر رسیده است.

تولید بنزین زیر ۱۰۰میلیون لیتر

سالاری ادامه داد: تولید بنزین نیز در سال جاری به ۵/ ۹۸میلیون لیتر در روز رسید؛ در حالی که میزان تولید بنزین در سال گذشته ۹/ ۹۶میلیون لیتر بود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در بخش نیروگاهی مصرف گازوئیل ۸۰درصد رشد داشت و مصرف سوخت مایع ۲میلیارد لیتر بیشتر شده است. وی ادامه داد: مسیر ناوگان را توسعه دادیم و در بخش مسیر دریایی اقداماتی انجام شد، اینکه بتوانیم با ایجاد هاب انرژی، اسکله‌های اختصاصی داشته باشیم و سوآپ و ترانزیت فرآورده را گسترش دهیم.

تعهدات دولت قبل انجام شد

سالاری با تاکید بر تعهداتی که از دولت قبل برای دولت سیزدهم ایجاد شده بود، گفت: این تعهدات انجام شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح‌ها و پروژه‌ها را غربالگری کردیم و با توجه به اهمیت امنیت غذایی و امنیت انرژی، ساماندهی ساختاری انجام شد. وی با اشاره به تمرکز حساب‌ها در خزانه برای شفافیت بیشتر، ادامه داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی شعبه نداشت، از شعبه‌های بانک ملی استفاده کردیم و حساب‌های بانکی ایجاد شد تا پول فروش‌ها به صورت مستقیم به خزانه واریز شود. سالاری تاکید کرد: امیدواریم طرح‌ها در زمان خود عملیاتی شود.معاون وزیر نفت با اشاره به ایجاد درگاه مجوزها گفت: امضاهای طلایی در وزارت نفت متوقف شده است. وی بیان کرد: تامین سوخت از طریق ناوگان در برنامه وجود دارد و در گستره کلان‌شهرها با توجه به قیمت زمین، تمایل به انجام کارهای خدماتی نیست.

افزایش مصرف سالانه معادل یک پالایشگاه

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: در خصوص کنترل قاچاق، طرح‌هایی اجرا شده و به‌تدریج پایش می‌شود تا نظارت و کنترلی صورت گیرد، البته اختلاف قیمت با کشورهای همسایه بسیار زیاد است. سالاری ادامه داد: مطالعات و طرح‌های اولیه پروژه‌ها انجام شده و به دنبال مجوزهای شورای اقتصاد هستیم تا پروژه‌ها از منابع بانکی پیش‌بینی‌شده تامین شود. وی به سامانه سدف اشاره کرد و افزود: دستورالعمل و آیین‌نامه باید اصلاح شود.معاون وزیر نفت با بیان اینکه سالانه با افزایش ۸۰هزار خودرو به چرخه حمل‌و‌نقل یک میلیارد لیتر سوخت بیشتری مصرف می‌شود، گفت: این میزان مصرف معادل یک پالایشگاه ۱۵۰هزار بشکه‌ای است.